משרד התרבות, אל תבקש מיוצרת "וילה תומא" החזר כי היא מציגה את סרטה כפלשתיני

"וילה תומא (ש.ל.ר)".

"וילה תומא (ש.ל.ר)".

קצת רקע: כאשר פסטיבל ונציה 2014 הכריז על הסרטים שיוקרנו בחלק מהמסגרות שלו, נודע הדבר כי גם הסרט "וילה תומא" בינהם. את הסרט יצרה סוהא עראף, ובהודעה לעיתונות נאמר כי הסרט פלשתיני בלבד, ללא כל איזכור כי את המימון הגדול ביותר שלו קיבל מגופי מדינת ישראל השונים (על פי הדיווחים בין 1.2 ל-1.4 מיליון ש"ח). על פי דיווחים, התמיכה הכספית לה זכה ממוסדות המדינה עומדת על כ-2 מיליון ש"ח, שמתפלגים באופן הבא: כ-1.3 מיליון מקרן הקולנוע הישראלי שתקציבה ממשרד התרבות, עוד כ-600 אלף ש"ח מהסוכנות לעסקים בינוניים וקטנים של משרד הכלכלה, ועוד כ-114 אלף ש"ח ממפעל הפיס. את שאר התקציב שלו, שעומד כולו על כ-3 מיליון ש"ח (כלומר החלק הרב ביותר הוא ישראלי), קיבל הסרט מתמיכה גרמנית.

הידיעה שהסרט מקוטלג פלשתיני הכעיסה מאד אנשי צוות ישראלים שעבדו על ההפקה הזו, כמו גם אנשים במשרד התרבות. גם ככה בשנים האחרונות, מספר יוצרים ערבים שנהנו ממענקים ישראלים והצליחו להגיע להישגים בעולם (בפסטיבלים ובפרס האוסקר, למשל במאי "עג'מי"), הרגיזו את המשרד בטענה שהסרט שלהם לא ישראלי – הפעם מגיע סרט שרובו המכריע מומן בתמיכה ישראלית, ומתכחש לדבר. וואלה הגיעו עם סקופ לפיו משרד התרבות כל כך זועם שהוא בוחן אפשרות לתבוע בחזרה את התקציב שנתן ליוצרת, ואם יקרה הדבר סביר להניח שמשרד הכלכלה (הנשלט גם הוא בידי שר מהקואליציה) יבוא בעקבותיו. אגב, המעצב האמנותי איתן לוי מסר בידיעה שם שעראף טענה בפניו כי הסרט מוצג כפלשתיני משום שהיא פלשתינית.

האמת, גם אני זועם על הצגת הסרט בתור פלשתיני. אבל צריך ללמוד ולהשתפר לעתיד. אם תדרשו את הכסף בחזרה, אני בספק אם עראף תתקשה למצוא את המימון. תחינה אחת לכל מי שירצה לשמוע, אפילו חלילה באמצעי מימון ההמונים כמו קיק-סטרטר שיעשו הרבה רעש תקשורתי בעולם, ועל הטעות היח"צנית הזו אנחנו נשלם ביוקר. הכסף יגיע, ואיתו גם הביקורת הבין-לאומית.

מה שכן צריך לקרות, הוא מה שהיה צריך לקרות מזמן עם ההתכחשויות הקודמות לתמיכה הישראלית: לדרוש שתמיכה ישראלית משמעה תואר מינימלי של "קופרודוקציה ישראלית", אם לא יותר.

[…] לתחרות הרשמית, יוקרן הסרט המדובר "וילה תומא" שתלוי את מי שואלים אם הוא ישראלי – לפי קברניטי הפסטיבל הוא ישראלי כאמור. במסגרת 'בין […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?