תחרות מול yes ו-HOT – כחלון יפריט את עידן+: סקירה וניתוח

yes hotמשרד התקשורת בהובלתו של השר משה כחלון פונה לרפורמה בשוק הטלויזיה הרב-ערוצית שתנסה לבטל את הדואופול של yes ו-HOT ותוזיל מחירים: הפרטת מערך עידן+ (DTT). התכנון הוא להוציא את תפעולו ותחזוקתו של עידן+ מידיה של הרשות השניה לטלויזיה ולרדיו, והעברתה לידיים פרטיות שתוכלנה להוסיף ערוצי פרימיום ושירותי VOD משלה מעבר לערוצי הבסיס שנקבעו בחוק ה-DTT לפני חודשים ספורים.

כיום משתמשים כ-250 אלף בתי אב בשירותי עידן+, אשר לאחר רכישת ממיר באופן חד-פעמי ובמחיר שלעיתים נמוך אף הוא ממחיריהן החודשיים של yes ו-HOT – הופך מאז לצופה חינמי של ערוצי הבסיס הנכללים בו – בינהם הערוץ הראשון, ערוץ 2, 10, 24 ועוד. מספר הערוצים הבסיסיים הכלולים ב'עידן פלוס' צפוי לגדול ל-18, כפי שאישרה הכנסת לפני שלושה חודשים. חברת הכבלים HOT משרתת כיום כ-950 אלף מנוים ואילו חברת הלוין yes משרתת כיום כ-585 אלף מנוים.

מהו מהלך ההפרטה?

משרד התקשורת יצא בקרוב במכרז להפעלת מערך השידורים של 'עידן פלוס', וחברת פרטנר (המפעילה הסלולרית של רשת אורנג' בישראל, אשר גם היא נפגעה קשות מן הרפורמה של משרד התקשורת בשוק הסלולר בישראל עם כניסתן של המפעילות החדשות שם) הודיעה כי היא תתמודד במכרז. גם חברת הסלולר המתחרה סלקום צפויה להיכנס למכרז. פלאפון מצידה, משתייכת לקבוצת 'בזק' ונמנית יחד עם yes. המפעילה שתיבחר להפעיל את עידן פלוס, תחויב להמשיך ולשרת את רבע מיליון לקוחותיה בערוצים החינמים, אך תוכל כאמור להוסיף ערוצי פרימיום ושירותי VOD ומשם תזכה להכנסות.

משרד האוצר תומך ככל הנראה במהלך של משרד התקשורת, משום שכבר בדיונים קודמים על חוק ה-DTT בועדת הכלכלה, הביע רצון להפריט את השירות. בהתאם לזאת, במשרד התקשורת מעריכים כי הרפורמה תצא לדרך בחודשים הקרובים ותסתיים עוד לפני תום שנת 2012.

למה זה לא מספיק?

לכאורה נראה כי המהלך של משרד התקשורת יפתח את השוק לתחרות, וכניסתה של חברה שלישית לתחום הטלויזיה הרב-ערוצית יהיה פשוט. עם זאת, כניסת חברה נוספת לשוק כבר הובטחה: זה מכבר, פרטנר הכריזה וסלקום פשוט החלה להתארגן לכניסה אל שוק זה על גבי פלטפורמות האינטרנט (IPTV), ואפילו כבר בתחילת 2013. הבעיה האמיתית שצפויה לחברות החדשות בתחום הטלויזיה אינו פלטפורמה, אם כן. הבעיה האמיתית היא תוכן: גם yes וגם HOT חתמו על הסכמי בלעדיות מפוארים עם האולפנים ההוליוודים (המונעים בעיקר את מכירתם של תכנים לידיה של המתחרה) כבר לפני שנים, וגם החברה החדשה בשוק תהיה כבולה מפני אותם תכנים. מה שעדיף היה למשרד התקשורת לעשות הוא להקל על יבוא התוכן לארץ – להגביל את הסכמי הבלעדיות (אם לא לאוסרם לחלוטין, על מנת למקד את התחרות במחיר ולא בתוכן) ולמשוך פלטפורמות VOD קיימות בארה"ב, כמו Hulu (שפועל גם ביפן) ו-Netflix (שפועל גם בקנדה ודרום אמריקה), לשרת גם ישראלים.

.

ערוץ 24 לא נכלל עדיין בעידן+
רק 1 10 22 33 ו99

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?