"גוף שלישי" – ביקורת #1

"גוף שלישי". אדריאן ברודי.

"גוף שלישי". אדריאן ברודי עם מורן אטיאס.

בשפה העברית גוף שלישי מציין אדם שלישי נסתר; זה שאינו נוכח או שלא פונים אליו ישירות על אף שהדברים האמורים נוגעים לו. הדרמה הרומנטית "גוף שלישי" מבקשת לצייר שלושה סיפורים מקבילים שכל אחד מהם נסוב על עיקרון זה בדיוק- בכל סיפור מככבת מערכת יחסים, אחת או יותר, המנסות לשרוד, להיווצר או להתחדש כאשר כל אחת מהן מונעת או נרדפת על ידי ישות שלישית נעדרת. עם זאת, לולא שם הסרט, היה קשה להבין מהו המכנה המשותף בין שלושת הסיפורים המוצגים וזו רק אחת מהבעיות בו. סרט עם משחק טוב והתחלה מבטיחה אך מבנה עלילתי חלש והתעקשות להימרח על פני יותר משעתיים שהולכות והופכות למייגעות.

במאי הסרט, פול האגיס, הוא יוצר בעל רקורד עשיר של כתיבת תסריטים וכן בימוי של חלק מהם. ב- 2005, רק שנה לאחר שכתב את התסריט המצויין של הסרט זוכה האוסקר "מיליון דולר בייבי", כתב האגיס- והפעם גם ביים, את "התרסקות", סרט עטור פרסים, שזכה בפרס המכובד גם הוא. זכיה זו הייתה מרגשת במיוחד לא רק עקב השבחים המרובים שקיבל "התרסקות" אלא גם מאחר ובניגוד לסרטים זוכים אחרים, הן "מיליון דולר בייבי" והן "התרסקות" היו קונצנזוס לאיכות קולנועית המחזיק מעמד גם כיום, כמעט עשור לאחר מכן.

לאחר סרטים אלה המשיך האגיס לכתוב את תסריטי סדרת ג'יימס בונד "קזינו רויאל" ו"קוואנטום של נחמה" וכן לכתוב ולביים את שני הסרטים "בעמק האלה" ו"שלושת הימים הבאים". אף אחד משני אלה לא שיחזר את ההצלחה של האגיס אך בניגוד ל"שלושת הימים הבאים" החלש, לפחות "בעמק האלה" עדיין הראה האגיס יכולת כתיבה מרשימה.

כעת מגיע לקולנוע "גוף שלישי", שיותר מכל מה שעשה האגיס בשנים האחרונות, נראה כמו חזרה שלו לרעיון שהביא את הצלחת "התרסקות"- מספר קווי עלילה מקבילים בעלי נרטיב משותף. כמו אז, גם הפעם גייס האגיס לטובתו קאסט מרשים שעושה עבודה מצויינת, אך בניגוד לקסם של "התרסקות", שם המשחק הטוב רק הוסיף לעלילה החכמה והמרגשת, כאן השחקנים המוצלחים מצליחים בקושי להציל את התסריט המייגע שבמרכזו שלוש עלילות המונעות על ידי רעיון מאולץ ומוחמץ.

מייקל (ליאם ניסן, שעשה הפסקה מסרטי מתח זולים ומראה שעוד יש בתוכו שחקן אמיתי), הוא סופר זוכה פרס פוליצר בעברו. כעת לאחר שעזב את אשתו (קים בסינג'ר בתפקיד קטן), לטובת בת טיפוחיו הצעירה (אוליביה ווילד), הוא מנסה לשחזר את הצלחתו; ג'וליה (מילה קוניס שמפתיעה בהופעה נהדרת), היא אם המנסה ללא הצלחה להוכיח בגרות ושליטה בחייה על מנת להחזיר לעצמה את זכויות הביקור אצל בנה הנמצא בחזקת אביו (ג'יימס פרנקו שמצליח לתת הופעה מרוסנת ומעניינת); שון (אדריאן ברודי), הוא יצרן בגדים שלאחר היתקלות בזרה אקראית (הזווית הישראלית והמכובדת, מורן אטיאס), מחליט לבטוח בה ולנסות לסייע לה בצרה אליה נקלעה.

כל סיפור מתרחש בעיר אחרת בעולם ואף אחד מהסיפורים אינו גדול מספיק על מנת למלא סרט שלם. בתמורה, מה שאמור היה לייצב וליצור עניין בכל סיפור קטן, הוא תמה מחברת ומשותפת בין שלוש העלילות השונות. כל סיפור היה אמור להישען על רעיון גדול ממנו וכך לקבל את עומקו וההצדקה לצפיה בו על ידי הישענות על שותפיו לתסריט. בפועל, הדבר אינו מצליח כלל. כאמור, הבעיה הבולטת ביותר בסרט היא שהתמה המשותפת כל כך נרמזת עד כי היא כמעט נעדרת מהתסריט וכך הצופה נותר עם שלוש עלילות כביכול די מנותקות. מבחינה זו, הוא מתבקש להכיל שלושה סיפורים שמופעלת בהם כמות מכובדת של אמוציות ודרמטיות שאינן מרוככות על ידי מכנה משותף רחב יותר.

"גוף שלישי". מורן אטיאס.

"גוף שלישי". מורן אטיאס.

הסיפור הסובל ביותר מהיעדר הקוהרנטיות הוא זה של ליאם ניסן ואוליביה ווילד. מיד אחריהם מתאמצים אדריאן ברודי ומורן אטיאס, שני שחקנים המראים יכולות משחק טובות וכן כימיה וסקס אפיל נהדרים, אך גם הם מצליחים רק בקושי לשרוד את הסיפור המנותק והנקודתי. מילה קוניס, כשורדת האחרונה, מקבלת דמות נהדרת והיא משתמשת בכל מה שיש לה על מנת להפיח בה חיים ורגש. הצלחתה הופכת את האם האבודה שהיא מגלמת לדמות המלאה ביותר בסרט אך זו גם הבעיה שלה- היא נחווית כדמות עצמאית ראויה לציון בעוד הסיפור ממנו היא חלק הופך לרקע בלבד.

כאשר מצרפים לכך את אורכו המוגזם והמכביד של הסרט, מתקבלות שלוש עלילות הסובלות מתסריט מוגבל ובעיית עריכה מובהקת. סביר שלולא השחקנים הנהדרים (וכאן בכל זאת נחבא קרדיט להאגיס על הבימוי), היה הופך הסרט לדרמה בינונית שאינה ראויה לציון. במצב הנוכחי, לפחות המשחק היפה, במיוחד של קוניס, ברודי ואטיאס לצידו, מצליח להעניק לסרט מספר רגעים מרגשים הראויים להיזכר.

דירוג: ★★★☆☆

גוף שלישי (אנגליה, ארה"ב, גרמניה, 2013)
בימוי: פול האגיס | תסריט: פול האגיס | משחק: ג'יימס פרנקו, מילה קוניס, אוליביה ווילד, ליאם ניסןאדריאן ברודי, מורן אטיאס
הפצה: החל מה-03.07.2014 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?