"בית ספר למפלצות" – ביקורת

"בית ספר למפלצות".

"בית ספר למפלצות".

"בית ספר למפלצות", סרט ההמשך ל"מפלצות בע"מ" (2001), הוא הסרט ה-14 של חברת פיקסר. ככל 13 הסרטים הקודמים שלהם, הוא הולך להיות הצלחה קופתית ענקית ולהרוויח מאות מיליוני דולרים – ובצדק. הדמויות המוכרות מצחיקות, הדמויות החדשות טובות גם הן, הסרט צבעוני ומשעשע מאוד עם לא-מעט בדיחות נהדרות. הסרט מוצלח ומהנה, אך הוא פחות טוב מהראשון (שצפיתי בו שוב לאחרונה, לראשונה מאז הצפייה בקולנוע). החולשה העיקרית שלו היא העלילה, והוא גם מעט ארוך מדי.

סרט ההמשך הזה הוא סרט מקדים (prequel) שבו מלווים את מייק וסאלי (סאליבן), המפלצות בסרט הראשון, שנים לפני שעבדו יחד במפעל, כשרק הכירו באוניברסיטה (אוניברסיטה למפלצות). הסרט מתמקד במייק (בילי קריסטל) שמגיע לאוניברסיטה ופוגש את סאלי (ג'ון גודמן) ואת ראנדי (סטיב בושמי, גם הוא מהסרט הראשון). מייק מגלה שכמפלצת ירוקה וקטנה הוא לא כל כך מאיים ומפחיד כמו שהוא חשב. אגב, ב"מפלצות בע"מ" מייק זרק משפט על כך שהם מכירים מכיתה ד', אבל ניחא.

הלן מירן נהדרת (כצפוי) כקולה של דקן האוניברסיטה, ויחד עם המראה של הדמות כשהיא עפה וכשהיא הולכת מגלים מיד דמות מקורית ומעניינת. הדמות שלה, כמו כל הדמויות החדשות (המקוריות והמצחיקות), מראה שוב שבפיקסר משקיעים מחשבה רבה על כל פן בסרטים שלהם כדי להפיק את הסרט הטוב ביותר שהם יכולים. אין דרך אחרת לאחוזי ההצלחה המושלמים שלהם (כל הסרטים שלהם זכו להצלחה קופתית גדולה, ורובם גם להערכה רבה). הפעם הם פחות הצליחו בחלק של העלילה- חלק לא קטן של הסרט, שבו משתתפות קבוצות סטודנטים ב"משחקי ההפחדה" נמשך יותר מדי, ולמרות זאת הסרט מהנה ותענוג לעיניים. ההווי של אחוות הסטודנטים והקולג' עובר עיבוד נפלא למפלצות, וכל הקטעים על חברות מצליחים לרגש.

הסרט מוצלח אבל מפיקסר כבר התרגלתי ליותר טוב, והעובדה שהסרט הוא המשך היא לא סיבה, כמובן, כי כבר ראינו סרטי המשך שהתעלו על המקור, כולל שני סרטי ההמשך של "צעצוע של סיפור" המצוינים. היתרון של פיקסר שיש להם סרטים מצוינים עם דמויות נפלאות לבסס עליהם סרטי המשך, וזה גם האתגר. עם מייק וסאלי הם הצליחו פחות. "מכוניות 2", לעומת זאת, היה יותר גרוע מ"מכוניות", אחד הסרטים החלשים ביותר של פיקסר. כבר עובדים בפיקסר על סרטי המשך נוספים, כך שב-2015 יגיע "מוצאים את דורי", סרט ההמשך ל"מוצאים את נמו" המצליח ובעתיד בטוח נזכה לראות גם הרפתקה חדשה של משפחת סופר-על.

לסיום- נדמה שכל סרט קיץ שני סרטים הוא בתלת מימד. סרטי הפעולה הגדולים וכל סרטי האנימציה מוקרנים גם בתלת מימד, ובמצוירים בדרך כלל נעשה שימוש מוצלח במימד הנוסף, אך הפעם כמו לא ניסו אפילו ועדיף לוותר על התשלום הנוסף והמשקפיים המעצבנים. שימו לב שיש קטע נוסף אחרי כל כתוביות הסיום.

דירוג: ★★★½☆

בית ספר למפלצות (ארה"ב, 2013)
בימוי: דן סקנלון | משחק: בילי קריסטל, ג'ון גודמן, סטיב בושמי, קן ג'ונג, ג'ון רצנברגר, רוב ריגל, קלסי גרמר, פרנק אוז, דייב פולי, ג'יי-בי סמוב | מוסיקה מקורית: רנדי יומן
הפצה: פורום פילם, החל מה-20.06.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?