"אלברט נובס" – ביקורת

"אלברט נובס". גלן קלוז.

"אלברט נובס". גלן קלוז.

הסרט "אלברט נובס" הוא דרמה תקופתית המתארת את שגרת יומו של אלברט, מלצר בבית מלון, המנסה להגשים חלום ולצאת לעצמאות כלכלית ומעמדית. גלן קלוז, שחקנית עטורת שבחים ופרסים, מככבת כאלברט עצמו וזהותה הנשית מקבלת ביטוי גם בתסריט, שהרי אלברט הוא למעשה אישה המחביאה את זהותה. משחקה המצוין של קלוז וגילומה גבר אנגלי במאה ה- 19 שזהותו נסתרת, הופך לעניין המרכזי בסרט, שלא לאמר היחיד.

במאי הסרט רודריגו גרסייה ("דברים שאפשר לדעת עליה", "אימהות וילדים"), ממשיך גם כאן את עיסוקו בנשים, כאשר הפעם הוא מתמקד בחוויה נשית כלואה ומוסתרת. הפגיעות הנשית מובילה את גיבורת העלילה להסתיר את מינה עד כדי העלמתו כליל, ובאופן זה מתכתב הסרט מעט עם סרטו האחרון של אלמודובר– "העור בו אני חי". בשני הסרטים מתרחשת החלפת זהות מינית בעקבות פגיעה ובשניהם עיסוק במידה בה שינוי חזותו החיצונית של האדם גורר אחריו גם שינוי בעולמו הפנימי. עם זאת, בשונה מסרטיו הצבעוניים והחיים של אלמודובר, סרטו של גרסייה נכלא כולו בתוך התנהלות מצומצמת ומוגבלת המאפיינת את גיבור העלילה.

העלילה מספרת על אלברט, מלצר אשר בעבודה קשה וצייתנית מצליח לחסוך סכום כסף משמעותי ההופך את חלומו, להיות בעליו של חנות לממכר מוצרי טבק, לבר השגה. עם זאת, מפגש מפתיע בינו לבין דמות נוספת המחביאה סוד, גורם לאלברט להוסיף לחלומו שאיפות גבוהות יותר ודוחפת אותו לפתוח בדיאלוג עם זהותו הנשית הנחבאת. לתמונת החנות המעוצבת עליה הוא חולם זמן מה, הוא מחליט לנסות ולהוסיף דמות נוספת שתככב בפנטזיה כ….אשתו. מכאן מתגלגל הגיבור לנסיונות חיזור אחר אחת המשרתות בבית ומנסה להבין מה תהיה הדרך המתאימה לחשוף בפניה את זהותו המורכבת. במקביל, נראה שלאלברט עצמו לא ברור מקומה של זהותו הנשית לצד הגברית, ובלבול זה מתגלה כמכשול העיקרי העומד בפניו.

העובדה כי כוכב הסרט הוא גבר בעל זהות נשית סודית הופכת את העלילה ממסע שגרתי של אדם להגשים את חלומו לתהליך מורכב יותר. עם זאת, נראה שהדגש המרכזי בעלילה הוא על האופן בו שלמות של אדם עם זהותו מתקשרת ישירות למידת הצלחתו להגשים את עצמו, ולאו דווקא על מקומה המדוכא של הנשיות. בעלת המלון, אותה מגלמת השחקנית הוותיקה פאולינה קלוניס, היא גם כן אישה, אך כזו שמעמדה הגבוה יחסית מאפשר לה לנהוג באכזריות מתנשאת כלפי צוות עובדיה. לעומתה רופא הבית, אותו מגלם ברנדן גליסון כגבר טוב לב הנאלץ בעצמו לנצור סוד, מצליח להדגים חמלה ודאגה גדולים כלפי אורחי ועובדי המלון על אף היותו גבר.

כוכבים נוספים הם ארון ג'ונסון ("קיק אס"), המגלם את דמותו בצורה מוצלחת קצת פחות, ומיה ווסיקובסקה ("הילדים בסדר") במשחק יפה כמושא אהבתו של אלברט. השניים מגלמים זוג משרתים המנהל רומן, בו כל צד מקווה להגשים את חלומו ומתלבט באיזו מידה עליו להקריב את רצונותיו הפרטיים לטובת האחר. רומן זה מושך את אלברט לכיוונים מנוגדים כאשר מחד הוא מהווה לו תחרות להגשמת חלומו כגבר מכובד בעל רכוש, ומאידך יש בו תזכורת הרסנית לעברו המיסתורי כאישה.

"אלברט נובס". מיה ווסיקובסקה, אהרון ג'ונסון.

"אלברט נובס". מיה ווסיקובסקה, אהרון ג'ונסון.

התחושה שנאמנות לעצמך היא המעלה החיונית להצלחה, מודגשת בצורה הבהירה ביותר בסרט על ידי ג'נט מקתיר. מקתיר שבדומה לקלוז הייתה מועמדת גם היא לפרסים על תפקידה הנוכחי, מצליחה להביא לסיפור תחושת אותנטיות ונינוחות. על אף כי היא אינה משכנעת כאלברט בפרסונה הגברית שלה, היא בהחלט עוברת כאישה השלמה עם מידת נשיותה ומקומה בחיים, וכך הצלחתה מגיעה בהתאם.

הסרט, המבוסס על סיפור קצר מאת הסופר האירי ג'ורג' מור, הועלה בעבר כמחזה בו כיכבה קלוז גם כן. אמנם עיבודו הנוכחי לקולנוע מאפשר לשחקנית הראשית להדגים יכולות משחק המהוות את מעלתו העיקרית, אך יתכן שיכולות אלה הן גם נקודת החולשה של הסרט. בעוד קלוז מצליחה לייצר דמות שכישורה להיעלמות ברקע הוא יוצא דופן, כרמז לאופן הכמעט טוטלי בו נעלם הפן הנשי בגיבור, התנהלות פסיבית זו מגבילה גם את קצב העלילה. מרוב ניסיונותיו של אלברט לא לבלוט או למשוך אליו תשומת לב, גם הסצינות המשוחררות ביותר, דוגמת טיול מפתיע על שפת הים, מותירות בצופה תחושת החמצה ואיפוק. נראה כי המסרים העדינים והדקויות בעלילה, שוודאי עברו טוב בגירסת הספר והמחזה, מקבלים תרגום מפורש מדי במדיום הקולנועי והצופה נותר בתחושת חוסר.

דירוג: ★★★☆☆

אלברט נובס
אנגליה, אירלנד, 2011
הפצה: החל מה-26.04.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
רודריגו גרסיה
תסריט:
גלן קלוז
ג'ון בנוויל
גבריאלה פרקופ
ג'ורג' מור
משחק:
גלן קלוז
ג'ונתן רייס מאיירס
מיה ווסיקובסקה
אהרון ג'ונסון
ברנדן גליסון

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?