"מקום לחלום עליו" – ביקורת

"מקום לחלום עליו". מאט דיימון.

"מקום לחלום עליו". מאט דיימון.

אלה שאוהבים משחקי מילים על שם הסרט שהם מבקרים היו כותבים, אולי: "מקום לחלום עליו הוא סרט שכדאי לוותר עליו". בסרט, שיש בו נתונים פותחים טובים ומבטיחים, יש כל כך הרבה דברים גרועים שזה ממש מפתיע שמדובר בסרט אולפנים של יוצר בעל ותק. זו חידה בעיניי איך "מבלי שנרגיש", "מקום לחלום עליו" גרף כ-75 מיליון דולר בארה"ב, יותר מסרטים הרבה יותר מדוברים אחרים, כמו "הוגו", "דרייב" ו"50/50" – שלושה סרטים שגם עולים עליו באיכות – אך מזמן כבר נוכחנו לגלות שאיכות של סרט לא מבטיחה הצלחה קופתית.

הסרט מבוסס על ספרו האוטוביוגרפי של בנג'מין מִי. בנג'מין מי (מאט דיימון), אלמן טרי ואב לנער צעיר ובת צעירה וחמודה יותר, מרגיש שהוא לא יכול יותר לגור בבית שבו התגורר עם אשתו המנוחה, להסתובב בין מקומות שכל אחד מהם מזכיר לו את אשתו. בנו מועף מבית הספר, ובנג'מין מתפטר מעבודתו, ויוצא לחפש בית חדש למשפחה. הבית שקוסם לו ממבט ראשון מגיע עם נדוניה קטנה: גן חיות.

קמרון קרואו לא ביים הרבה סרטים, ומלבד "ונילה סקיי" כולם היו מבוססים על תסריטים מקוריים שלו. מאז "ונילה סקיי" (2001) כתב וביים סרט עלילתי אחד בלבד, "אליזבט טאון" הכושל. יש לו היסטוריה טובה בסרטים רומנטיים ובעבודה עם שחקנים צעירים: ילד ב"ג'רי מגווייר" ונער ב"כמעט מפורסמים" (פטריק פיוג'ט שכיכב באחרון מופיע גם בסרט זה) – גם ההתפטרות של בנג'מין מזכירה במשהו את זו של טום קרוז ב"ג'רי מגוויר" – כשכאן מדובר בהצלחה עם הילדה הקטנה בסרט. הקטעים הרומנטיים הם בין הנער לנערה צעירה ממנו שעובדת בגן החיות.

"מקום לחלום עליו". סקרלט ג'והנסון, אל פאנינג, תומס היידן צ'רץ', פטריק פוג'יט, מאט דיימון, סטפני סוסטק.

"מקום לחלום עליו". אל פאנינג, מאט דיימון, פטריק פוג'יט, סקרלט ג'והנסון, תומס היידן צ'רץ'.

מלבד חורים בעלילה, העובדה שהסרט נמשך מעל שעתיים ולא זוכים להכיר באמת את צוות העובדים של גן החיות, ה"רעים" הכפויים שיש בסיפור, הדרמות המלאכותיות והמאולצות שמכניסים בניסיון ליצור מתח, קטע הסיום שלא ברור למה הוא דווקא בסוף (אם צריך אותו בכלל), הבעיה המרכזית של הסרט, שבאה לידי ביטוי כמעט לכל אורכו, היא הטון שלו. קרואו כתסריטאי וכבמאי לא הצליח למצוא את השילוב הנכון בין דרמה לקומדיה, בין קליל וטיפשי לרציני. הילדה הקטנה שתופסת מקום נכבד בחלק הראשון של הסרט, כמעט נעלמת ברגע שענייני גן החיות נכנסים לפעולה. נדמה שקרואו ניסה לעשות סרט בסגנון פרנק קפרה, שרבים רוצים לנסות אך מעטים מצליחים כמו שקפרה עשה ב"אלו חיים נפלאים" וב"מר דידס הולך העירה", והכישלון המוחלט שלו בולט במיוחד ביחסים של בנג'מין עם קלי, מנהלת הגן החיות (סקרלט ג'והנסון).

דירוג: ★½☆☆☆

מקום לחלום עליו
ארה"ב, 2011
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-01.03.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
קמרון קרואו
תסריט:
אלין ברוש מקקנה
קמרון קרואו
בנג'מין מי
משחק:
מאט דיימון
סקרלט ג'והנסון
אל פאנינג
פטריק פוג'יט
סטפני סוסטק
תומס היידן צ'רץ'

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?