איתן אבן נבחר לתפקיד יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע (עודכן 2)

איתן אבןהנהלת האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלויזיה בחרה במפיק איתן אבן לתפקיד יושב ראש האקדמיה, במקום המפיק מרק רוזנבאום שפורש אחרי למעלה מעשור. אבן היה המועמד המועדף על רוזנבאום עצמו, כפי שהודה בהכרזה על מועמדי השנה לפרסי אופיר, ועל פי השמועות זכה אבן להדרכה של רוזנבאום בחודשים האחרונים, עוד לפני שהתכנסה ההנהלה לבחירתו. מה שמוזר הוא העיתוי להכרזה (בטוח שלא הבחירה), שמתבצעת יום (!) לפני חלוקת פרסי אופיר – האירוע הגדול של האקדמיה. עדכון: אבן מעדכן אותי שהוא נבחר כבר לפני כשבוע.

איתן אבן נחשב לאחד המפיקים המובילים בקולנוע הישראלי, והוא הפיק כמה מן הקלאסיקות הישראליות דוגמת "הקיץ של אביה", סרט ההמשך "עץ הדומים תפוס", ו"אביבה אהובתי" (זוכה 6 פרסי אופיר, כולל פרס הסרט). בשבועות האחרונים עלה לאקרנים בארה"ב הסרט "החוב" שמבוסס על הסרט הישראלי באותו השם, ושאת שניהם הפיק. הוא שימש בעבר יו"ר איגוד המפיקים, היה חבר בהנהלת קרן הקולנוע הישראלי, והוא חבר הנהלת האקדמיה כבר שנים רבות. הוא בוגר לימודי כלכלה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים, ובוגר ביה"ס הבינלאומי לקולנוע בלונדון.

עדכון: רוזנבאום מסיים את תפקידו מחר (ה') בטקס חלוקת פרסי אופיר, שם ינאם את נאומו האחרון כיו"ר; ואבן יכנס לתפקיד ביום ראשון ככל הנראה.

"התחושה שלי היא אמביוולנטית," מסר אבן בלעדית לאידיבי, "מפני שמצד אחד זה כבוד גדול, כבוד שמעריכים אותך ובוחרים בך, ומצד שני זה כמובן עבודה שדורשת הרבה מאד אחריות, גם כלפי התעשיה גם כלפי האנשים. צריך להיכנס לנעלים הדי גדולות של מרק, שעשה עבודה טובה. כל אחד הוא אינדיבידואליסט, יש לי מחשבות ואני אבצע דברים חדשים או בדרך אחרת, אעדכן קצת את האקדמיה בכל מיני תוכניות, תקנונים וכו'. כל חיי אני מתנדב להנהלות כאלה ואחרות – אבל הפעם אני מרגיש כאילו כל התעשיה נמצאת תחת המטריה של האקדמיה ואני צריך לנהל אותה, אז זה מרעיד את הלב."

מתנהל מאבק כרגע לשינוים מהותיים באקדמיה. האם לא היה נכון יותר להמתין עם המינוי עד לסיום הפרק הזה?

"התקנון מורה שההנהלה בוחרת יו"ר ולא האסיפה הכללית. לאסיפה הכללית יש מטרות מאד מוגדרות שטיפה יתפתחו בהמשך, אבל בעיקרון זה חד משמעי: האסיפה לא בוחרת יו"ר אלא ההנהלה בוחרת יו"ר. כרגע ההנהלה בחרה בדיוק כשמרק מסיים וכשצריך. אי אפשר להשאיר חור. בטח נתקבץ אחרי סוכות, נערוך ישיבה, נאסוף את האסיפה הכללית של כל חברי האקדמיה, נגבש עמדות ונתחיל לנהל."

עדכון 2: גם אנשי המאבק לדמוקרטיה באקדמיה, שאול דישי ואבי בוחבוט, מסרו לנו תגובתם: "מינויו של יו"ר חדש לאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה רגע לפני האסיפה הכללית הדמוקרטית הראשונה מזה עשור הוא לקוי מיסודו ולא לגיטימי. ההנהלה מוכיחה שוב שהיא פועלת בתוך בועה, בחלל הלא-דמוקרטי שהיא יצרה לעצמה. איננו רוצים להתייחס לגופו של הנבחר אך זה לא לגיטימי בעינינו שהנהלת האקדמיה, שחבריה הבולטים מכהנים בה כבר קרוב לשני עשורים, תמנה אחד מחבריה כיו"ר. מה עוד שמדובר באדם המכהן כחבר בהנהלה כבר למעלה מ-11 שנה והיה שותף באחריות לכל הליקויים בהתנהלות האקדמיה. בישיבה בה נבחר השתתפו 12 איש בלבד, כשבאקדמיה חברים למעלה מ-950 חברות וחברים. נראה לנו הולם יותר לאפשר לחברי האסיפה הכללית להכריע בעניין המינוי הזה. על רקע הגילויים האחרונים המציגים פגמים עמוקים בהתנהלות ההנהלה, איננו יכולים לקבל את העברת הלפיד ממפיק אחד למפיק אחר – כאילו היא 'סניף' של איגוד המפיקים, צריך גם קצת הגיון וטוהר מידות דמוקרטי-ציבורי כשאתה מבקש לנהל מוסד לטובת הציבור כמו האקדמיה."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?