סרט תעודה יביא את האוסקר הראשון לישראל?

"שומרי הסף".

"שומרי הסף".

האם שנה זו תהיה השנה שלנו? האם סרט ישראלי יזכה באוסקר?

אני צופה ש"למלא את החלל" יוכרז בין 9 המועמדים הסופיים לקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, אך לא בטוח שיגיע למועמדות לאוסקר. וגם אם יהיה מועמד ויהפוך לסרט הישראלי העשירי שמועמד בקטגוריה, המתמודד המוביל לניצחון הוא המועמד האוסטרי, "אהבה" של מיכאל הנקה (סקירה מלאה של המועמדים הזרים לאוסקר 2013).

מלבד תשעת הסרטים הישראלים שהיו מועמדים בקטגוריית הסרט הזר, ישראלים נוספים היו מועמדים בעבר לאוסקר, והבמאי משה מזרחי ("אני אוהב אותך רוזה") אף זכה באוסקר על הסרט הצרפתי "כל החיים לפניו" (1977) שקטף את פרס הסרט הזר. הצלם אדם גרינברג – שעבד בארץ, בין השאר, על "מיכאל שלי" ו"אסקימו לימון" – היה מועמד על צילום "שליחות קטלנית 2", המשורר חיים גורי היה מועמד לאוסקר יחד עם דיויד ברגמן וז'אקו ארליך על סרטם התיעודי "המכה השמונים ואחת" (1974). ואפשר, אם רוצים, להזכיר גם את נטלי פורטמן שגדלה בארץ עד גיל 3 וקראה לבנה הבכור אָלֶף, וזכתה באוסקר כשחקנית ראשית ב"ברבור שחור".

אך נראה שהשנה, לצד "למלא את החלל", ישנו סיכוי לסרט ישראלי נוסף לזכות בפרס.

"למלא את החלל".

"למלא את החלל".

מאז ומתמיד היו בקטגוריות סרטי התעודה סרטים בשפה שאינה אנגלית. בחמש שנים האחרונות היו מועמדים סרטים מדנמרק ומגרמניה ("פינה" של וים וינדרס, למשל). כבר שנים רבות שישראל היא מעצמה של סרטים תיעודיים (גם "ואלס עם באשיר" המצויר היה בעל מבנה של סרט תעודה), והתפלאתי שעוד לא זכינו במועמדות באחת משתי הקטגוריות שיש לסרטים תיעודיים באוסקר (באורך מלא וקצר- עד 40 דקות). והנה, השנה לא רק נראה שיש סיכוי גבוה למועמדות של סרט תעודה ישראלי, נראה שגם לדבר על זכייה אפשרית לא נשמע מוגזם.

לפני שעות אחדות הוכרז "שומרי הסף" הישראלי כאחד מחמשת המועמדים לסרט התיעודי הטוב ביותר מטעם איגוד המפיקים האמריקאי. הוא מועמד מול ארבעה סרטים דוברי אנגלית. סרטו של דרור מורה קוצר שבחים מפסטיבלים ברחבי העולם ונמכר להפצה בארה"ב. "שומרי הסף" של הסרט הם שישה ראשי שב"כ שמדברים בגילוי לא אופייני על תפקידם, על המדיניות של ישראל לאורך השנים, ההחלטות שנעשו בחדרי חדרים והמנהיגים שלנו.

עדכון: 15 סרטים הוכרזו כמתמודדים לקטגוריה סרט התעודה הטוב ביותר באוסקר, ביניהם "שומרי הסף" וגם "חמש מצלמות שבורות" הישראלי! חמשת המועמדים הסופיים יוכרזו יחד עם המועמדים בכל הקטגוריות ב-10.1.13.

[…] (ה-38 במספר) האמריקאי. מדובר בחדשות מצוינות עבור הסרט, שמתמיין בימים אלו לחמישיה הסופית של פרסי האוסקר. בפרס הסרט הטוב ביותר של האיגוד זכה "אהבה" של […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?