"סוס מלחמה" – ביקורת

"סוס מלחמה". ג'רמי אירווין.

"סוס מלחמה". ג'רמי אירווין.

"סוס מלחמה" הוא סרט נוסף בשורה ארוכה מדי של סרטי קולנוע שראיתי בזמן האחרון שעשויים מעולה מכל בחינה טכנית, המשחק טוב, והסרט- לא משהו.

בהקדמה ארוכה מדי אנחנו רואים את אלברט והוריו (אמילי ווטסון, פיטר מולאן) בביתם המבודד באנגליה. ואז נכנס הסוס ג'ואי לחייהם. לא ממש ברור ממה נובעת האהבה העזה של אלברט לסוס, מלבד אולי הבדידות העצומה שהוא חי בה. מזמן לא רציתי כל כך שתיפתח מלחמה. מלחמת העולם הראשונה פורצת סוף סוף, וג'ואי נמכר לצבא. מכאן אנו עוקבים אחרי מסעו של ג'ואי בחזית ובין בעליו השונים. אחרי שנים (מרגיש רק קצת פחות מזה בזמן שיושבים באולם), אלברט מתגייס לצבא בעקבות סוסו האהוב.

ספילברג במיטבו כשהוא מביים את קטעי הקרבות, כשמלווים את השעטה הנפלאה של הסוס בשדה הקרב; הסרט, כאמור, עשוי מעולה ונראה מדהים. על הצילום המשגע אחראי יאנוש קמינסקי ("להציל את טוראי ריאן", "הפרפר ופעמון הצלילה"), הצלם הקבוע של ספילברג.

הסרט מבוסס על ספר ילדים והצגה מצליחה שעלתה בלונדון ובברודווי וזכתה לעיקר תהילתה על הדרך שבה מוצגים הסוסים על הבמה. השורשים של סיפור לילדים ניכרים הרבה יותר מדי בסרט הזה שלא מיועד לילדים, למרות שכנף של טחנת רוח מסתירה הוצאה להורג ושכולם מדברים באנגלית, כולל הגרמנים והצרפתים. הזרים מדברים אנגלית עם מבטא, כמובן- מנהג איום ונורא שמדהים שעדיין עושים אותו כדי לא להכריח את הצופים האמריקאיים לקרוא כתוביות תרגום.

"סוס מלחמה". ג'רמי אירווין.

"סוס מלחמה". ג'רמי אירווין.

אני מעדיף את הספילברג שלי כשהוא לא מנסה לספר סיפור כבד משקל (סרטי אינדיאנה ג'ונס, "תפוס אותי אם תוכל" ו"דוח מיוחד" על פני "רשימת שינדלר", "אימפריית השמש" ו"הצבע ארגמן"). בעיקר כי ב"סוס מלחמה", למשל, הוא לא מצליח להימנע מהכנסה של חלקים ילדותיים שאין להם מקום בסרט כמו זה (האווז, המזמרות באוויר)- הומור זה בסדר ומומלץ, אך לא בצורה הזאת.

"סוס מלחמה" הוא סרטו השני שספילברג ביים השנה אחרי "הרפתקאות טינטין", הסרטים הראשונים שלו מאז "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" (2008). הוא נוהג לעשות הפסקות בין הסרטים שהוא מביים, או לביים שני סרטים בשנה, כפי שעשה ב-1989, 1993, 2002 ו-2005. בעוד שנה נוכל לראות את "לינקולן" שלו בכיכובו של דניאל דיי לואיס כנשיא ארצות הברית ה-16. עוד סרט "רציני", נראה מה יהיה.

דירוג: ★★½☆☆

סוס מלחמה
ארה"ב, 2011
הפצה: פורום פילם, החל מה-12.01.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
סטיבן ספילברג
תסריט:
לי הול
ריצ'ארד קרטיס
מייקל מורפורגו
משחק:
ג'רמי אירווין
אמילי ווטסון
בנדיקט קומברבץ'
דיויד ת'ווליס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?