"פרומתיאוס" – ביקורת #2

"פרומתיאוס". מייקל פסבנדר.

"פרומתיאוס". מייקל פסבנדר.

"פרומתיאוס" הוא סרט מדע בדיוני. לא מותחן-אימה שמתרחש בחללית כמו "הנוסע השמיני", לא פעולה מדע בדיוני כמו "שובו של הנוסע השמיני", אלא דרמת מדע בדיוני שמתרחשת בעתיד בכוכב לכת מרוחק, ועל כן הסרט מיועד לחובבי סרטי מדע בדיוני.

בימינו אלה נדמה שכל סרט אולפנים אמריקאי שני הוא סרט המשך או סרט מקדים (prequel), גרסה חדשה לסרט ישן או "אתחול" (reboot; בתקווה שהסרט יצליח ויפתח סדרת סרטים חדשה, כמו ג'רמי רנר שלוקח את המושכות ממאט דיימון בסרטי ג'ייסון בורן שבשמות כולם המילה "זהות"). אל האופנה הזאת מצטרף "פרומתיאוס" שמתרחש בעולם של "הנוסע השמיני" (1979), שהתרחש בחלל ושינה לעד את סרטי המדע הבדיוני- בראש ובראשונה בעיצוב החללית ובעיצוב היצור מהחלל שעל שמו נקרא הסרט במקור (Alien, כמובן). סדרת סרטי "הנוסע השמיני" בכיכובה של סיגוורני ויבר מיוחדת גם בכך שבמאים שונים ביימו כל אחד מארבעת הסרטים, שהופקו בשלושה עשורים(!): 1979, 1986, 1992 ו-1997. כעת שב הבמאי רידלי סקוט, שביים את "הנוסע השמיני" הראשון, ומביים את "פרומתיאוס", סרטו הראשון בתלת-מימד.

הסרט זוכה להצלחה ברחבי העולם תודות לקשר של הסרט לארבעת הסרטים הקודמים (במיוחד שני הראשונים) ולשניים משלושת השחקנים הראשיים: שרליז ת'רון, שעם "שלגיה והצייד" חוזרת למרכז הבמה אחרי תקופת רגיעה, ואיש השעה מייקל פסבנדר ("אקס-מן: ההתחלה", "בושה") המגלם את הרובוט דיויד. הוא משחק טוב, אך התפקיד שלו כל כך לא-מקורי! את התפקיד הראשי ביותר תופסת נומי ראפיס (שכיכבה בטרילוגיה השוודית של "נערה עם קעקוע דרקון" והופיעה ב"שרלוק הולמס 2: צבא הצללים") כאליזבת' שו.

המדענים אליזבת שו ובן זוגה צ'רלי הולווי (לוגן מרשל-גרין) הם שניים מתוך צוות של 17 איש על סיפונה של החללית "פרומתיאוס" (במיתולוגיה היוונית שם אחיו של אטלס, שנתן לאנושות את האש), בדרך לחקירה מדעית של כוכב לכת במערכת שמש מרוחקת (הם שוהים בדרך בתרדמת במשך למעלה משנתיים). איתם נציגת החברה המממנת את המשלחת מרידית' וִיקרס (שרליז ת'רון), הרובוט דיויד, מפקד הספינה ג'אנֶק (אידריס אלבה) ועוד דמויות חסרות אישיות המגולמות בידי שחקנים פחות-עד-בכלל-לא מוכרים.

הסרט עשוי מצוין, הוא מעניין (בעיקר בחצי הראשון) והמוסיקה מוצלחת, אך אין בו רגעים בלתי נשכחים, קטעים מרשימים במיוחד, הוא לא באמת מעורר מחשבה ואין סיבה ממשית לצפות בו שנית. אסור לחפש יותר מדי הגיון מאחורי הדברים (חסרון בעייתי-משהו בסרט שנבנה בו מתח, במיוחד בסרט מדע בדיוני), המניעים של ויקרס תמוהים לגמרי (לא ברור מה בעצם היא עושה שם מלבד להיות סוג של "נבל" בסיפור), מערכת היחסים בין אליזבת לג'אנק לא ברורה (דבר שאפשר היה לבסס בדיאלוג מקדים אחד). מי שיצפה בסרט בקולנוע גם לא יזכה בחוויה מרשימה של צפייה בתלת-מימד. שוב לא מנצלים בכלל את המימד הנוסף. כן, במאים, אם אתם כבר מצלמים בתלת-מימד, אנחנו רוצים ומצפים שדברים יעופו אלינו, שדברים יבלטו ויצאו מהמסך. והקטע האחרון מיותר לגמרי.

דירוג: ★★★½☆

פרומתיאוס
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-14.06.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
רידלי סקוט
תסריט:
דיימון לינדלוף
רידלי סקוט
ג'ון ספייטס
משחק:
נומי ראפיס
מייקל פסבנדר
שרליז ת'רון
אידריס אלבה
גאי פירס
לוגן מרשל-גרין

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?