גיבור הפעולה החדש-ישן-חדש?

"מת לחיות ביום טוב". ברוס וויליס, ג'אי קורטני.

"מת לחיות ביום טוב". ברוס ויליס, ג'אי קורטני.

הקיץ עומד להסתיים -עונת סרטי הקיץ מסתיימת באופן רשמי בלייבור דיי האמריקאי שחל ביום שני הראשון של ספטמבר- וזו העונה הידועה של סרטי הפעולה הגדולים. מי היו כוכבי סרטי הפעולה בשלושה הרבעים הראשונים של השנה? בעיקר שחקנים מוכרים מאוד וותיקים.

בפרק הזמן הזה, הוקרנו בבתי הקולנוע סרטי פעולה בכיכובם של ברוס ויליס ("מת לחיות 5", "רד 2"), טום קרוז ("ג'ק ריצ'ר", "אבדון"), ארנולד שוורצנגר ("עומד אחרון") וסילבסטר סטלון ("כדור בראש"). כולם הפכו לכוכבים אי שם בשנות ה-80 של המאה שעברה והם לא מתכוונים להפסיק לככב בסרטי פעולה.

יכולנו גם לראות את ג'ייסון סטאת'ם ("פארקר", "הגאולה" [שקשה לכנותו סרט פעולה של ממש]), שאינו צעיר כל כך ומככב, לצערי, בעיקר בסרטי פעולה סוג ב' (במקרה הטוב), וגם את ג'רארד באטלר בן ה-43 בתפקיד הראשי ב"המטרה: הבית הלבן". ראינו גם את סרטי ההמשך "איירון מן 3" עם רוברט דאוני ג'וניור בן ה-48 ו"וולברין" עם יו ג'קמן בן ה-44.

"וולברין". יו ג'קמן.

"וולברין". יו ג'קמן בן ה-44.

ברד פיט, שכבר עזב את קטגוריית הצעירים ופרץ לתודעה בתחילת שנות ה-90, כיכב בסרט המצליח ביותר שלו אי פעם "מלחמת העולם Z" ויש סיכוי שיצלמו סרט המשך. פיט מוביל את הסרט והוא הצליח הרבה מאוד בזכותו, אבל אם הסרט לא היה מוצלח – יש לשער שהסרט היה מצליח פחות (מוצלח ומצליח לא תמיד הולכים יחד, כמובן).

הצעירים

אצל הצעירים, התמונה יכולה לבלבל. "איש הפלדה" הצליח גם בזכות הופעתו של הנרי קאוויל בתפקיד סופרמן, אך הוא לא הספיק בשביל מותחן-הפעולה הלא-מוצלח "חטיפה לאור יום" (שבו ברוס ויליס מגלם את אביו). צ'אנינג טייטום הוא צעיר, בן 23, שבשנתייים האחרונות זוכה להצלחה אדירה שהובילה להגדלת תפקידו ולתוספת של ימי צילום יקרים ל"ג'י איי ג'ו 2: סוגרים חשבון". אך "וושינגטון על הכוונת", סרט הפעולה הראשון שהוא הוביל, לא היה שובר קופות ענק (פתיחה בגובה 24.8 מיליון דולרים מול 30.3 מיליון הדולרים של "המטרה: הבית הלבן").

השנה נראה ניסיון להחיות סדרת סרטים חדשה על ג'ק ראיין (שאותו גילם, בין השאר, הריסון פורד ב"משחקים פטריוטיים" וב"סכנה ברורה ומיידית") – הפעם בכיכובו של כריס פיין, שהוכיח את יכולתו להוביל מותג מוכר עם שני סרטי "מסע בין כוכבים" האחרונים.

ניסיונות הפריצה

לאחרונה טען פיטר ברג, שביים את "אורות של שישי בערב" ו"הנקוק", שסרטו "באטלשיפ" לא הצליח כי לא היו בו כוכבים. גם "פסיפיק רים" לא זכה להצלחה שקיוו לה (פחות מ-100 מיליון דולר בארצות הברית) – האם זה בגלל שאין בסרט שחקנים מפורסמים? בעשור האחרון פרצו שחקנים חדשים, אבל לא כוכבי פעולה. ראיין ריינולדס ממשיך לקבל עוד ועוד הזדמנויות אך לא הפך לכוכב. ושחקנים מצליחים אחרים, כמו ראיין גוסלינג, לא כיכבו (עדיין?) בסרטי פעולה.

"אדם על הקצה". סאם וורת'ינגטון עם אנתוני מאקי.

"אדם על הקצה". סאם וורת'ינגטון עם אנתוני מאקי.

סם וורת'ינגטון לא הפך לכוכב בעקבות "אווטאר", והוא צריך להודות לג'יימס קמרון על הבחירה בו. מלבד קרובי משפחתו, אף אחד לא יילך לשלושת(!) סרטי ההמשך המתכוננים של "אווטאר" בשביל וורת'ינגטון. ואם כבר הזכרתי משפחה- ויל סמית' מנסה בכוח להפוך את בנו ג'יידן לכוכב, אבל בעוד שב"קראטה קיד" זה הצליח, "העולם אחרי" היה כישלון.

לכן נותרנו עם סרטי המשך ל"משימה בלתי אפשרית" (שהחלה ב-1996), מדברים על סרט חמישי בסדרת אינדיאנה ג'ונס (בבקשה לא!) ועובדים על סרט מספר 24 של ג'יימס בונד. אין דבר שהאולפנים אוהבים יותר מסדרת סרטים (franchise), כפי שהוכיחה ההצלחה של סרטי "שודדי הקריביים".

ב-2014 נראה (נוכל לראות) סרט שישי של סדרת סרטי "האויב שבפנים" בכיכובה של מילה ג'ובוביץ' ואת "מהיר ועצבני 7" שנה בלבד אחרי ההצלחה של הסרט השישי בסדרה, שאין בה שחקן מוביל אחד אלא חבורה של שחקנים: וין דיזל, פול ווקר ודווין ג'ונסון, שכיכבו בסרטי פעולה אחרים, אבל אף אחד מהם לא התקרב להצלחה של "מהיר ועצבני". ומי יגלם את הרשע בסרט השביעי? ג'ייסון סטאת'ם. עם חבורות ב"מהיר ועצבני", ב"הבלתי נשכחים", ההתקבצות ב"הנוקמים" ו"סופרמן נגד באטמן", נראה שכמעט ויתרו על מקומם של סרטי הפעולה עם גיבור אחד (עד שאחד כזה יצליח מאוד).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?