מועצת הקולנוע המליצה: חלוקה מחדש של התמיכה ורפורמה בלקטורים של הקרנות

פרופסור דוד אלכסנדרבמלאת עשור לחוק הקולנוע וחצי שנה מאז כניסתו של פרופ' דוד אלכסנדר לתפקיד יו"ר, בחנה המועצה הישראלית לקולנוע את מבחני התמיכה של הקרנות והמליצה לשרת התרבות על רפורמה בתחום הלקטורים של הקרנות ועל חלוקה מחדש של תחומי התמיכה. נציגי קרנות הקולנוע, איגודי היוצרים, התסריטאים, הבמאים והמפיקים עודכנו במסקנות המועצה, והנושא יעבור כעת לשימוע ציבורי ומשם לאישורה של שרת התרבות והספורט לימור לבנת.

הרפורמה הקשה ביותר בעיני שתנסה המועצה להחיל היא בתחום הלקטורים של הקרנות בארץ: המועצה המליצה לדרוש מהקרנות למנות לקטורים אשר ישקפו את מגוון ההשקפות והעמדות התרבותיות הרווחות בחברה הישראלית (שזה די אמורפי ונשמע קשה לישום, אבל הכוונה ברורה), תקופת כהונתם של הלקטורים בקרן תוגבל לתקופה של עד שנה ויוצרים יוכלו להגיש יותר מבקשה חד-פעמית למימון שתוערך על ידי צוות לקטורים חדש. זה אומר שאם קולנוען הגיש בקשה למימון בשנה מסוימת ונדחה, הוא יוכל לנסות שוב בשנה העוקבת ויעמוד מול צוות בחינה חדש למימון הפרויקט שלו. עוד המליצה המועצה לחייב את הלקטורים להגיש חוות דעת מפורטות ומנומקות, לעבוד בתחום לוחות זמנים לבדיקה, להחלטה ולהשבה לפונים, ושמותיהם של הלקטורים יפורסמו בתום תהליך בחינת הבקשות.

לבד מנושא הלקטורים, מבקשת המועצה להוסיף תנאים מדידים חדשים לבחינת תפקודן של הקרנות ביחס לסרטים שנוצרים תחתיה, כגון זכיה בפרסים ויוקרתם, מוניטין בינלאומי, מכירת כרטיסים בישראל ותרומה לקידום הקולנוע. מוניטין ותרומה לקידום הם שוב שינוים שנשמעים כלליים למדי, אבל דווקא הפרמטר של מכירת כרטיסים בישראל נשמע המענין ביותר: האם יהיה זה הפתח המיוחל ליצירת קולנוע מיינסטרים בישראל של שנות האלפיים, שאולי ימשוך קהל להתעניין בקולנוע המקומי שלו? כמו כן, תידרשנה הקרנות להגדיל את השקיפות שלהן באמצעות הצגת מידע מקיף ועדכני ליוצרים באתרי האינטרנט שלהן, כולל נהלי העבודה של הקרן, מטרותיה ומנהליה.

בתחום התקציבי, ממליצה המועצה כמעט להכפיל את התמיכה הנוכחית בתחום הקולנוע שביסודו עובר בפריפריה גיאוגרפית וחברתית (כלומר, לאו דווקא של יוצרים מהפריפריה אלא גם של יצירות שנעשות על הפריפריה). תקציב מיוחד יוקצה לטובת חממות קולנוע, השקעה בסדנאות קידום יוצרים, וקידום הסרטים הישראלים בקרב ציבורים חדשים. תקציבי הפסטיבלים הבילאומיים המרכזים בישראל יוגדלו בכ-50% באמצעות איחוד תקציבם עם תקציב הפרסים, וחלוקה לשתי קטגוריות: 'פסטיבל גדול' (פסטיבל חיפה וירושלים?) ו'פסטיבל בינוני' (פסטיבל הנשים, דוקאביב וכו'?). עוד, יוקצה גם תקציב ליצירת סרטים עליתיים קצרים.

[…] שנים טובות. למה אף אחד באקדמיה לא טרח להתעסק עד כה על הבעייתיות בקרנות הקולנוע, והדבר הושאר רק עד שיכנס יו&quot…? ולמה גם עכשיו האקדמיה לא מתעסקת בו? מה עם קידום מחקר […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?