ביקורת: הנקוק / Hancock

וויל סמית, הנקוק

בהנקוק יש פעולה, יש קומדיה, יש פנטסיה – וטבעת אחת שתשלוט בכולם: דרמה. הציפיה לסרט גיבורים פארודי מתחלפת בהפתעה דרמתית מקסימה. אלי שגב ציפה לאקשן והתבלבל.
בסוף "הנקוק" נשארתי עם עווית של חוסר הבנה קל. לא שחלילה, הסרט נורא. להיפך. פשוט הוא בכלל לא מה שציפיתי. הקדימון, התמונות – הכל מציג חזות של סרט פעולה דמיוני שבמרכזו גיבור-על מסגנון קצת שונה, כאילו מנסה ללעוג לז'אנר גיבורי העל הקומיקסים שמציף אותנו במאה העשרים ואחת.

מסתבר ש"הנקוק" הוא יותר דרמה מאשר קומדיה, פנטסיה או פעולה. הטוויסט הדרמתי תפס אותי לגמרי לא מוכן (כשבדרך כלל אני צופה דברים כאלה אלפי שנות אור קודם לכן), ולמעשה די גאוני. רעיון מעולה בבסיס התסריט. אם תהיתי כיצד גרמו לוויל סמית' המחזיק בקריירה ענפה מאד ומצליחה מאד, להיכנס לנעלי גיבור העל כמו שחקן ממוצע שזקוק לשובר קופות ענק שיזניק את הקריירה שלו, הבנתי לחלוטין מה גרם לסמית' לבחור בתסריט ואין כאן קשר לחלוטין.

אבל נגד וויל סמית' עולה טענה אחרת. סמית' מרבה לשחק את הבחור הטוב. בעצם לא מרבה – תמיד הבחור הטוב. ולמרות ש"הנקוק" הוא גיבור-על שעוטה בתחילה חזות של איזה שיכור שזורע יותר הרס מעושה טוב, מתחת לפני השטח גם הוא נופל בקטגורית הבחור הטוב. אפילו קומיקאי כמו ג'ים קארי גיוון בסגנון המשחק שלו בשנים שהיה חומר רותח בתעשיה. אם "שקרן שקרן" עולה לכם בראש, חשבו יותר בכיוון "באטמן לנצח". לא נורא, סמית' יחליף קידומת ל-40 רק בסוף השנה, ויש לו עוד הרבה סרטים לככב בהם. בסך הכל, אחרי "אני האגדה", סמית' הוכרז כשחקן השחור הפופולרי ביותר בקרב מרבית האוכלוסיות בארה"ב. כנראה שגלוחי הראש לא ממש מתים עליו.

הנקוק (סמית') מחזיק בכוחות על אנושיים מדהימים. הוא יכול לעוף, יש לו כוח עצום, ושום דבר לא יכול לפגוע בו. כל המאפיינים הנכונים כדי להיות גיבור-על, נכון? טעות. הנקוק מעדיף לשתות לשכרה מאשר לדאוג לאנשים הטובים של קליפורניה. אבל בלית ברירה, הנקוק כן נחלץ לעזרה, אך לטובת קורטוב של עזרה, הוא זורע הרס טוטאלי בכל מה שעומד בדרכו וגורם בדרך כלל לנזקים פיננסים אדירים.

באחת מהושטות העזרה של הנקוק, הוא מציל את ריי אמברי (ג'ייסון בייטמן), איש יחסי ציבור עם אג'נדה הומנית. כדרך להודות לו, ריי מכיר לו את אשתו, מרי (שרליז ת'רון), ובנו – ומציע לו דרך לשפר את התדמית שלו בעולם, כך שאנשים באמת יאהבו אותו. הרעיון: להיכנס לכלא ולגרום לאנשים להתגעגע אליו, כך שירצו שיציל את המצב.

וויל סמית' כהרגלו, אשף. מדי פעם הוא מציג איזה פרצוף סמית'י מוזר שפשוט גורם להתגעגע לימי הנסיך המדליק. גם שרליז ת'רון היפיפיה, פשוט מהפנטת בהופעתה. החיצונית. בייטמן מצידו מאד חביב, מאד בחור-ממוצע, אבל אולי היה ראוי לישב בתפקיד הזה מישהו קצת יותר נוירוטי שיזרים יותר את העלילה ואפילו יגרום לגיחוכים להיות צחקוקים. אולי בן סטילר? לא הייתי מתנגד לראות את סטילר וסמית' מככבים יחד בסרט.

משכי הפעולה הקצרים והמעטים מאד שיש ב"הנקוק" הם כמובן פרי יצירתו של פיטר ברג. שמו של ברג הפך לחם מאד בהוליווד לאחר הצלחתו הבלתי צפיה של סרטו, "הממלכה", וזכה ב"הנקוק" זמן קצר אחרי כן. ברג גם ב"ממלכה" יצר מעט משכים של פעולה, אבל כל אחד מהם, כמו אז גם כאן, מצוינים ועשוים היטב.

"הנקוק" הוא לא סתם עוד סרט גיבורי-על, שיש את האני-ההופכי שלו מהצד השני של המתרס ששוה כוח אליו והוא אויבו האמיתי. מדובר בסרט עם הרבה יותר דרמה מפיעה מאשר פעולה, וכאן טמון הפלוס שבו, סביר שלאכזבתם של מי שצפו בקדימונים ובתמונות וציפו להרבה פיצוצים ומכות.

דירוג: ★★★☆☆

הנקוק
ארה"ב, 2008
92 דקות.
הפצה: א.ד. מטלון, החל מה-03.07.2008 בקולנוע
בימוי:
פיטר ברג
תסריט:
וינסנט נגו
וינסנט ג'יליגן
שחקנים:
וויל סמית'
ג'ייסון בייטמן
שרליז ת'רון

שחף

אני מסכים בהחלט ציפיתי לסרט אקשן חייתי וקבלתי סרט דרמה קומי מצחיק וחביב ביותר!

הטויסיט אדיר אך אני חייב להגיד שהסוף קצת פחות אילו (ספוילר!) אחד מן הגיבורים כן היה מת (/ספוילר) זה היה מוסיף קצת יותר "בשר" לסרט אבל הוא בהחלט סרט חמוד וחביב גורם לך לצחוק להנות לחשוב קצת…. באמת להסתכל על גיבור על מנק מבט שונה. שווה צפיה בהחלט

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?