"ג'ק ראיין: גיוס הצללים" – ביקורת #2

"ג'ק ריאן: גיוס הצללים". כריס פיין.

"ג'ק ריאן: גיוס הצללים". כריס פיין.

אנליסט צעיר העובד עבור ה- CIA חושף מזימה להפיל את כלכלת ארצות הברית באמצעות פיגוע טרור. עד פה נשמע סביר עבור עלילת סרט פעולה. רק שאותו אנליסט הוא נחת לשעבר וגיבור פצוע, פטריוט נלהב שהתגייס לצבא העל של אמריקה על מנת לתמוך בארצו ומלחמתה בטירור בעקבות הפיגוע בבנייני התאומים. בנייני התאומים? לאומנות זה הכי אחי? כן. עלילת הסרט "ג'ק ראיין: גיוס הצללים" היא לא-פחות מדוגמא מופתית למכונת זמן שהסיעה את במאי הסרט, קנת' בראנה, ל-2013 ועמו תסריט שהוא כנראה שמר במגירה עוד מהפעם האחרונה בה הוא היה שחקן רלוונטי, נאמר שנות ה-90?

אין דבר אחד מוצלח בסרט הזה. במקום לשמש ספינת הצלה לשחקנים מדשדשים בשולי ההצלחה ההוליוודית הוא הופך לקאנו עם חור עבור קווין קוסטנר וקירה נייטלי המגלמים בהתאמה את מפקדו וחברתו של הכוכב הראשי (ובעל הגבות הבלתי סבירות בעליל), כריס פיין ("סטארטרק").

העולם זקוק לסרטי פעולה טובים. היכולת לכבות את המחשבות ולהינות מפעלולים ופיצוצים, רעים שנתפסים וטובים שיוצאים כשידם על העליונה. זה לא מסובך, לא צריך להיות עמוק ואפילו לא מחייב משחק מופתי.

מדוע לא להסתפק בכך? מדוע היה חייב התסריט להפוך את הגיבור ללאומן שאבד עליו הכלח, אנליסט מבריק, שמצליח לפתור את התעלומה בטיסה קצרה אחת, על ידי קישור הפייסבוק של אחותו לתמונות באינסטגרם של החלבן והצלבת מצעד הפזמונים עם מספר המצמוצים של קריין החדשות? שלא לדבר על זה שתוכן הסרט נראה כל כך לא מעודכן שעצם העובדה שמתנהלת בו שיחה על ניו מדיה נראית מופרכת.

העלילה אינה מסתפקת ברישול והבינוניות האיומה שפזורה במהלכו ומגדיל להקדיש את סיום הסרט לפגישה של הגיבור עם נשיא ארצות הברית (לא לפני שניצח אתלט רוסי רשע, על אף שהוא פצוע מאז ימיו בצבא ואותו רוסי צעיר מתאמן על רצח החופש האמריקאי מגיל 9). אחרי הכל, אין שאיפה קולקטיבית יותר מללחוץ את ידו של נשיא ארצות הברית והי, אמריקה היא הארץ הכי טובה בעולם.

"ג'ק ריאן: גיוס הצללים". קירה נייטלי.

"ג'ק ריאן: גיוס הצללים". קירה נייטלי.

למי הסרט מתאים? בעיקר לאנשים שהיו מוקפאים בעשור ומשהו האחרון. מבחינתם זה יהיה בסדר שקנת' בראנה שוב מגלם דמות עם מבטא רוסי ושהמלחמה הקרה היא הדבר האקטואלי ביותר. מאחר וחלוקת הקשב שלהם לא הייתה נתונה לשינויים עקב הפיתוחים הטכנולוגיים התכופים, הם כנראה קהל היעד היחיד שיחוש מתח גואה במהלך הצפייה. קנת' בראנה- למה ככה???

דירוג: ★½☆☆☆

ג'ק ריאן: גיוס הצללים (ארה"ב, 2013)
בימוי: קנת' בראנה | תסריט: אדם קוזדדיוויד קואפאנתוני פקהאםסטיבן זייליאןטום קלנסי | משחק: כריס פייןקירה נייטליקווין קוסטנרקנת' בראנה | צילום: האריס זמברלוקוס
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-16.01.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?