"קיק-אס 2" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"קיק-אס 2". קלואי מורץ, אהרון ג'ונסון.

"קיק-אס 2". קלואי מורץ, אהרון ג'ונסון.

במהלך "קיק אס 2" ישנו קטע בו אחד החברים של קיק אס רוצה לקחת חלק בטרנד של גיבורי על ומחפש לעצמו זהות משלו. אבל כל הרעיונות שלו הם וריאציות וחיקויים של קיק אס המקורי – ולכן קיק אס וחבר אחר לועגים לו. סצנה זו מתמצתת את הסרט עצמו: חיקוי דהוי של הסרט המקורי שלא החליט מי הוא ומה הוא.

את מקומו של מתיו ווהן על כיסא הבמאי תופס הפעם ג'ף וודלו שעיקר נסיונו הוא "לעולם אל תיכנע". בין שני הסרטים יש דמיון רב, בעיקר העובדה ששניהם נעים בין שני ז'אנרים: במקרה של "קיק אס 2" בין סרט גיבורי-על לסרט תיכונים. אבל אין זה שילוב בין השניים, אלא נדמה יותר כמו שתי עלילות המתקיימות זו במקביל לזו וחוברו יחדיו באופן מלאכותי לסרט אחד רק כדי שכל השחקנים מהסרט הראשון יזכו לקצת זמן מסך.

הסרט ממשיך איפה שהסרט הקודם נגמר: קיק אס (אהרון ג'ונסון) חוזר לחיי התיכון הרגילים, בעוד שהיט גריל (קלואי מורץ) ממשיכה להתאמן כדי שתוכל למגר את הפשע בעיר בעודה מתחמקת מאביה המאמץ, שותפו לשעבר של אביה (מוריס צ'סטנט). אבל קיק אס הוא לא רק הדמות, אלא הוא גם מורשת ואמירה- שגם אזרחים פשוטים יכולים לעמוד על שלהם ולעזור לחלשים בחברה. קיק אס מהווה השראה למספר דמויות הזויות שמתאחדות יחדיו ומקימים את חבורת "צדק לנצח" שיוצאת ונלחמת בפושעים גדולים. את החבורה הזו מוביל קולנול כוכבים ופסים (ג'ים קארי) מאפיונר לשעבר שהחליט שעושה שימוש לטובה ביכולו שלו.

את היט גירל כל זה פחות מעניין והיא רוצה להיות פחות היט גריל ויותר מינדי, ומנסה להתחיל לעשות דברים של בנות. אבל כשרד מיסט ששינה את שמו ל"מאדר פאקר" כחלק מפרוייקט מיתוג מחדש (כריסטופר מינץ-פלאסי) מקים צבא של רוצחים שכירים מטורפים שכל מטרתו לנקום בקיק אס שהרג את אביו – מינדי מצטרפת לחבורה ויחד הם יוצאים להלחם ברד מיסט.

כאמור הבעיה העיקרית בסרט היא שהוא לא ממש החליט מי הוא: מצד אחד סרט גיבורי על עם מוטיב נקמה ברור, ומצד שני סרט תיכונים עם הומור וולגרי (נשק הגורם לאובדן שליטה על סוגרים, אין אונות ועוד. וגם את אלו מבצע בצליעה. אם רוצים לראות בדיחות מוצלחות על הפרשות – לכו ל"רווח וכאב"). הבעיה היא כשמנסים לשלב בכוח כך נדמה בין השניים. רוב הסרט היט גריל עסוקה בהתמודדות עם התיכון ורק מצטרפת לקיק אס וחבורתו בקרב הסופי. ההומור הנמוך פוגע בטון הרציני אך קליל ששידר הסרט הראשון.

בנוסף, הסרט מעלה על פני השטח סוגיות רבות, כמו הסיבות בגללן אנשים עוטים מסיכות, וכן למה חלקם לא עוטים, אבל הדברים נותרים על פני השטח ולא זוכים להתעמקות. הדבר לא חייב להיות כבד, לסרט הראשון היה טון של רצינות וקלילות שהשתלבו יחדיו. במעבר לסרט השני כל אלו נעלמו.

"קיק-אס 2". ג'ים קארי, אהרון ג'ונסון.

"קיק-אס 2". ג'ים קארי, אהרון ג'ונסון.

הבעיות בתסריט משפיעות גם על תצוגת המשחק. יש הרגשה שהשחקנים שחזרו מהסרט הקודם באו לדפוק שעון ולא רק שלא גורמים לך להתאהב בהם כמו בפעם הקודמת (כן, אפילו ברד מיסט/מאדר פאקר היה משהו אנושי – הפעם הוא נראה כמו קריקטורה של עצמו) אלא שפשוט לא אכפת לך מה יקרה להם. היוצא מן הכלל הוא ג'ים קארי שעושה את מה שהוא עושה כל כך טוב, אבל שונה. ואריציה קשוחה על הטירוף הרגיל שלו. תצוגה שמקפיצה את הסרט בכל סצינה בה הוא מופיע וגם מזכירה שוב כמה קארי חסר על המסכים שלנו. אם יש איזשהו צידוק לסרט המשך נוסף היא שסרט זה יהיה פריקוול ובה רואים את דמותו של קארי יחד עם הדמות של ניקולאס קייג' מהסרט הראשון – לא ברור האם המסך יכול להכיל את כמות הטירוף הזו.

אחד הדברים שהסרט מנסה לעשות הוא לשלב את הרשתות החברתיות עם עולם גיבורי העל, אבל גם כאן הסרט מפספס. במקום להוות איזושהי אמריה על הנרקסיסטיות והאובססיה לרשתות החברתיות הדבר נותר בגדר קישוט "מגניב" ולא יותר. בועד שהסרט הקודם דן בשאלות של אחריות ומהו גיבור, הפעם אנחנו מקבלים את הדברים כפי שהם בלי הרבה הרהור. יתכן והסיבה לכך היא העלילות הכפולות שלוקחות גם ככה יותר מדי זמן מסך, ומאחר ואין זה סרט מזרח אירופאי, זמן המסך בא על חשבון העומק.

"קיק-אס 2". כריסטופר מינץ-פלאסי, קלואי מורץ, אהרון ג'ונסון.

"קיק-אס 2". כריסטופר מינץ-פלאסי, קלואי מורץ, אהרון ג'ונסון.

כבר לפני שנודע הצלחתו של הסרט בקופות (עלה אתמול בארה"ב), הבמאי וודלו ממשיך ללכת בדרכו של ווהן ואמור לכתוב את "אקס-פורס" ספין אוף של אקס מן, ואולי אף יביים אותו. עובדה זו מחזקת את התחושה שהוליווד היא כמו מועדון סגור שלא שופט אותך על סמך הישגיך או היכולות שלך, אלא רק על עצם היותך שם. אולי שם הטירוף של קייג' וקארי ימצא אכסניה מתאימה.

דירוג: ★★☆☆☆

קיק-אס 2 (ארה"ב, אנגליה, 2013)
בימוי: ג'ף וודלו | תסריט: ג'ף וודלו, מארק מילר, ג'ון רומיטה ג'וניור | משחק: קלואי מורץ, ג'ים קארי, ניקולס קייג', אהרון ג'ונסון, לינדסי פונסקה, כריסטופר מינץ-פלאסי | צילום: טים מוריס-ג'ונס
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-15.08.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?