מה עושים בסוכות 2008 (תשס"ט)

חג סוכות מביא איתו מדי שנה את בשורת הפסטיבלים הישראלית, זו הפעם ה-24 של חיפה והפעם ה-12 של תל אביב (ומה שהיתה אמורה להיות הפעם ה-25 עבור העיר עכו*). כדי להעביר לכם את מיטב הפרטים בצורה הפשוטה ביותר, החלטתי לערוך את הכתבה בצורת השוואה. מקוה שיהיה נוח:

גולות הכותרת

אדם בן כלב
"אדם בן כלב" של פול שרדר.

פסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה (שדרות הנשיא, חיפה – סינמטק, אודיטוריום ועוד; ר' בהמשך)

"אדם בן כלב" של הבמאי ותסריטאי פול שרדר ("נהג מונית"), הוא ללא ספק הסרט הכי מדובר של הפסטיבל. ההייפ סביב הסרט בארץ נובע בעיקר מהיותו מבוסס על ספרו של יורם קניוק, והוא הרי משלנו. הספר והסרט מספרים על חולה כריזמטי במוסד לחולי נפש ניצולי שואה, ובסרט יגלם אותו ג'ף גולדבלום ("פארק היורה"). התחלתי לקרוא את הספר בשפת הקודש, ואני מקוה לסיים אותו בהקדם כדי לצפות בסרט בפסטיבל. כדאי לציין שהסרט מיועד להקרנות מסחריות בארץ רק בינואר, להבדיל מהסרט הפותח את הפסטיבל, "ויקי כריסטינה ברצלונה".

אז באמת, כותרת נוספת של הפסטיבל היא סרט הפתיחה שלו, "ויקי כריסטינה ברצלונה" של וודי אלן. יש כבר מי שסימנו את הקומדיה הזו כחזרתו של וודי אלן מפעם, ושווה לראות אם צדקו. בסרטים מככבים סקרלט ג'והנסון, חביאר ברדם ופנלופה קרוז, והוא מספר על פרשית אהבים משונה וקומית בעיר ברצלונה. הסרט אגב יוצא בהקרנות מסחריות ברחבי הארץ עוד בסוף השבוע הזה.

פסטיבל אייקון למדע בדיוני, פנטסיה ומשחקי תפקידים (סינמטק תל אביב)

הפסטיבל מתגאה בסרט "מעבר לכל חלום" שזכה להערכה רבה בקרב המבקרים האמריקאים. הסרט מועבר כסיפור מעשיה אודות חמישה גיבורים מיתיים, שמספר פעלולן פצוע עם אחיזה רופפת במציאות לילדה קטנה המאושפזת איתו בבית חולים. הילדה בעלת דימיון מפותח שמעצים את הפנטסטיות בסיפור המסופר לה.

הפסטיבל גם מתגאה בעוד שני סרטים, "דנטה 01" ו"הערפל", כשהאחרון מבוסס על ספר של סטפן קינג. את הראשון לא ראיתי וגם לא ממש שמעתי עליו, אז אין לי מה לספר; אבל את "הערפל" דווקא יצא לי לראות והוא פשוט גרוע. לא מותח, לא מושך ופשוט לא מענין. צריך לציין שאני במיעוט דעים בנושא, היות והוא זכה לדי הרבה ביקורות נלהבות בארה"ב.

הישראלים

פסטיבל חיפה

אורי ברבש יציג את סרטו המדובר, "אביב 41", בו משתתף השחקן ג'וזף פיינס. הסרט מתאר משולש אהבים בלתי אפשרי המתפתח כאשר זוג יהודים מסתתר בחווה של איכרה פולניה במהלך מלחמת העולם השניה. לכבוד הסרט יגיעו ארבעה מבין משתתפיו, אחד מהם הוא פיינס, אך הבמאי והתסריטאי (מוטי לרנר) לא יגיעו.

להרוג את קסטנר
"להרוג את קסטנר" של גיילן רוס.

אגב, לרנר וברבש: השניים עשו ב-1994 סרט דרמתי בכיכובו של ששון גבאי על ישראל קסטנר, בשם "משפט קסטנר". קסטנר הואשם בשיתוף פעולה עם הנאצים בזמן השואה על מנת להציל כ-1,700 יהודים "מיוחסים". בית המשפט קבע כי קסטנר אכן היה מעורב במיוחס לו, אך קסטנר ערער. הוא לא הספיק לשמוע את דין חפותו כשנורה ומת מפצעיו טרם החליט בית המשפט העליון לזכותו בינואר 1958. אחרי 9 שנות מחקר, מביאה עימה במאית בשם גיילן רוס, את סרטה התיעודי על אותו מושא, "להרוג את קסטנר". רוס תתארח בפסטיבל.

פסטיבל אייקון

לפסטיבל אייקון אין איזה אורי ברבש שיוכל להציג בחוצות העיר (אבל יש אבי נשר שיערוך פאנל, ר' בהמשך), פשוט כי לצערי אין מספיק סרטי מד"ב ופנטסיה שמופקים בארץ. כבר הבנו שסרטי מתח בדיוניים מוקרנים בפסטיבל, אז עכשיו תקוותי נשואות למבקר הקולנוע של רייטינג, אהרון קשלס, שעובד על סרט אימה משלו. אהרון, יש סיכוי לסיים עד פסטיבל אייקון 09' (תש"ע)?

ובינתים יש סופר בשם גיא חסון, שסרט הביכורים לקולנוע שלו יוקרן בפסטיבל, ונקרא "לב של אבן". הסרט מספר על מדען צעיר בעל שם עולמי וחסר רגשות, שלפתע הסכרים הרגשיים נפרצים והכל נשטף החוצה. הבמאי-תסריטאי-צלם, חסון, מקפיד להתנצל שוב ושוב שמדובר בהפקה מצומצת, שזה יכול להצביע על סרט רע שצריך להאשים מישהו, או שהיוצר סתם חסר בטחון. אני מאד מקוה שפשוט מדובר ביוצר חסר בטחון.

אורחים ופאנליסטים

פסטיבל חיפה

קודם כל, דברים שקשורים אלינו. הבמאים איתן גרין ("עד סוף הלילה") ודני לרנר ("קירות"), מבקרי הקולנוע יאיר רוה (פנאי פלוס) וניב שטנדל (מעריב), ומרצה הקולנוע פבלו אוטין, הולכים להעביר פאנל על ביקורות קולנוע בעידן הבלוגים. רוה טוען שהחתירה היא לענות על השאלה, האם הבלוגים יהרגו את הביקורת הממוסדת. יהיה מענין, והכניסה חינם.

זאן מורו
ז'אן מורו מתוך "מאוחר יותר" של עמוס גיתאי.

חוץ מזה, השחקנית הצרפתיה ז'אן מורו תזכה באות הוקרה על מצוינות בקולנוע. כמוה, גם הבמאי פול שרדר, שכבר הזכרתי בהקשר של "אדם בן כלב", יזכה באות הוקרה על מצוינות בקולנוע. הבמאי הישראלי איתן גרין, יזכה באות הוקרה על תרומה מיוחדת לקולנוע הישראלי. והשחקנית הישראלית איילת זורר תשוב ארצה לכבוד "אדם בן כלב" ו"רסיסים".

פסטיבל אייקון

הוגה ומנכ"ל פסטיבל קולנוע המד"ב של לונדון, לואי סאבי, יגיע לפסטיבל אייקון כדי להעביר כמה סדנאות. המעניינת בהם לדעתי היא סדנה בשם "המדריך לעשית קולנוע מד"ב לעני המרוד". סאבי ידריך את הסדנה על בסיס תחרות הפקת סרט מד"ב קצר שנערכה באפריל האחרון בלונדון בתוך 48 שעות בלבד, עם תקציב זעום – אם בכלל היה כזה.

אבי נשר ("סוף העולם שמאלה") יעביר סדנה משלו בנושא קצת מוזר בעיני: חיבור בין הסגנון המאגי ריאליסטי של סרטיו האחרונים לבין יצירותיו בעולם המד"ב; כך לפחות לפי הפסטיבל. כמה מוזר, ככה כנראה מענין לשמוע.

סיכום

לחובבי קולנוע בדיוני ופנטסטי לא יהיה השנה יותר מדי מה לעשות בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה; זאת בעוד גם לחובבי קולנוע אחר, בעיקר זר או ישראלי, לא יהיה יותר מדי מה לעשות בפסטיבל אייקון למדע בדיוני, פנטסיה ומשחקי תפקידים. למען האמת, מדובר בדבר הגיוני לגמרי, ולכאורה לא היה מקום להשוואה. עם זאת, שמעתי כבר קולות המוצאים את עצמם תוהים האם כדאי להרחיק ולהצפין השנה על פני הישארות במרכז משום הפופולריות הגוברת בהתמדה של פסטיבל אייקון. אין ספק שפסטיבל אייקון הוא דבר מצוין לחובבי הז'אנר, ואני באמת מאחל לו הצלחה, אך האם התוכנית שלו מתאימה גם לך?

אתר פסטיבל חיפה (כרטיסים)
אתר פסטיבל אייקון (כרטיסים)

* לצערנו הרב, ראש עירית עכו, מר שמעון לנקרי לדחות את הפסטיבל משום ההפרעות שהחלו ביום הכיפורים השנה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?