הקולנוע הישראלי כבר לא מפחד להתחרות בעצמו?

מימין: תומס סובצ'ק מתוך "איגור ומסע העגורים"; אפרת דור ועפר שכטר מתוך "בננות".

מימין: תומס סובצ'ק מתוך "איגור ומסע העגורים"; אפרת דור ועפר שכטר מתוך "בננות".

חברת יונייטד קינג מפיצה לקולנוע נתח מכובד מהסרטים הישראלים בשנה, וסוף סוף היא עשתה את מה שכולם חששו ממנו (כולל אני): העלתה במקביל שני סרטים עלילתיים ישראלים לאקרנים. "איגור ומסע העגורים" ו"בננות" עלו בסוף השבוע הזה (14.3.13) למסכים ברחבי הארץ, ויתמודדו זה מול זה על מכירת כרטיסים בקרב קהל הצופים הישראלי. האם הצעד הזה הוא התפתחות טבעית של הקולנוע הישראלי או טעות מרה שתנקום בשני הסרטים הללו?

בשנה יש 52 שבועות, ובשנים האחרונות לפרסי אופיר מתמיינים באיזור ה-30 סרטים עלילתיים ישראלים. מכאן שאין מצוקת סופי שבוע, אבל אלו מבין הסרטים שכן יגיעו לקולנוע צריכים למצוא סוף שבוע נכון לצאת בו לאקרנים (לצערנו לא כל הסרטים יציגו בקולנוע, בין אם הם מוצלחים מספיק כדי למשוך קהל, ובין אם לאו). שיבוץ סרטי משפחה וסרטים קלילים לקראת חגים נחשבת לאופציה הטובה ביותר עבורם, ו"איגור" ו"בננות" נופלים היטב לז'אנרים הללו בהתאמה. על כן, הבחירה להפיץ אותם שבוע אחד לפני פסח – שבוע לפני שאנשים עוזבים את הארץ או שוקעים בניקיונות לחג – היא אופטימלית בהיגיון הזה. אבל אם הייתם קברניטים ביונייטד קינג, במי הייתם בוחרים?

אז יונייטד קינג החליטו לא לבחור. כנראה שהם הבינו, בצדק, שקהל היעד הוא שונה מספיק כדי להפיץ שניהם יחד באותו סוף שבוע. לא משנָה התחושה בתעשיה המקומית שיש מקום לסרט ישראלי אחד או שניים שיצליח למשוך את הקהל הישראלי לרכוש כרטיס להפקות שלו מבית. יונייטד הבינו, כנראה בצדק, שבמקרה של "איגור" ו"בננות" לא תהיה דריכה על הרגלים אחד-של-השני. זה ימשוך את הקהל שלו והאחר את הקהל שלו, ואין ציפיה שישברו פה קופות. "בננות" מוקרן בשעות הערב והלילה היות והוא מכוון לקהל בוגר יותר, ואילו ל"איגור ומסע העגורים" המשפחתי אין הקרנה שנפתחת אחרי השעה 17:30.

אפשר להרגיש את חוסר הציפיה משני הסרטים שישברו קופות גם בכמות יחסי הציבור שנעשים בימים אלו לשני הסרטים. ספק אם חברים שלכם שלא מתעניינים בקולנוע, שמעו שהסרטים מגיעים לקולנוע. מהנתונים של השנים האחרונות אפשר לראות בבירור שהסרטים שהריצו מסעות יחסי ציבור רציניים, זכו בקופה ("העולם מצחיק", "הערת שוליים", "סיפור גדול" וכו'). אז מה יהיה על "בננות" ו"איגור"? בואו נאמר שהתחרות זה בזה לא תהיה הדבר המרכזי שיפגע בהם.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?