הוכרזו המועמדים לאוסקר 2014: "כוח משיכה" ו"חלום אמריקאי" עם 10 מועמדויות

"חלום אמריקאי". איימי אדמס, כריסטיאן בייל, בראדלי קופר.

"חלום אמריקאי". איימי אדמס, כריסטיאן בייל, בראדלי קופר.

זה עתה הוכרזו המועמדים לפרסי האוסקר 2014 (ה-86 במספר) של האקדמיה האמריקאית לאמנויות הקולנוע. ל"כוח משיכה" ו"חלום אמריקאי" 10 מועמדויות כל אחד ול-"12 שנים של עבדות" 9 מועמדויות. דיויד או. ראסל, במאי "חלום אמריקאי", הוא הבמאי הראשון ששנתיים ברציפות מועמד לבימוי וארבעה שחקנים מסרטו מועמדים בארבע הקטגוריות, אחרי "אופטימיות היא שם המשחק" בשנה שעברה.

הזוכה לשחקן ראשי עדיין לא ודאי, אך שחקנית ראשית (קייט בלנשט), שחקן משנה (ג'רד ליטו) ושחקנית משנה (לופיטו נויגו) כמעט סגורים.

בכל שנה מאז סרטי 1998 לפחות אחד מארבעת השחקנים הזוכים גילם דמות של אדם אמיתי (לא דמות מומצאת, כלומר: מלכת אנגליה, נשיא ארצות הברית, זמר, רוצחת וכדומה), ונראה שזה יקרה גם השנה. בכלל, השנה יש הרבה סרטים שמבוססים על סיפור אמיתי: "12 שנים של עבדות", "קפטן פיליפס", "חלום אמריקאי", "הזאב מוול סטריט", "להציל את מר בנקס", "פילומנה", "המשרת", "מועדון הלקוחות של דאלאס", "Rush".

רשימת המועמדים לפרסי האוסקר 2014:

הסרט הטוב ביותר
1. "12 שנים של עבדות" (סה"כ מועמדויות: 9)
2. "כוח משיכה" (10)
3. "חלום אמריקאי" (10)
4. "נברסקה" (6)
5. "הזאב מוול סטריט" (5)
6. "מועדון הלקוחות של דאלאס"
7. "היא"
8. ""פילומנה"
9. "קפטן פיליפס"

* אם "כוח משיכה" יזכה הוא יהיה הסרט מספר 4 בהכנסות בארצות הברית בין זוכי הסרט הטוב ביותר, אחרי "טיטניק", "שר הטבעות: שיבת המלך" ו"פורסט גאמפ". וכמוהם, הוא יזכה באוסקר גם לאפקטים חזותיים.
* להוציא את "כוח משיכה", "נברסקה" ו"היא" – כלומר, 6 מתוך 9 הסרטים המועמדים מבוססים על סיפור אמיתי.

איימי אדמס משחקת בשני סרטים שמועמדים לסרט (אך רק אחד מהם לבימוי): "חלום אמריקאי" ו"היא". כך גם מת'יו מקונהי שמככב ב"מועדון הלקוחות של דאלאס" ומופיע בקטע אחד ב"הזאב מוול סטריט". שיאה ויגהם מופיע בשניים מהסרטים המועמדים. ב"הזאב מוול סטריט" הוא קפטן היאכטה בספינה שעליה שט ליאונרדו דיקפריו וב"חלום אמריקאי" הוא עוזר של ראש העירייה שעמם נפגשים כריסטיאן בייל, איימי אדמס וג'רמי רנר בהתחלת הסרט. מאז 1939 (כשגם אז היו 10 מועמדים) רק שחקן אחד הופיע בשלושה סרטים שהיו מועמדים לסרט הטוב ביותר בשנה אחת: ג'ון סי. ריילי עם "שיקגו" הזוכה, "השעות" ו"כנופיות ניו יורק".
* "נברסקה" הוא הסרט השלישי ברציפות של אלכסנדר פיין ו"חלום אמריקאי" השלישי ברציפות של דיויד או. ראסל שמועמדים לסרט אחרי "דרכים צדדיות" ו"היורשים" לפיין (שעל שניהם זכה באוסקר על תסריט מעובד) ו"פייטר" ו"אופיטימיות היא שם המשחק" לראסל.
* "חלום אמריקאי" הוא הסרט ה-10 שמועמד בכל ארבע קטגוריות המשחק. המשותף לכולם: הם לא זכו בפרס הסרט הטוב ביותר, אולם משישה האחרונים זכתה שחקנית (ראשית ו/או משנה).

בימוי
1. סטיב מקווין, "12 שנים של עבדות"
2. אלפונסו קוארון, "כוח משיכה"
3. דיויד או. ראסל, "חלום אמריקאי"
4. מרטין סקורסיזה, "הזאב מוול סטריט"
5. אלכסנדר פיין, "נברסקה"

* האם כמו בשנה שעברה יופרדו הזוכים של הסרט והבמאי? האם אלפונסו קוארון יכול לזכות מבלי שסרטו יהיה מועמד לתסריט? זה קרה פעמיים מאז שנות ה-30: עם ג'יימס קמרון (טיטאניק) ורוברט וייז (צלילי המוסיקה).

זו המועמדות ראשונה לבימוי של מקווין וקוארון. זו המועמדות השלישית על בימוי בארבע שנים לראסל, אחרי "פייטר" ו"אופטימיות היא שם המשחק". הישגו של ראסל מרשים אך לא חסר תקדים. במאים נוספים שהיו מועמדים שלוש פעמים בארבע שנים: לואיס מיילסטון, קלרנס בראון, פרנק קפרה, ג'וזף אל. מנקוויץ; ג'ון פורד היה מועמד שלוש פעמים בשלוש שנים, ויליאם ויילר היה מועמד ארבע שנים ברציפות על בימוי, וג'ון יוסטון ובילי וילדר היו מועמדים על בימוי 4 פעמים בתוך 5 שנים. זו (גם) המועמדות השלישית של פיין על בימוי, אחרי "דרכים צדדיות" ו"היורשים". וזו המועמדות השמינית של סקורסיזה (שזכה פעם אחת על בימוי), ובכך משווה את מספר המועמדויות של בילי ויילדר (ויליאם ויילר עדיין מוביל עם 12 מועמדויות לבימוי).

"קפטן פיליפס". טום הנקס.

"קפטן פיליפס". טום הנקס.

שחקן ראשי
1. צ'וויטל אגיופור, "12 שנים של עבדות"
2. מת'יו מקונהי, "מועדון הלקוחות של דאלאס"
3. כריסטיאן בייל, "חלום אמריקאי"
4. ליאונרדו דיקפריו, "הזאב מוול סטריט"
5. ברוס דרן, "נברסקה"

* זו המועמדות הרביעית של דיקפריו, והשנייה של בייל (היחיד בקטגוריה שכבר זכה בעבר, הוא זכה על "פייטר" של ראסל). זו המועמדות הראשונה של אג'יופור והשנייה של דרן שהיה מועמד כשחקן משנה על "השיבה הביתה" (1978). זו גם המועמדות הראשונה של מקונהי, שרזה מאוד כדי לגלם חולה איידס בשנות ה-80, ובזכות כל הסרטים שבהם שיחק בשנתיים האחרונות (כולל "הסיפור של מאד" וקטע אחד ב"הזאב מוול סטריט") והשינוי הגופני, יש לו סיכוי גדול לזכות, בניגוד לשחקנים חתיכים אחרים כמו טום קרוז וברד פיט (לכל אחד מהם 3 מועמדויות; פול ניומן זכה בגיל 62 למועמדות השביעית שלו).

שחקנית ראשית
1. קייט בלנשט, "יסמין הכחולה"
2. סנדרה בולוק, "כוח משיכה"
3. ג'ודי דנץ', "פילומנה"
4. איימי אדמס, "חלום אמריקאי"
5. מריל סטריפ, "אוגוסט: מחוז אוסייג'"

איימי אדמס מועמדות לראשונה כשחקנית ראשית אחרי ארבע מועמדויות כשחקנית משנה, מצטרפת לארבע זוכות בעבר: בלנשט, הזוכה הצפויה, זכתה כשחקנית משנה על "הטייס" (2004), דנץ' כשחקנית משנה על "שייקספיר מאוהב" (1998), בולוק זכתה כשחקנית ראשית על "הזדמנות שנייה" (2009) וסטריפ -במועמדות ה-18(!) שלה- זכתה שלוש פעמים כשחקנית משנה על "קרמר נגד קרמר" (1979), וכשחקנית ראשית על "בחירתה של סופי" (1982) ו"אשת הברזל" (2010). בלנשט מצטרפת ל-5 שחקניות ושחקן שזכו על סרט של וודי אלן: דיאן קיטון (היחידה שזכתה על תפקיד ראשי), דיאן ויסט (פעמיים), מייקל קיין, מירה סורבינו ופנלופה קרוז.

"מועדון הלקוחות של דאלאס". מתיו מקונוהיי, ג'רד לטו.

"מועדון הלקוחות של דאלאס". מתיו מקונוהיי עם ג'רד לטו (משמאל).

שחקן משנה
1. מייקל פסבנדר, "12 שנים של עבדות"
2. ג'רד ליטו, "מועדון הלקוחות של דאלאס"
3. ברדלי קופר, "חלום אמריקאי"
4. ברקהד עבדי, "קפטן פיליפס"
5. ג'ונה היל, "הזאב מוול סטריט"

* זו המועמדות השנייה של ג'ונה היל, שהיה מועמד כשחקן משנה על "מאניבול". זו המועמדות השנייה של קופר, שהיה מועמד בשנה שעברה כשחקן ראשי ב"אופטימיות היא שם המשחק". מועמדות ראשונה לעבדי ולפסבנדרוארבעתם צפויים להפסיד לליטו, שזאת מועמדותו הראשונה. אם הוא ומקונהי יזכו על אותו סרט זו תהיה הפעם הרביעית בלבד ששחקן ראשי ושחקן משנה זוכים על אותו סרט, אחרי "מיסטיק ריבר" (2003) ושני סרטים משנות ה-40 (שזכו בסרט הטוב ביותר): "שנות חיינו היפות ביותר" ו"Going My Way".

שחקנית משנה
1. לופיטו נויגו, "12 שנים של עבדות"
2. סאלי הוקינס, "יסמין הכחולה"
3. ג'וליה רוברטס, "אוגוסט: מחוז אוסייג'"
4. ג'ון סקוויב, "נברסקה"
5. ג'ניפר לורנס, "חלום אמריקאי"

* לורנס, בת 23, היא השחקנית הכי צעירה אי פעם שצברה שלוש מועמדויות לאוסקר- בשנה שעברה זכתה כשחקנית ראשית על "אופטימיות היא שם המשחק". לסקוויב בת ה-83 זהו הסרט הראשון שמביא מועמדות לפרס כלשהו. היא שיחקה את אשתו של ג'ק ניקולסון ב"אודות שמידט" שגם אותו ביים אלכסנדר פיין, במאי "נברסקה". זו המועמדות הראשונה של הוקינס, שמצטרפת לשרשרת של שחקנים שהיו מועמדים לסרט שביים וודי אלן. "12 שנים של עבדות" הוא סרטה הראשון של נויגו בת ה-30. התפקיד של רוברטס הוא תפקיד ראשי, אך כדי למנוע תחרות עם אִמה-בסרט-סטריפ, הפרידו ביניהן. זו המועמדות ה-4 שלה, הראשונה מאז זכייתה כשחקנית ראשית על "ארין ברוקוביץ'" (2000).
* אם צ'וויטל אג'יופור ולופיטה נויגו יזכו על "12 שנים של עבדות" זו תהיה פעם ראשונה ששחקן ראשי ושחקנית משנה זוכים מאז "כף רגלי השמאלית" (1989), והפעם הקודמת לפני כן היתה "קרמר נגד קרמר" (1979).

תסריט מקורי
1. בוב נלסון, "נברסקה"
2. דיויד או. ראסל ואריק סינגר, "חלום אמריקאי"
3. ספייק ג'ונז, "היא"
4. וודי אלן, "יסמין הכחולה"
5. "מועדון הלקוחות של דאלאס"

* אלן הוא שיאן המועמדים לתסריט- זוהי המועמדות ה-16(!) שלו לתסריט והוא זכה שלוש פעמים, לאחרונה על "חצות בפריז" (2011).

תסריט מעובד
1. "12 שנים של עבדות"
2. "הזאב מוול סטריט"
3. "פילומנה"
4. "קפטן פיליפס"
5. "לפני חצות"

* "לפני חצות" מועמד כ"מעובד" -כמו "לפני השקיעה"- מכיוון שכמוהו הוא עוסק בדמויות שהופיעו בסרט קודם ("לפני הזריחה", כמובן).

עריכה
1. ג'ו ווקר, "12 שנים של עבדות"
2. אלופנסו קוארון ומארק סיינגר, "כוח משיכה"
3. "חלום אמריקאי"
4. כריסטופר ראוס, "קפטן פיליפס"
5. "מועדון הלקוחות של דאלאס"

* מן המפורסמות הוא שמאז 1980 לא זכה סרט בסרט הטוב ביותר מבלי להיות מועמד לעריכה (אך זכו סרטים שלא היו מועמדים לבימוי או לתסריט או למשחק). עם הרחבת הקטגוריה של הסרט הטוב ביותר, סרט צריך להיות מועמד לבימוי ולעריכה כדי לזכות, מה שתיאורטית מצמצם את רשימת המנצחים הפוטנציאליים לשלושה סרטים.

צילום
1. פדון פפמייקל, "נברסקה"
2. עמנואל לובזקי, "כוח משיכה"
3. ברונו דלבונל, "בתוך לואין דיויס"
4. רוג'ר דיקנס, "אסירים"
5. פיליפ לה סורד, "הגרנד מאסטר"

* שלושה מארבעת הסרטים האחרונים שזכו על צילום היו סרטים שצולמו בתלת מימד (וכל הארבעה זכו גם על האפקטים), ונראה ש"כוח משיכה" יצטרף לרשימה הזאת.
דיקנס מועמד בפעם ה-11, וזו המועמדות היחידה של הסרט. "הגרנד מאסטר" לא מועמד לסרט זר, אך מועמד גם לעיצוב תלבושות.

"כוח משיכה".

"כוח משיכה".

עיצוב אמנותי
1. "12 שנים של עבדות"
2. "כוח משיכה"
3. "גטסבי הגדול"
4. "חלום אמריקאי"
5. "היא"

עיצוב תלבושות
1. "12 שנים של עבדות"
2. "גטסבי הגדול"
3. The Invisible Woman
4. "חלום אמריקאי"
5. "הגרנד מאסטר"

מוסיקה
1. אלכסנדר דספלה, "פילומנה"
2. סטיבן פרייס, "כוח משיכה"
3. תומס ניומן, "להציל את מר בנקס"
4. ויליאם באטלר ואוון פאלט, "היא"
5. ג'ון ויליאמס, "גנב הספרים"

ויליאמס מועמד בפעם ה-49! שלו (הוא זכה 5 פעמים וזאת המועמדות היחידה של הסרט). פרייס מועמד בפעם הראשונה וצפוי לזכות. ניומן מועמד בפעם ה-12 (אחת מתוכן היתה לשיר). דספלה מועמד בפעם ה-6 (ב-8 שנים!) והוא יזכה בקרוב, אך לא השנה. מועמדות ראשונה גם לצמד של "היא".

עריכת צליל
1. "הכול אבוד"
2. "כוח משיכה"
3. "קפטן פיליפס"
4. "השורד האחרון"
5. "ההוביט: מפלתו של סמאוג"

ערבול צליל
1. "בתוך לואין דיויס"
2. "כוח משיכה"
3. "קפטן פיליפס"
4. "השורד האחרון"
5. "ההוביט: מפלתו של סמאוג"

אפקטים חזותיים
1. "כוח משיכה"
2. "ההוביט: מפלתו של סמאוג"
3. "מסע בין כוכבים: האויב בתוכנו"
4.  "איירון-מן 3"
5. "הפרש הבודד"
* מקווה שצוות "כוח משיכה" כבר עובד על הנאומים.

איפור ועיצוב שיער
1. "חרא סבא"
2. "מועדון הלקוחות של דאלאס"
3. "הפרש הבודד"

סרט זר
1. "ניצוד" (דנמרק)
2. "יפה לנצח" (איטליה)
3. "עומר" (פלסטין)
4. The Broken Circle Breakdown (בלגיה)
5. The Missing Picture (קמבודיה)

סרט אנימציה
1. Ernest and Celestine
2. "לשבור את הקרח"
3. The Wind Rises
4. "גנוב על המיניונים"
5. "הקרודים"

* סרטו האחרון של הבמאי הפורש הייאו מיאזאקי (The Wind Rises) ימנע, ככל הנראה, מ"לשבור את הקרח" להיות הסרט הראשון של דיסני שזוכה בקטגוריה הזאת. הוא זכה בקטגוריה זו בשנתה השנייה, עם סרטו "המסע המופלא" (2002).

שיר מקורי
1. Ordinary Love מתוך "מנדלה: ארוכה הדרך לחופש"
2. Let It Go מתוך "לשבור את הקרח"
3.  Happy מתוך "גנוב על המיניונים"
4. Alone But Not Alone מתוך הסרט באותו השם
5. The Moon Song מתוך "היא"
* השיר האחרון מסרט מצויר של דיסני שזכה באוסקר היה מ"טרזן" (1999).

סרט תעודה
1. The Act of Killing
2. Cutie and the Boxer
3. Dirty Wars
4. The Square
5. Twenty Feet from Stardom

סרט תעודה קצר
1. Cavedigger
2. Facing Fear
3. Karma Has No Walls
4. The Lady in No. 6: The Music Saved My Life
5. Personal Terminal: The Last Days of Private Jack Hall

סרט קצר
1. That Wasn't Me
2. Just Before Losing Everything
3. Helium
4. ?Do I Have to Take Care of Everything
5. The Voorman Problem

סרט אנימציה קצר
1. Get a Horse
2. Feral
3. Mr. Hublot
4. Possessions
5. Room on the Broom

לא רוצה מה תעשה

אני יודע שאתם לא מחליטים אבל למה הרוח העולה עולה למסך ובית ספר למפלצות לא?

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?