"המשגיחים" נגד "הדילרים": מלחמה בין מרק רוזנבאום לאחים אדרי (עודכן 2)

מימין: מרק רוזנבאום וליאון ומשה אדרי. צילומים מקוריים: רפי דלויה.

מימין: מרק רוזנבאום וליאון ומשה אדרי. צילומים מקוריים: רפי דלויה.

האם האחים ליאון ומשה אדרי מנסים לקבור את הסרטים של המפיק מרק רוזנבאום? בפעם השניה ברציפות, סרטי יונייטד קינג תזמנו סרט ישראלי חזק שהפיקו, להתחרות מול סרט שהפיק רוזנבאום באותו סוף שבוע בבתי הקולנוע בישראל. נשמע כמו מלחמה, אך היא לבסוף נמנעה כאשר המתחרה של רוזנבאום הוזז שוב וויתר על ההתמודדות. תיאור מלא:

נחזור אל תחילת חודש אפריל 2012. סרטי יונייטד קינג מחליטים לדחות את הסרט הישראלי "הסיפור של יוסי" בשבוע אחד, מה-10 במאי אל ה-17 במאי. מִתַחרות מול "הנוקמים", שטרם הובנו מימדי הרס הקופות שהוא יביא לעולם, "יוסי" עובר להתחרות בסרט ישראלי: "הנותנת", שהפיק רוזנבאום. הבדלי קהל היעד של שני הסרטים הישראלים היו עמוקים מכדי שמישהו יקים זעקה: "יוסי" הוא סרט מסחרי הפונה במיוחד לקהילה הגאה, ואילו "הנותנת" הוא סרט פסטיבלים הפונה לקהל שוחר קולנוע אסתטי ואיטי (ואין הרבה קהל כזה).

יציאתם של שני סרטים ישראלים באותו סוף שבוע להקרנות בבתי הקולנוע אינו מצב שכיח. מעבר להבנה כי קהל הצופים הפוטנציאלים קטן ממילא ואין טעם רב להתחרות במקביל עליהם, יש הטוענים בתעשיה כי הקהל הישראלי מוכן להשקיע את כספו בקולנוע שלו רק אחת לתקופה (יש הגורסים: לשנה). וגם אם היה מוכן לראות שני סרטים בתקופה, הצמצום לאותו סוף שבוע הוא מוגזם עבור רוב הקהל, שהרי אינו יוצא לקולנוע פעמיים באותו סופ"ש. חרף כל זאת, התנגשות כזו קרתה כבר בעבר: דני מנקין הוציא אשתקד לאקרנים את סרט הביכורים העלילתי שלו "ז'טאם איי לאב יו טרמינל", ואל אותה משבצת של סוף שבוע התברג גם משה איבגי עם סרט הביכורים שלו כבמאי "וביום השלישי". שוב הפצה עצמאית (מנקין) מול הפצה עם יונייטד קינג (איבגי).

"הנותנת". הגר בן-אשר, ישי גולן. צילום: ורד אדיר.

הגר בן-אשר עם ישי גולן מתוך "הנותנת". הסרט "הסיפור של יוסי" נדחה והתחרה נגדו על הצופים באותו סוף שבוע. צילום: ורד אדיר.

אין מספרים רשמיים על מכירת הכרטיסים של אף אחד מהסרטים שהוזכרו, אבל יאיר רוה דיווח כי "הסיפור של יוסי" כן עשה חיל ומשך למעלה מ-6,300 צופים כבר בסוף השבוע הראשון שלו. אם אתם זקוקים לתעודת הוכחה כי מדובר בהצלחה מכובדת, רוה גם דיווח בעבר כי "וביום השלישי" מכר רק כ-5,000 כרטיסים בכל תקופתו באקרנים.

הריצו קדימה אל לפני שבועיים: שוב יונייטד קינג מזיזים סרט ישראלי שלהם – הפעם "הדילרים" מוקדם בשבועיים, מה-26 ביולי אל ה-12 ביולי. מִתַחרות מול "שלגיה והצייד", "הדילרים" עטור הכוכבים ילך ראש בראש נגד "המשגיחים" עטור הפסטיבלים. כבר אי אפשר לטעון כי ישנם הבדלי קהל יעד עצומים – הטריילר ששוחרר השבוע ל"דילרים" מעלה את הציפיה כי שני הסרטים הישראלים יהיו יחסית מסחריים (כל אחד בגודלו שלו). "הדילרים" מביא איתו את השמות איתי תורג'מןצחי גראדאלון אבוטבול ויובל שרף; ואילו "המשגיחים" מביא איתו פרס מפסטיבל קאןפתיחת פסטיבל דרום והתמודדות בפסטיבל ירושלים.

"הדילרים". אלון אבוטבול, איתי תורג'מן, רמי דוידוף. צילום: רן מנדלסון.

איתי תורג'מן, אלון אבוטבול ורמי דוידוף מתוך "הדילרים". הוקדם בשבועיים אל מול "המשגיחים". צילום: רן מנדלסון.

קשה להאמין שנפלה כאן יד המקרה פעמיים. קשה גם להגדיר את התחרות החדשה על המשבצת של ה-12 ביולי, כתחרות על קהלים שונים, כמו שאפשר היה להגיד על "הנותנת" ו"יוסי". אז נותר לשאול מדוע היריבות? רוזנבאום הוא מפיק ותיק, ולאורך השנים לא שררה תחרות בינו לבין האחים אדרי. למעשה, הם הפיצו את הסרט שלו "כלת הים" לבתי הקולנוע ב-2009. רוזנבאום גם הבהיר בריאיון למרט פרחומובסקי שאין לו כוונה לעבור לקולנוע מסחרי (הסרט הקופתי ביותר – וכמעט היחיד – של רוזנבאום הוא "חתונה מאוחרת", שמשך 350 אלף צופים לפני למעלה מעשור), כך שאין אפילו איום על הלהיטים של יונייטד קינג ("העולם מצחיק", "הערת שוליים", "פעם הייתי"). יתכן כי מדובר בחיזוק הטענות בתעשיה כי יונייטד קינג רוצים את כל הקולנוע הישראלי תחת כנפם (כתבתי על הנושא בעבר), ויתכן גם שלא מוצאת חן בעיניהם העובדה שלהפצת סרטיו, רוזנבאום אינו משכיר אולמות בסינמה סיטי שבבעלותם.

לפני ארבעה ימים, "הדילרים" נדחה שוב פעם אל ה-19 ליולי, שבוע אחרי "המשגיחים" ונמנעה ההתנגחות. מענין אם היתה סולחה או שזו הבעת אי-אמון ב"דילרים". מחברת סרטי יונייטד קינג נמסר בתגובה: "חברת 'סרטי יונייטד קינג' תומכת ומאמינה בקולנוע הישראלי ויוצריו. הקהל בארץ ובעולם הוכיח את אהבתו לקולנוע ישראלי. אנחנו מאמינים כי הצלחתו של סרט בקופות עומדת בזכות עצמו ולא על חשבון סרט אחר. אנו מאחלים הצלחה לכל הסרטים הישראלים לשנת 2012."

טרם נתקבלה תגובה ממרק רוזנבאום. עדכון: רוזנבאום הגיב: "לא הייתה סולחה, כי כלל לא הייתה מלחמה. כל סרטי הוקרנו בסינמה סיטי. כך יהיה קרוב לוודאי גם עם 'המשגיחים'. 'המשגיחים' הוא סרט מצוין מקבל לקבל רק תגובות מדהימות עליו. אני בטוח בהצלחת הסרט ומאחל לחברת 'יונייטד' הצלחה בהפצת הסרט 'דילרים'."

רונן

מי שפתח במלחמה ( אדרי ) גם התקפל מהמלחמה והזיז את הסרט לשבוע אחרי… למה???
ואגב כל מה שיאיר רוה כותב על סרטים של אדרי זה בולשייט. רוה מקבל מאדרי הוראות ורק אז כותב.
השנה רוה אוהב את הסרטים הנ"ל:
"הסיפור של יוסי" – הגרוע בסרטי השנה!!!
"העולם מצחיק" – שמישהו יעיר אותי כבר איזה משעמעם.
"רוק בקסבה" – שנים של עריכה סימן רע מאוד!!!
"הדילרים" – עוד פלופ של עודד!!!
"לרדת מהעץ" – ???
תבדקו ותראו שאני צודק ואגב כנ"ל לסרטים משנים קודמות תבדקו…
אל תאמינו למר רוה הוא משוחד!!!
רונן

איציק

אין מה להשוות בין המשגיחים לדילרים! המשגיחים זה סרט מדהים! עוצמתי! אמיתי מהלב! ואילו המתחרה.. לא.

[…] מסיבה לא ברורה בכלל, "המשגיחים" – שיצא עם פרס מפסטיבל קאן – יוצא באותו סופ"ש עם סרט ישראלי מעניין אחר "הדילרים", ועם שמות לא-לגמרי-שונים, יהיה קל להתבלבל בינהם. איזו החלטה טפשית. ב"אידיבי" אפילו חושדים שמדובר בקונספירציה. […]

[…] שעבר. אני ממש מקווה שהסמיכות לא תפגע במי מן הסרטים (באידיבי חשבו שכן). בכל מקרה, כך נראים בת-ימיים חסידי ברסלב שרוצים לשמור […]

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

זה מאד פשוט, כולם רוצים להוציא את הסרטים בתחילת הקיץ כשיוצאים לחופש, ולכן יש התנגשות. אגב מה כל התגובות הביקורתיות על סרטים שעדיין לא יצאו לקולנוע?

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?