פסטיבל אוטופיה: ריאיון עם במאי סרט המד"ב "עולם אחר", איתן ראובן

"עולם אחר".

"עולם אחר".

פסטיבל אוטופיה 2014 למדע, דמיון ועתיד, נפתח אמש (שבת) בסינמטק תל אביב, לראשונה מחוץ לגבולות התחרותיים של חג סוכות, כשהקהל נדרש היה לבחור בין הסרטים שלו לבין הסרטים של פסטיבל חיפה. הסרט הישראלי הארוך הראשון שיוקרן בפסטיבל אוטופיה השנה יהיה סרט הפעולה-מדע-בדיוני "עולם אחר" של איתן ראובן. זהו סרט ישראלי עם הסתכלות אל מעבר לים – דובר אנגלית כולו, וללא שחקנים ישראלים מפורסמים כמו ליאור אשכנזי או עפר שכטר. לפני כחודש הסרט קיים את הקרנת הבכורה שלו בפסטיבל פליקרז רוד איילנד, שבארה"ב, וחזר עם פרס לסרט המד"ב הטוב ביותר. כעת, ההפקה הישראלית הזו שיצאה לדרך עוד ב-2009 ונשארה עצמאית לחלוטין לכל אורכה, מגיעה לפסטיבל המדע הישראלי – וזהו זמן מצוין לשוחח עם הבמאי.

על מה הסרט "עולם אחר"?
איתן: בעתיד פוסט אפוקליפטי, תוכנית לוחמה ביולוגית יוצאת מכלל שליטה ומשאירה 4 שורדים שנלחמים על חיהם מול הנגועים במחלה. תוך שהם נאבקים בהישרדותם הם מנסים להבין מה קורה, לגלות שורדים נוספים ולחשוף את האמת.

ניסית לקבל תמיכה מקרנות הקולנוע להפקת הסרט?
ניסינו בשלב המוקדם לפנות למספר קרנות אולם נדחנו על הסף באמתלה שהסרט אינו מתאים ומשרת את צורכי הקרן. בשלב הפוסט פנינו שוב לקרנות לבקש השלמת הפקה. אחד ממנהלי הקרנות התקשר אלי באופן אישי וסיפר כי מתוך עשרות הבקשות שהוגשו רק 3 קיבלו מענק, אולם הרגיש צורך להתקשר ולברך באופן אישי על רמת ההפקה המרשימה במיוחד. אין לי שום טענות או אכזבה מהקרנות ותפקידן מבורך למרות שלא קיבלנו שום תמיכה משום גורם שהוא.

חוסר התמיכה מהקרנות פגע בסרט, שהפקתו ארכה כמעט ארבע שנים?
הסיבה שהפקת הסרט ארכה כל כך הרבה שנים נובעת מבעיות תקציב ובעיקר מפרפקציוניזם. התקציב לא איפשר לנו להתקדם בקצב שרצינו, בעיקר בגלל האפקטים הממוחשבים המורכבים, שהיו שלב שהאריך את ההפקה בלמעלה משנה. חלקים שלמים בפוסט נעשו מחדש לאחר שבטסטים על המסך הגדול לא הייתי מרוצה – כגון תיקוני צבע שארכו חודשים רבים ונעשו מחדש, על מנת להגיע לתוצאה שיש בידנו היום.

"עולם אחר". איתן ראובן.

"עולם אחר". איתן ראובן.

מאין הרעיון לסרט?
רציתי לעשות משהו שעוד לא נעשה בעבר בישראל וזה הצריך לפנות לזאנרים מורכבים מאוד להפקה מבחינה לוגיסטית ותקציבית. בחרתי ז'אנר שאני מאוד אוהב – מד"ב פוסט אפוקליפטי, סוף העולם על שלל הוריאציות שלו – ולמרות המורכבות שלו הוא עדין בר הפקה בישראל. אלמנטים בסרט נשאבו מסרטים שאני מאוד מושפע מהם ברעיון והם "מטריקס" ו"28 יום אחרי".

מדוע לביים את הסרט באנגלית?
לסרט כזה אין מספיק קהל בארץ ולכן ההחלטה לצלם באנגלית היא ניסיון לפנות לקהל גדול ככל האפשר, מבלי שהשפה תהווה מחסום.

אז יש כוונה לצאת לאקרנים בארץ?
בשיחה שהייתה לי עם בכיר בהפצה בבתי הקולנוע הוא אמר לי: 'המסור הביא 5,000 צופים, האויב שבפנים 10,000, גרסת התלת מימד בקושי 20,000, אז למה אתה חושב שאתה תצליח יותר?' זאת שיחה שנעשה לפני מספר שנים ועניתי לו שאני לא באמת מצפה אלא מקוה שהצופה יבחר לפרגן. הרי מלכתחילה הסרט לא מתנהג כמו סרט ישראלי טיפוסי ואם הייתי רוצה לפנות לקהל הישראלי הייתי מלהק פנים מוכרות שמושכות קהל, מה שכל סרט ז'אנר ישראלי עשה. זו לא המטרה ומראש לא כיוונו לקהל הישראלי כי רצינו לנסות משהו אחר וזו פניה לקהל הבינלאומי. אם הצלחנו – ימים יגידו. הפצה בקולנוע בישראל הוא שלב מאוחר יותר שאליו נגיע לאחר שנמצה את ההפצה והפסטיבלים בחו"ל.

הקהל הישראלי קשה וביקורתי יותר

אז מה לדעתך יגידו הישראלים על הסרט?
הישראלים שצפו בסרט עד כה, כולל חברי האקדמיה [הישראלית לקולנוע ולטלויזיה – לקראת פרסי אופיר; א.ש.] היללו את רמת ההפקה וציינו שהיא מהטובות שהופקו בישראל ושזה ניכר על המסך. לגבי העלילה אני קצת פחות אופטימי כי הקהל הישראלי קשה וביקורתי יותר: סרטים שהם בגדר יצירות מופת עבורי חטפו ביקורות לא חיוביות מהצופה הישראלי, מה שלא מעודד בכלל. עד כה הביקורות על הצד האמנותי מחו"ל היו מפרגנות במיוחד ולכן אני מקוה להיות אדיש לביקורות שליליות, אולם אכבד אותן בכל מקרה.

אז אתה מאוכזב מההתעלמות בפרסי אופיר?
מצד אחד לא באמת ציפיתי שחברי האקדמיה יבחרו בנו, בגלל השיטה העקומה שבה בוחרים את הסרטים – שלא מאפשרת ליוצרים עצמאים להנות מסיכוי כלשהו להיות מועמדים בקטגוריות כלשהן. מצד שני כן התאכזבתי, כי התחרות אמורה לשקף את דעת כל חברי האקדמיה ואכן קיבלנו תשבוחות ממספר חברי אקדמיה שכן הגיעו להקרנות על רמת ההפקה המרשימה. איך יתאפשר לחבר אקדמיה להצביע ל"עולם אחר" או כל סרט אחר אם הוא לא טורח להגיע ולצפות בו? מתוך 900 חברי אקדמיה הגיעו כ-100 – וגם אם כל ה-100 היו מצביעים לנו, לא היה לנו שום סיכוי. כן הייתי מצפה מחברי האקדמיה להכיר בעבודת האיפור, תפאורה ועיצוב תלבושות מהמושקעות ביותר שנעשו בשנים האחרונות.

יגידו שלא כל מי לא צפה בסרטך גם הצביע.
אין לי בעיה עם חבר אקדמיה שלא מצביע ואף מספר חברי אקדמיה הצהירו כי לאור העובדה שאין באפשרותם לצפות בכל הסרטים, לא ראוי שהם יצביעו. אני דווקא מכבד אותם ולא משנה מה הסיבה שבגללה לא הצביעו כלל. הבעיה שלי היא דווקא עם אלה שכן הצביעו ולא ראו את הסרטים או ראו חלק. כאן השיטה קלוקלת והיא דורשת שינוי. שינויים שאני הייתי עושה הוא שכל חבר אקדמיה חייב להצביע ל 5 סרטים בכל קטגוריה מה שיביא סיכוי רק יותר לסרטים קטנים או בעלי סיכוי פחות. אין דרך לחייב אותם לראות את הסרטים אבל אם אתה חייב להצביע ל 5 סרטים זה יהיה טוב פי כמה מהמצב הקיים.

מה דעתך על הנוף הקולנועי הישראלי עכשיו?
"עולם אחר" גאה להיות אחד החלוצים בסרטי הז'אנר וביחד עם היוצרים האחרים והמוכשרים שהיו אמיצים מספיק להעיז ולנסות, הצלחנו להביא לכך שיוצרים צעירים מאמינים שאפשר גם אחרת. הקהל הישראל לא מחפש את סרטי הז'אנר ודווקא כן רוצה לראות את הדרמות והקומדיות הישראליות, ולכן למרות הצמיחה בהפקות סרטי הז'אנר, עדין המיינסטרים שולט ולכן אין שינו מהותי מהשנים האחרונות אם כי השינוי שנעשה הוא מבורך.

"עולם אחר" יוקרן במסגרת פסטיבל אוטופיה ביום ראשון 14.9 בשעה 19:30 ו-21:15 בסינמטק תל אביב.

* ההדגשות בטקסט הינן של מפרסם המאמר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?