טרנד: מימון ציבורי לסרטי אנימציה לבוגרים

"נערה עם קעקוע דרקון". דיויד פינצ'ר.

דיויד פינצ'ר.

שכחו מהבורסה, יוצרי קולנוע מבקשים את עזרת הציבור במימון סרטם, באמצעות טרנד חדש: אתר גיוס הממון קיק-סטרטר (Kickstarter). לפני מספר חודשים הקולנוען צ'ארלי קאופמן ("להיות ג'ון מלקוביץ'", "שמש נצחית בראש צלול") פתח את פרויקט הסטופ-מושן שלו "אנומליזה" (Anomalisa), וכעת הצטרף לניסיון גם הקולנוען דיויד פינצ'ר ("נערה עם קעקוע דרקון", "מועדון קרב") עם פרויקט אנימצית המחשב "גון" (Goon). שני הפרויקטים אינם חדשים בנוף, אבל כן בולטים משום הז'אנר שלהם והקולנוען שמאחוריהם.

שני הפרויקטים לא הצליחו ליצור מספיק ענין אצל אולפני ההפקה ההוליוודים כדי לקבל מימון מלא, בעיקר משום שמדובר בסרטי אנימציה לבוגרים. כשאין לך חיות מקפצות ושמחת-חיים מחד, וכשאתה מסתמך על אנימציה מאידך, די קשה למשוך את הקהל לסרט שלך. יעידו על כך רווחי הקופות של סרטים כמו "פרנקנוויני" של טים ברטון אשר מוקרן עכשיו בארה"ב, סרט הסטופ-מושן "קורליין ודלת הקסמים", ו"ביוולף".

ובכל זאת, הקולנוענים מרגישים שעליהם ליצור את הסרטים הללו ושיש קהל שיצרוך את המוצר שלהם. גם קאופמן וגם פינצ'ר יצרו הוכחת יכולת שתסקרן את הציבור, ופנו לאתר הגיוס קיק-סטרטר, שגולות הכותרת שלו היו בעיקר גאדג'טים עד כה. באמצעות האתר, הם מבקשים מן הציבור לתרום להם סכומי כסף, איש איש בהתאם ליכולתו, ובעבור התרומה יקבל כל תורם מעין פרס, שמהווה תמריץ לתרומה. סכום הכסף הדרוש נקבע לפי צרכי הקולנוען ליצור מספיק חומר אשר יעניין מחדש את האולפנים (וכמובן יציג לו את מידת הענין בסרט גם), אשר יסכימו להפיק אותו במלואו בכמה מיליונים טובים של דולרים. סרטו של קאופמן הצליח לגייס כפול מהסכום שביקש, וכעת עומד סרטו של פינצ'ר תחת העדשה, ונכון לעכשיו גייס מעט פחות משליש הסכום הדרוש לו.

השאלה הנדרשת היא מדוע האנשים המעורבים בפרויקט לא משקיעים מכספם הפרטי את סכומי הכסף הנדרשים כדי להוציא את הפרויקט לפועל. קאופמן כנראה לא עשיר כמו פינצ'ר (שודאי קיבל הרבה כסף על בימוי "נערה עם קעקוע דרקון" ו"הרשת החברתית"), אבל את הסכומים ששניהם ביקשו – כנראה ששניהם יכולים להוציא (לצד הכספים שכבר הוציאו בהפקת הוכחות היכולת, למשל). כאן כנראה נכנסים שלושה שיקולים: האחד הוא הביטחון הפיננסי שאם הפרויקט לא מצליח לנסוק, הנזק פחות משמעותי. שנית, גיוס הכסף משמש כמו החתמת עצומה: המשמעות של הצלחת גיוס הכסף הינו כשם הצהרה כי יש קהל המבקש את המוצר. ושלישית הוא המושג העסקי הידוע, שעדיף לא לנהל פרויקט שאתה מממן. חשוב שיהיה דיאלוג בין הצד הקריאטיבי לבין הצד המממן, כדי שיוכלו להגיע יחד לאיזון טוב יותר מאשר אדם אחד היה מחליט כיצד לאזן בין השניים.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?