אודם – ביקורת

"אודם". קלרה ח'ורי.

"אודם". קלרה ח'ורי.

לא ברורה לי מה היתה כוונת התסריטאי-במאי יהונתן סגל עם סרטו השני "אודם". אני לא מתכוון ל"מה המסר שהתכוון להעביר" אלא: איזה סיפור בדיוק רצה לספר?

אינעם ולארה הן שתי חברות ילדות פלסטיניות החיות בלונדון. אינעם (קלרה ח'ורי, "הכלה הסורית") נכנסת חזרה נכנסת לחייה של לארה (נטלי עטיה). לארה עזבה את רמאללה, התחתנה עם בחור מקומי ומגדלת את בנה. בפלאשבקים מראים את אינעם ולארה בצעירותן ברמאללה ואת ימי ההיכרות הראשונים שלהן בלונדון. רוב הפלאשבקים מציגים לנו את הדמויות שאנחנו מכירים ולא ממש חושפים פנים חדשים או מגלים לנו משהו. גם לארה הצעירה נוהגת לשתות יותר מהאדם הממוצע ואינעם הצעירה פרובוקטיבית מינית. מוזר מאוד עד לא אמין שהחברות הוותיקות מדברות ביניהן באנגלית בהווה- רוב הסרט מתנהל באנגלית, מעט בערבית וכמה שורות בעברית, ולפעמים הדיאלוגים באנגלית נשמעים מעט כמו תכנית ללימוד אנגלית. השחקנית מורן רוזנבלאט היא גילוי נפלא – היא חמודה וכובשת בתפקיד לארה הצעירה.

"אודם". לובנה אזבאל, מורן רוזנבלאט.

"אודם". לובנה אזבאל, מורן רוזנבלאט.

"אודם" עשוי טוב, הוא לא משעמם, אך גם לא מעניין במיוחד. אין בו שום דרמה או מתח, לא היה בו משהו שהחזיק אותי או עורר אצלי ציפייה לגלות מה יקרה. אירוע שמתרחש (בהווה של הסרט) לקראת הסוף היה יכול להיות הרבה יותר משמעותי, אפקטיבי ותורם ליצירת מתח ועניין שכה חסרים בסרט, לו היה מגיע שעה קודם, וזאת על אף שהוא נגמר בקול ענות חלושה, כשאחריו קטע הסיום שאמור להפתיע אך השאיר אותי בהרגשה של "שיהיה". אורך הסרט שעה וחצי בלבד, וטוב שלא יותר.

חלק מהבעיות הללו שהזכרתי היו יכולות להימנע, אולי, לו היה ליהונתן סגל (מסרטי "אסקימו לימון", כמובן) יותר ניסיון בכתיבה ובבימוי. עבר יותר מעשור מאז שביים את סרטו הראשון, "קשר עיר" (1999). אחד מקטעי העירום ב"אודם" הזכירו לי את הסרט ההוא, כשהגיבורה צופה בהתנגבות על אנשים בסיטואציה מינית.

דרך אגב, מי משאיר עוגת יום הולדת על שולחן בסלון במשך כל הלילה?

דירוג: ★★½☆☆

"אודם" הוא עוד סיבה לכך שיש להפריד בין בחירת הסרט הטוב ביותר בפרסי אופיר ובחירת הסרט שייצג את ישראל באוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. השפה העיקרית ב"אודם" היא אנגלית, אז הוא לא היה יכול להיות מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר, אך זה לא בהכרח מונע ממנו להיות הסרט הישראלי הטוב של השנה. אם לא ישנו את זה בקרוב, ייאלצו לעשות את זה בפעם הבאה שסרט שרובו באנגלית ייבחר שוב.

אודם
ישראל, 2011
הפצה: החל מה-01.03.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
יהונתן סגל
תסריט:
יהונתן סגל
משחק:
קלרה ח'ורי
נטלי עטיה
גל לב
מורן רוזנבלאט

מירה

ביזבוז זמן אטומי. המבקר משקר אם הוא שרד את הסרט עד סופו. מישהו לחץ לעשות סרט, מישהו לחץ לעשות תסריט, מישהו לחץ לביים ומישהו לחץ לסיים את הצילומים. וכך יצא מישמאש לחוץ ומשעמם שכל דקה בא לך לצאת.
כלל׃ כשאין לך מה לומר אל תאמר, אחרת יצא לך שטויות.

שירה

בעיני זה אחד הסרטים הטובים שראיתי לאחרונה ואני רואה הרבה סרטים. ב90 דקות (כבר התחלה טובה לדעתי, לא מבינה למה צריך לעשות סרטים של שעתיים ומעלה) הסרט נוגע בכל כך הרבה נושאים חשובים: נשיות,יחסים חד מיניים, הכיבוש, ומעל הכל החיים – גם אם תדחיק ותשדר עסקים כרגיל בסוף זה ידביק אותך. חוץ מזה השחקניות מ-עו-לות!! אחת אחת: קלרה, נטלי מורן וזיו. לרוץ לראות!!!

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?