הוכרזו המועמדים לפרסי האוסקר 2015: הסרט הישראלי "איה" מועמד

"איה". שרה אדלר.

"איה". שרה אדלר.

המועמדים לפרסי האוסקר 2015 (ה-87 במספר) הוכרזו לראשונה בשידור חי בכל 24 הקטגוריות (בעבר רק המועמדים בקטגוריות הראשיות זכו לשמוע את שמם מוכרז ושאר המועמדים התפרסמו באינטרנט). הטקס יתקיים, כרגיל, ביום ראשון האחרון של פברואר, השנה ב-22.2 ובהנחייתו של ניל פטריק האריס, ששיחק השנה ב"נעלמת" (והנחה בעבר את טקס האמי לפרסי הטלוויזיה האמריקאית ואת טקס הטוני לפרסי התאטרון בניו יורק).

השנה יש מספר רב של סרטים ביוגרפיים, שמבוססים על סיפורים אמיתיים: "משחק החיקוי", "התיאוריה של הכול", ""פוקס-קצ'ר", "לא נשבר", "מר טרנר" ו"צלף אמריקאי". ומאז 1998 לפחות זוכה אחד באחת מארבע קטגוריות המשחק זכה באוסקר על גילום דמות אמיתית- בעיקר שחקניות, אך גם גברים, אך השנה מסורת או אופנה מסוימת זאת עשויה להישבר. [2013 מת'יו מקונוהי וג'רד ליטו על "מועדון הלקוחות של דאלאס"; 2012 דניאל דיי לואיס כנשיא אברהם לינקולן; 2011 מריל סרטיפ כמרגרט תאצ'ר ב"אשת הברזל"; 2010 קולין פירת' כמלך אנגליה ב"נאום המלך"; כריסטיאן בייל ומליסה ליאו כאחיו ואמו של המתאגרף מיקי וורד ב"פייטר"; 2009 סנדרה בולוק ב"הזדמנות שנייה"; 2008 שון פן כפוליטיקאי הארווי מילק; 2007 מריון קוטיאר כזמרת אדית פיאף; 2006 פורסט ויטקר כאידי אמין ב"המלך האחרון של סקוטלנד", הלן מירן כמלכת אנגליה ב"המלכה"; 2005 פיליפ סימור הופמן כסופר טרומן קפוטה, ריס וית'רספון כזמרת ג'ון קאש (ובעיקר אשתו של ג'וני קאש) ב"הולך בדרכו"; 2004 ג'יימי פוקס כזמר ריי צ'רלס, קייט בלנשט כשחקנית קת'רין הפבורן ב"הטייס"; 2003 שרליז ת'רון כרוצחת איילין וורנוס ב"מונסטר"; 2002 אדריאן ברודי כפסנתרן ולדיסלב שפילמן, ניקול קידמן כסופרת וירג'יניה וולף ב"השעות"; 2001 ג'ים ברודבנט כג'ון ביילי (בעלה של הסופרת איירס מורדוק) ב"ג'ון ואיירס", ג'ניפר קונלי כאשתו של ג'ון נאש ב"נפלאות התבונה"; 2000 ג'וליה רוברטס כארין ברוקוביץ', מרשה גיי הרדן כאשתו של ג'קסון פולוק; 1999 הילרי סווינק כטינה ברנדון שחיה כברנדון טינה ב"בנים אינם בוכים"; 1998 ג'ודי דנץ' כמלכת אנגליה ב"שייקספיר מאוהב".]

בהפתעות: "פוקס-קצ'ר" מועמד על בימוי אך לא לסרט. "סרט לגו" לא מועמד לסרט האנימציה הטוב ביותר (אך מועמד לשיר). מריון קוטיאר מועמדת כשחקנית ראשית על הסרט "יומיים ולילה" של האחים דרדן, סרט בשפה הצרפתית שזאת המועמדות היחידה שלו. "בירדמן" לא מועמד על עריכה! ו"צלף אמריקאי" מועמד לסרט ולשחקן (ועוד פרסים). ו"ההוביט 3: קרב חמשת הצבאות" הוא הראשון מהשישה (שר הטבעות וההוביט) שלא מועמד לאפקטים חזותיים.

הסרט הטוב ביותר
1. "התבגרות"
2. "בירדמן"
3. "משחק החיקוי"
4. "מלון גרנד בודפשט"
5. "התיאוריה של הכול"
6. "סלמה"
7. "ויפלאש"
8. "צלף אמריקאי"

"בירדמן" הוא סרטו החמישי של הבמאי אלחנדרו גונזלס אינאריטו, וכולם היו מועמדים לאוסקר! אך רק זוכה אחד יצא מסרטיו: "אהבה נושכת" (2000) לסרט זר, "21 גרם" (203) לשחקנית ראשית (נעמי ווטס, שגם משחקת ב"בירדמן") ושחקן משנה, "בבל" (2006) לסרט, בימוי, שתי שחקניות משנה, תסריט מקורי, עריכה וזכה על פס-קול, ו"ביוטיפול" (2010) לסרט זר ולשחקן ראשי.
* "סלמה" מועמד רק לעוד פרס אחד: שיר מקורי.

בימוי
1. ריצ'רד לינקלייטר, התבגרות
2. אלחנדרו ג'י. אינארטו, בירדמן
3. מורטן טילדום, משחק החיקוי
4. וס אנדרסון, מלון גרנד בודפשט
5. בנט מילר, פוקס-קצ'ר
* מועמדות ראשונה לבימוי של לינקלייטר (היה מועמד על התסריט של "לפני השקיעה" ו"לפני חצות") ושל אנדרסון (היה מועמד על התסריט של "משפחת טננבאום" ו"ממלכת אור הירח" וגם כבמאי סרט האנימציה "מר שועל המהולל), וגם ראשונה של הבמאי הנורווגי טילדום. מועמדות שנייה לבימוי של אינארטו (אחרי "בבל") ושל מילר (אחרי "קפוטה") שמפתיע מאוד שבקטגוריה מורחבת הסרט עצמו לא מועמד.

שחקן ראשי
1. מייקל קיטון, בירדמן
2. בנידיקט קאמברבאץ', משחק החיקוי
3. אדי רדמיין, התיאוריה של הכול
4. סטיב קארל, פוקס-קצ'ר
5. בראדלי קופר, צלף אמריקאי
* מועמדות ראשונה של כולם, מלבד קופר שמועמד שנה שלישית ברציפות (אחרי שחקן ראשי על "אופטימיות היא שם המשחק" ושחקן משנה על "חלום אמריקאי").כמוהו, קאמברבאץ'רדמיין וקארל מגלמים אנשים שחיו במציאות. וקיטון צפוי לזכות.

שחקנית ראשית
1. ג'וליאן מור, עדיין אליס
2. ריס וית'רספון, הולכת רחוק
3. רוזמונד פייק, נעלמת
4. מריון קוטיאר, יומיים ולילה
5. פליסטי ג'ונס, התיאוריה של הכול
* מועמדות ראשונה לג'ונס ולפייק הבריטיות (מועמדות יחידה של "נעלמת"). מועמדות שנייה לוית'רספון שזכתה כשחקנית ראשית על "הולכת בדרכו" ושל קוטיאר שזכתה על "אדית פיאף- החיים בוורוד". זאת המועמדות היחידה של הסרט בשפה הצרפתית. מור מועמדות בפעם החמישית ומגלמת בסרט מישהי עם אלצהיימר. זאת המועמדות היחידה של "עדיין אליס", "נעלמת" ו"יומיים ולילה" – ובשלוש הפעמים האחרונות שזה קרה (ששלוש שחקניות ראשיות היו המועמדות היחידות מתוך סרטן): מישהי מהן זכתה (קאת'י בייטס, "מיזרי"; ג'סיקה לאנג, "שמים כחולים"; שרליז ת'רון, "מונסטר"), אז זה עוד משהו לטובת מור.

שחקן משנה
1. ג'יי.קיי. סימונס, ויפלאש
2. אדוורד נורטון, בירדמן
3. מארק רופאלו, פוקס-קצ'ר
4. רוברט דובאל, השופט
5. אית'ן הוק, התבגרות
סימונס צפוי לזכות על המועמדות הראשונה שלו. זו המועמדות השלישית של נורטון אחרי שהיה מועמד כשחקן משנה על סרטו הראשון "פחד ראשוני" וכשחקן ראשי על "אמריקה X". זו המועמדות השנייה של  רופאלו ("הילדים בסדר") ושל הוק ("יום אימונים מסוכן") בקטגוריה הזאת. מועמדות שבעיתי של דובאל, שכבר זכה באוסקר וזאת המועמדות היחידה של "השופט".

שחקנית משנה
1. מריל סטריפ, בתוך היער
2. אמה סטון, בירדמן
3. קירה נייטלי, משחק החיקוי
4. פטרישה ארקט, התבגרות
5. לורה דרן, הולכת רחוק

* מועמדות ראשונה לארקט, שצפויה לזכות ולסטון. מועמדות שנייה לנייטלי שהיתה מועמדת כשחקנית ראשית על "גאוה ודעה קדומה" (2005) ושל דרן שהיתה מועמדת כשחקנית ראשית על "שושנת פרא" (1991).וזו המועמדות 19(!) של סטריפ, שזכתה בשלושה פרסי אוסקר (פעמיים כשחקנית ראשית: "בחירתה של סופי" ו"גברת הברזל" וכשחקנית משנה על "קרמר נגד קרמר"), והיתה מועמדת יותר מכל אחד על משחק אי פעם.

תסריט מקורי
1. התבגרות
2. בירדמן
3. חיית הלילה
4. מלון גרנד בודפשט
5. פוקס-קצ'ר

תסריט מעובד
1. משחק החיקוי
2. התיאוריה של הכול
3. צלף אמריקאי
4. Inherent Vice
5. ויפלאש
* "ויפלאש" מבוסס על סרט קצר באותו השם.

עריכה
1. התבגרות
2. מלון גרנד בודפשט
3. משחק החיקוי
4. צלף אמריקאי
5. ויפלאש
* מאז 1981 לא זכה סרט בפרס הסרט הטוב ביותר מבלי להיות מועמד על עריכה- לא סימן טוב ל"בירדמן".

צילום
1. עמנואל לובזקי, בירדמן
2. דיק פופ, מר טרנר
3. רוג'ר דיקנס, לא נשבר
4. לוקאס זאל וריזרד לנקווסקי, אידה
5. רוברט די. יוומן, מלון גרנד בודפשט
* ארבעה מחמשת הזוכים האחרונים היו סרטי תלת-מימד, אך השנה לא מועמד סרט כזה. ללובזקי יש סיכוי טוב לזכות, על אף שזכה בשנה שעברה (על "כוח משיכה", סרט של במאי מכסיקני אחר חובב שוטים ארוכים; זאת היתה הזכייה הראשונה שלו והמועמדות השישית שלו). זו המועמדות ה-12 של דיקנס ויש לו סיכוי לזכות בגלל זה. זו המועמדות השנייה של פופ שהיה מועמד על "אמן האשליות" של נולאן. "מר טרנר" הוא הסרט הראשון של מייק לי שמועמד על צילום. מועמדות ראשונה של יוומן ושל שני הצלמים של "אידה" הפולני בשחור-לבן. זו קטגוריה שמחבבת סרטים זרים.
* שלושה צלמים שזכו באוסקר שנתיים ברציפות: ג'ון טול (רוחות של תשוקה, לב אמיץ), וינטון הוץ' (ז'אן דה-ארק, היא ענדה סרט צהוב), ליאון שאמרוי (Wilson, Leave Her to Heaven).

עיצוב אמנותי
1. מלון גרנד בודפשט
2. משחק החיקוי
3. מר טרנר
4. בתוך היער
5. בין כוכבים

עיצוב תלבושות
1. מלון גרנד בודפשט
2. מליפיסנט
3. מר טרנר
4. בתוך היער
5. Inherent Vice

פס-קול
1. אלכסנדר דספלה, מלון גרנד בודפשט
2. אלכסנדר דספלה, משחק החיקוי
3. הנס זימר, בין כוכבים
4. גארי ירשון, מר טרנר
5. יוהאן יוהאנסן, התיאוריה של הכול
זו המועמדות השביעית והשמינית בתשע שנים(!) של דספלה הצרפתי, ואם לא יזכה השנה – יזכה מתישהו בקרוב. השנה האיש העסוק בהוליווד הלחין גם את המוסיקה ל"לא נשבר", "ציידי האוצרות" של קלוני ו"גודזילה". ג'ון ויליאמס הוא שיאן המועמדויות בקטגוריה ו-8 פעמים היה מועמד על שני סרטים באותה שנה (רק שחקנים מוגבלים למועמדות על סרט אחד בלבד בקטגוריה) ובאחת הפעמים האלה זכה באחד מחמשת האוסקרים שלו ("מלחמת הכוכבים" גבר על "מפגשים מהסוג השלישי"). זימר מועמד בפעם העשירית, והוא זכה פעם אחת- על "מלך האריות" לפני 20 שנה. הוא היה מועמד גם על סרטו הקודם של כריסטופר נולאן, "התחלה". מועמדות ראשונה של יוהאנסן ושל ירשון על המוסיקה האיומה שלו.

עריכת צליל
1. בירדמן
2. צלף אמריקאי
3. לא נשבר
4. בין כוכבים
5. ההוביט 3: קרב שלושת הצבאות

ערבול צליל
1.בירדמן
2. צלף אמריקאי
3. לא נשבר
4. בין כוכבים
5. ויפלאש

אפקטים חזוותיים
1. "בין כוכבים"
2. "שומרי הגלקסיה"
3. "כוכב הקופים: השחר"
4. "אקס-מן: העתיד שהיה"
5. "קפטן אמריקה 2: חייל החורף"
* שלושה סרטי המשך (שזו המועמדות היחידה של כל אחד מהם), והקרב הוא בעצם בין שניים אחרים: "בין כוכבים" ו"שומרי הגלקסיה". כל סרטי "שר הטבעות" ו"ההוביט" היו מועמדים בקטגוריה הזאת, מלבד "ההוביט 3: קרב חמשת הצבאות"!

איפור
1. פוקס-קצ'ר
2. שומרי הגלקסיה
3. מלון גרנד בודפשט

שיר מקורי
1. Grateful מתוך Beyond the Lights
2. I'm Not Gonna Miss You מתוך Glen Campbell… I'll Be Me
3. Everything is Awesome מתוך סרט לגו
4. Glory מתוך סלמה
5. Last Stars מתוך התחלה חדשה
* זאת המועמדות היחידה של כל הסרטים מלבד "סלמה".

סרט אנימציה
1. 6 גיבורים
2. הקופסונים
3. Song of the Sea
4. The Tale of the Princess Kaguya
5. הדרקון הראשון שלי 2
* 20 סרטים התמודדו (מתחת לשמונה סרטים ולא היתה קטגוריה כלל; מעל 16 ויש קטגוריה בת 5 מועמדים), ואין סרט של פיקסר השנה (בשנה הבאה יהיו שניים).
* הפתעה ענקית שהסרט מצליח "סרט לגו" לא מועמד. האם דיסני תזכה עם "6 גיבורים", בפעם השנייה ברציפות אחרי "לשבור את הקרח" (הזכייה הראשונה שלהם)? האם לראשונה יזכה בפרס סרט של אולפני לייקה, שאחראים על (מועמדים קודמים) "קורליין" ו"פראנורמן"?

סרט זר
1. סיפורים פרועים (ארגנטינה)
2. מנדרינות (אסטוניה)
3. טימבקטו (מאוריטאניה)
4. אידה (פולין)
5. לוויתן (רוסיה)
מועמדות ראשונה לאסטוניה ומאוריטאניה, בעוד זו מועמדות מספר 10 לפולין, שטרם זכתה (ואם תפסיד תשווה את השיא השלילי של ישראל)- הסרט מועמד גם על צילום אך עדיין לא מבטיח לו זכייה. שוודיה מועמדת בפעם ה-15. את שלושת הסרטים השוודים היחידים שזכו ביים אינגמר ברגמן והאחרון שבהם היה "פאני ואלכסנדר" (1983). מועמדות שנייה לגאורגיה (עוד כשנקראה גרוזיה). מועמדות שביעית לארגנטינה, המדינה היחידה מחוץ לאירופה שזכתה פעמיים בקטגוריה הזאת.

סרט תעודה
1. Virunga
2. Finding Vivian Maier
3. CitizenFour
4. The Salt of the Earth
5. Last Days in Vietnam

סרט תעודה קצר
1. Joanna
2. Crisis Hotline: Veterans Press 1
3. Our Course
4. The Reaper
5. White Earth

סרט קצר
1. איה
2. Boogaloo and Graham
2. Butter Lamp
3. Parvaneh
4. שיחת הטלפון

סרט אנימציה קצר
1. The Bigger Picture
2. The Dam Keeper
3. Duet
4. Feast
5. A Single Life

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?