דני בויל בין "טראנס" ל-"127 שעות"

מאת רותם סופר
"טראנס". ג'יימס מק'אבוי.

"טראנס". ג'יימס מק'אבוי.

עם הבמאי זוכה האוסקר של "נער החידות ממומביי", דני בויל, והשחקן הראשי ג'יימס מק'אבוי ("אקס-מן: ההתחלה"), היה אפשר לצפות שמותחן הפשע הפסיכולוגי "טראנס" יצליח יותר בקופות. דני בויל הוא כבר שם מוכר, ואחרי ההצלחה הכבירה "נער החידות ממומביי" (141 מיליון דולרים רק בארה"ב, ואף 8 פרסי אוסקר) הצליח כנראה סרטו העוקב "127 שעות" לגזור קופון על קודמו. ככל הנראה, היה זה קופון בודד ו"טראנס" גרף 13 מיליון דולרים עד כה בכל העולם.

הרעיון המקורי ל"טראנס" צץ עוד ב-1994, אחרי שהתסריטאי ג'ון הודג' והבמאי דני בויל עבדו על סרטם המשותף "חברים לרצח". במוחו של הודג' נבט הרעיון ל"טראנס", אבל בויל היה משוכנע אז שהפרויקט קשה מדי לתסריטאי מתחיל ולא היה מעונין לביים אותו. שנתיים מאוחר יותר, הצמד יוציא לאקרנים את "טריינספוטינג" הפולחני ובהמשך גם את "החוף" עם ליאונרדו די'קפריו שגם כן קנה לעצמו מעמד מכובד. ב-2001 אגב, הרעיון המקורי של "טראנס" לחקור את נבכי המוח האנושי עלו על מסכי הטלויזיה בבימויו של ג'ו אהירן, שגם עזר לעיבוד הקולנועי הנוכחי של בויל.

אבל מאז 1994, ז'אנר המותחנים שעוסקים בתת-המודע של האדם כבר התפתח והציג שוברי קופות גדולים כגון "התחלה" ו"קוד מקור". מה שהיה מקורי לפני כמעט 20 שנה, אינו בהכרח כזה גם היום – ואף אפשר לראות כי בויל שאב השראה לסרטו הזה מהיצירות בדרך. עם זאת, הקהל לא מגיב לסרט בהתעניינות מרובה – וכמו שבחו"ל הסרט הסתפק ב-13 מיליון דולרים סך הכל; כך גם בארץ הוא לא נכנס לטבלאות שוברי הקופות של רשתות הקולנוע.

"טראנס". וינסנט קאסל.

"טראנס". וינסנט קאסל.

יתכן ש"טראנס" נפגע דווקא מססדר הרזומה של בויל. סרט הדרמה "נער החידות ממומביי" הקליל וקל מאד לעיכול, משך אחריו צופים רבים (378 מיליון דולר מסביב לעולם) וקהל חדש לסרטיו של בויל. סרטו הבא "127 שעות" שיצא שנתיים מאוחר יותר, כבר לא היה כל כך קל לעיכול – ובכל זאת גרף 60 מיליון דולרים מסביב לעולם. לא מן הנמנע שמעריציו הטריים של בויל נרתעו לחלוטין מסרטו העוקב, ונטשו את ספינתו.

מבלי לחשוף יותר מדי על הסיפור – "טראנס", מתמקד בסיימון (ג'יימס מק'אבוי), מנהל מכירות פומביות של ציורים ופרטי אמנות קלאסיים יוקרתיים שהופך מעורב בנסיון שוד מאורגן היטב, במקום עבודתו. לאחר שנחבט בראשו ושכח היכן החביא את הציור שניסו לגנוב, נחטף סיימון על-ידי השודדים בהנהגת פרנק (וינסנט קאסל) ואלו מענים אותו עינויים פיזיים קשים כדי שיספר היכן החביא את פריט האמנות. לאחר שרואה פרנק כי סיימון באמת אינו מצליח להיזכר, הוא מחליט להיעזר באליזבת' (רוזריו דוסון), מהפנטת במקצועה, שתנסה באמצעות היפנוזה להיכנס עמוק לתוך מוחו של סיימון ולגלות את מקומו של הציור האבוד (ששוויו הוא 27.5 ליש"ט).

"טראנס". רוזריו דוסון, ג'יימס מק'אבוי.

"טראנס". רוזריו דוסון, ג'יימס מק'אבוי.

בויל מעביר את הסיפור הפשוט-יחסית עם המון סטייל וקסם היחודיים שלו, ומשלב גם פסקול מיוחד. הוא משרה במרבית סרטיו אווירה דכאונית, ובמיוחד כאן, כשנראה שהוא לקח אלמנטים מסוימים מ"רקוויאם לחלום". הסרט כנראה מתאים למעריציו הותיקים והנאמנים של הבמאי.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?