פסטיבל אוטופיה 2014: ריאיון עם במאית "סופעולם", רוני קידר

"סופעולם".

"סופעולם".

היוצרת והשחקנית רוני קידר חוזרת לפסטיבל אוטופיה השנה עם סרטה החדש "סופעולם", אחרי שגם הוקרן בפסטיבל קולנוע דרום לפני כשלושה חודשים. קידר היא הנינט טייב של תעשית הקולנוע המקומית – המאמי שיצרה את הסרט העצמאי המקסים "ג'ו + בל", זכתה לחיבוק חם מהתעשיה ואבני הדומינו נפלו בהתאם: הפצה בינלאומית, שידור ב-yes, מועמדות לפרס אופיר, פרס אמנות הקולנוע, מפיק בכיר ותמיכה של קרן הקולנוע הישראלי לסרטיה הבאים.

איך היה לעבוד עם מפיק ותיק ומוערך?
רוני: זו הקלה מטורפת לעבוד עם מפיק וחברת הפקה ובמיוחד מוש דנון וינוסן הפקות. זה נותן המון ביטחון בתור יוצר כשאתה יודע שאדם עם ניסיון כזה גדול וגם מוצלח מאמין בך. אתה מרגיש פחות לבד בתהליך, וחלוקת התפקידים הרבה יותר נוחה. הרגיש לי בפרויקט הזה כאילו יש לי הרבה יותר חופש מאשר אם הייתי מפיקה אותו לבד. וגם קיבלנו תמיכה מקרן הקולנוע כדי לסגור את הסרט – שזה כמובן הרבה יותר מקל על תהליך הפוסט.

על מה מספר "סופעולם"?
סופעולם מספר את סיפורים של שמונה חברים אשר מחליטים לבלות את הלילה האחרון עלי אדמות ביחד, במסיבה שקטה בבית של אחד מהם. מה שמתחיל בתור רצון לבלות את רגעיך האחרונים עם מישהו לצדך, הופך לסיוט ככל שהסוף מתקרב. הגיהינום הוא הזולת, בקיצור.

החיים קצרים מדי מכדי לשחזר את עצמך

קצת שונה מהאוירה השובבית של "ג'ו ובל" שלך…
עשיתי כבר את ג'ו ובל, אין סיבה לעשות סרט נוסף שדומה לזה. העדפתי לעשות את ההיפך הגמור. אם קודם עשיתי קומדיה – אז עכשיו סרט יותר דרמטי. אם סרט רומנטי על אהבה – אז הפעם סרט אפל על מוות. אם קודם יצאתי לדרך עם תסריט מדויק – אז עכשיו פרויקט מאולתר. החיים קצרים מדי מכדי לשחזר את עצמך.

למה לאלתר?
מה שאיתגר אותי בסרט הזה היה לבחון את עצמי כבמאית ללא 'הגנה' של תסריט. כלומר, לעבוד בשיתוף מלא עם שחקנים מאלתרים מבלי לדעת מה תיכף יקרה ויאמר. מדובר בחבורת שחקנים מדהימה, שכשליהקתי אותם ידעתי שאפשר לסמוך עליהם להיכנס לגמרי לדמות ולמצב והם מספיק טובים חכמים ומרוכזים – גם בלי שמשהו קונקרטי יכתב עבורם.

מאין הרעיון לסרט?
האמת שאני חייבת הרבה מזה לאורי אביב ופסטיבל אוטופיה. הם ביקשו ממני לפני שנתיים לקחת חלק בבחירת הסרטים שישתתפו בתחרות הבינלאומית בפסטיבל, וראיתי המון סרטי מד"ב והרבה מהם דיברו על סוף העולם. באותה התקופה ראש הממשלה שלנו התעסק באובססיביות באיראן והשקיע המון אנרגיה בלהפחיד את האזרחים – אז זה עבד ממש טוב עלי ועל חברי. חיינו בתחושה שתיכף מפציצים אותנו ושכולנו נמות מחר. עם הזמן הבנתי שבעצם ממשלת ישראל מפחידה הרבה יותר מאשר המדינות שמקיפות אותה – אז קצת נרגעתי. אבל אין ספק שלמצב בארץ מגיע קרדיט גדול בסרט הזה.

"".

רוני קידר.

לפני שנתיים הוקרן סרטה הקצר של קידר, "באני לאב", בפסטיבל אוטופיה (אז פסטיבל אייקון) כמו גם בפסטיבל חיפה. "באני לאב" נכתב בידי דניאל ג'יידלין, שגם כיכבה בסרט, והשנה מציגה ערב לפני קידר את סרטה הארוך הראשון "טירוף כפול שלוש". אתמול פרסמתי את הריאיון שלי איתה.

ראית את "טירוף כפול שלוש"?
דניאל היא חברה קרובה ויוצרת נדירה בעיני. ההומור שלה, השפה שלה והתעוזה שבחומר שהיא מתעסקת בו זה משהו מאד מרענן בעיני בקולנוע הישראלי ובקולנוע בכלל. הסרט נהדר, אפל ורגיש ואני ממליצה בחום לצפות בו. בכלל, זו יוצרת שכדאי לשים לב אליה. דניאל כותבת, מביימת, עורכת, מצלמת והרבה פעמים גם משחקת והיא עושה את כל אחד מהדברים האלה בצורה מדהימה ומעוררת קנאה.

אנחנו עורכים את הריאיון הזה כשאת נמצאת בניו יורק, ועתידה לחזור זמן קצר לפני ההקרנה של "סופעולם" בפסטיבל אוטופיה. את נעה הרבה בין ארה"ב לישראל?
אני בדרך כלל בארץ. הייתי רוצה להיות בחו"ל יותר. איכשהו בחודש האחרון יצא לי לנסוע קצת. נסעתי לאוגנדה לצילומים לא מזמן, והיתה חויה מדהימה. עכשיו ברגע זה אני בניו יורק במסגרת תכנית הבמאים של ה-IFP שבמסגרת שבוע הקולנוע העצמאי כאן. הקרן לקולנוע שלחה אותי לפה לקדם את סרטי הבא "משפחה" ועד כה הולך ממש טוב ומעניין. אני לא ממש 'מבקרת' בחו"ל בשביל הכיף, זה בדרך כלל קשור לפרויקט. מקוה שיום אחד אהיה במקום בו אוכל לנסוע לבלות או לנוח ולא רק לעבוד. אבל גם לעבוד בחו"ל זו שבירת שגרה – אז מברכת גם על זה.

איך מתקדם "משפחה" באמת?
משפחה מתקדם יופי. הסרט מופק על ידי מוש דנון וינוסן הפקות וקרן הקולנוע הישראלי. הפרויקט הוא קו-פרודוקציה ישראלית גרמנית, והסרט הראשון שאעשה בעזרת השם בתקציב יותר גדול ממה שאני מכירה.

ספרי לנו על מה "משפחה" מספר?
משפחה מספר על בחורה בשם לילי, צלמת סטילס בת 24, אשר מגיעה לביתה של הפסיכולוגית שלה בארבע בבוקר לספר לה כיצד רצחה את בני משפחתה במהלך היממה האחרונה. הסרט זכה בפרס הראשון בחממה הבינלאומית של סם שפיגל וצפוי להצטלם ב-2015. אלא אם כן, כולנו נמות עד אז.

"סופעולם" יוקרן במסגרת פסטיבל אוטופיה 2014 ביום שישי (19.9) בשעה 19:30, בסינמטק תל אביב.

הטריילר של "משפחה":

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?