"הזמיר" – ביקורת

"הזמיר". לו באוטיאן, יאנג שין לי.

"הזמיר". לו באוטיאן, יאנג שין לי.

"הזמיר" הוא דרמה סינית לכל המשפחה המספרת על סב ונכדתו היוצאים למסע אל כפר הולדתו של הסב. מערכת היחסים בין השניים היא מרכז הסרט ויש בה הזדמנות לבחון מפגש בין החדש והישן, המודרני והמסורתי והכל על רקע נופים יפהפיים של סין הכפרית. כנראה שבשפה או תרבות אחרת הסרט היה מתקבל פחות בברכה, אך האקזוטיות עושה את העבודה ומתקבל סרט חמוד ונעים, שמבוגרים וילדים יכולים להנות ממנו כאחד.

פיליפ מויאל הוא הבמאי העומד מאחורי הסרט והתסריט ולמעשה מבחינתו זו אותה גברת בשינוי אדרת, לאחר שבשנת 2002 הוציא את "פרפרים". גם במרכז הסרט הצרפתי ההוא עמדו אדם מבוגר וילדונת, היוצאים למסע משותף בעקבות בעל כנף. אז היה זה פרפר נדיר וכעת מדובר בזמיר. שני הסרטים פונים אל קהל היעד המשפחתי ובשניהם מידה רבה של קיטש. ההבדל הוא שמאחר והסרט הנוכחי ממוקם בסין, ארץ הנעה בין המודרני והמהיר לבין העתיק והאיטי, היכולת להמחיש את פערי הדורות אותנטית יותר והתרבות הזרה מוסיפה לתסריט המוכר עניין וצחוק נעימים.

לי באו (לו באוטיין), עזב את כפר הולדתו לפני שנים רבות למען היכולת לממן את חינוך בנו. כעת הוא מחליט לצאת למסע חזרה כדי לשחרר בפעם האחרונה את ציפור הזמיר האהובה שלו. למסע מצטרפת נכדתו רנסינג (יאנג שין לי), ילדה שובבה ומפונקת, שאינה מכירה טוב את סבה ומורגלת בחיי עיר נוחים וטכנולוגיים. מסעם של השניים, שנערך ברכבת, ברכב, בסירה על נהר וברגל, מוביל אותם דרך נופיה הקסומים של סין הכפרית ומגלה להם כיצד לגשר על פער הדורות והמרחק בין הלבבות.

"הזמיר". יאנג שין לי.

"הזמיר". יאנג שין לי.

הסרט, שצולם ברובו בבייג'ינג, מחוז קונגשי ובכפרים של בני המיעוט דונג, דובר מנדרינית. גודלה העצום של סין מביא לכך שאפשרי לסב ובתו, החיים תחת גורדי שחקים בעיר מודרנית, למצוא עצמם ישנים במעבה יער חזרן, מנותקים מכל ציוויליזציה. מטרת הטיול, שחרור הזמיר הזקן, מאחדת את השניים תחת מהות הכליאה והכמיהה לחופש ודרור. מויאל רוקם את מערכת היחסים ביניהם בצורה איטית ועדינה, כאשר סבלנותו של הסב נבחנת אין קץ תחת התנהגותה המפונקת והמתוקה של נכדתו.

סיפור המסגרת לעומת זאת חלש הרבה יותר ונראה שהתעקשותו של מויאל להוסיף לתסריט את סיפור יחסיהם של הוריה של רנסינג מיותר. הורים שהקריירות הזוהרות שלהם מרחיקים אותם מבתם, הם עניין מספק עבור עלילת הסרט אך בכל יש עיסוק גם בנישואיהם המתפוררים. מאחר וזהו רק סיפור מסגרת ואין עליו פרטים מבוססים דים, האופן בו הקונפליקט הזה נפתר אינו מעניין מבחינה דרמטית אלא רק לוקח את מדד הקיטש לרמת מתיקות טיפשית.

"הזמיר". לו באוטיאן, יאנג שין לי.

"הזמיר". לו באוטיאן, יאנג שין לי.

בכל זאת, הסרט אינו מזמין חיטוט מיותר בפרטים הפחות ברורים בו והצילומים היפים המלווים אותו, היחסים המתוקים בין הסב לבתו, אלה מספיקים על מנת להמליץ על הסרט כבילוי משפחתי נעים ומחויך.

דירוג: ★★★☆☆

הזמיר (צרפת, סין, 2013)
בימוי: פיליפ מוייל | תסריט: פיליפ מוייל | משחק: לו באוטיאן, יאנג שין לי, לי שיאו רו, קין האו | מוסיקה מקורית: ארמנד עמר
הפצה: סרטי אורלנדו, החל מה-19.06.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:
 

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?