"ארץ יבשה" – ביקורת

"ארץ יבשה". שיה לה'בוף.

"ארץ יבשה". שיה לה'בוף.

"ארץ יבשה" אינו סרט משעמם במיוחד, אך גם אינו סרט מענין במיוחד. האמריקאים מסרבים להניח לתקופת היובש שאסרה על מכירת משקאות אלכוהולים בארה"ב, וממשיכים להערים סדרות וסרטים תקופתיים שיעסקו בנושא, ויהיו יבשים בהתאם.

על "ארץ יבשה" המתרחש בעשור השלישי-רביעי של המאה העשרים בארה"ב, אחראים שני אוסטרלים: הבמאי ג'ון הילקוט, והתסריטאי-מוסיקאי ניק קייב, שכבר עבדו יחד בסרט "ההצעה" (2005). הילקוט ביים את כל שלושת הסרטים שכתב קייב, בדרך כלל ידוע כמוסיקאי מוערך, ובין השני לשלישי גם הספיק לביים את הסרט "הדרך", שגרף כמה וכמה תשבוחות, אך לטעמי היה יבש לא פחות מ"ארץ".

הסרט מספר על האחים בונדרנט (לפי ספר מאת נכדו של אחד האחים), אשר עוסקים ביצור ובהברחה של אלכוהול, בתקופה שבה 'חוק היובש' בשיאו. פורסט הוא האח הגדול והקשוח (טום הארדי, שאוהב מאד להסתכל לצדדים כדי להראות שהוא 'לא שׂם' על מישהו), שככל הנראה אחראי לאגדה סביב האחים, שמא הם בלתי מנוצחים ולא ניתן להורגם. כדי להוכיח את האגדה, הוא יצליח להימלט ממוות בטוח בעלילה, ואף בהיסטוריה המשפחתית שמגוללת לפנינו בתחילת הסרט, אנו למדים כי הוא היחיד שניצל מטביעתה של מעבורת חיילים במלחמת העולם הראשונה.

שני האחים האחרים הם האוורד הבריון (ג'ייסון קלארק), וג'ק (שיה לה'בוף), ששונה משני אחיו הגדולים ואינו איש זרוע. הוא חולם להיות גנגסטר גדול, אל קפונה ממש, ומאוהב בבת כת האמיש (מיה ווסיקובסקה, "ג'יין אייר", "אליס בארץ הפלאות"). את ההרמוניה ההברחתית שיצרו להם האחים, מפר כעת איש חוק מושחת (גאי פירס) שרוצה חלק בהכנסות ומוכן להקיז הרבה דם בדרך להשיג את המטרה שלו.

אנו רגילים לראות סדרות וסרטים רבים אחרים שבוחרים לעסוק בסיפורים גדולים סביב גנגסטרים פיקחים שמערימים על החוק ("הבלתי משוחדים", "אימפריית הפשע"). ב"ארץ יבשה" אנו מקבלים שלושה אחים סימפטים למדי, והבריונים שגוררים אותם לפשעים החמורים באמת (אלימות חסרת פשרות) הם דווקא אנשי החוק הרעים, המושחתים והבוגדניים. משב רוח מרענן שכזה אינו מועיל הרבה לסרט, והוא נותר יבש כמו ההופעות של השחקנים שלו, והתקופה שבה הוא מתרחש.

דירוג: ★★☆☆☆

ארץ יבשה
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-08.11.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ג'ון הילקוט
תסריט:
ניק קייב
מאט בונדרנט
משחק:
טום הארדי
שיה לה'בוף
גארי אולדמן
ג'סיקה צ'סטיין
גאי פירס
מיה ווסיקובסקה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?