פרס ישראל למפעל חיים יוענק לשחקן חיים טופול

"".

חיים טופול במרכז על סט הצילומים של "תרנגול" (1971). צילום: אסא דברת

פרס ישראל לשנת 2015 על מפעל חיים יוענק לשחקן הותיק חיים טופול. את הפרס, שעמד השנה במרכזה של סערה פוליטית ואותו יחלוק טופול עם חה"כ והשגרירה לשעבר אסתר הרליץ, בחרה להעניק ועדה עם הרב ישראל מאיר לאו, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, פרופ' סוזי נבות, תא"ל (מיל') אביגדור קהלני והשחקנית ליא קניג, שנימקה את בחירתה כי "חיים טופול הוא אחד מעמודי התווך בתעשייה התרבותית בישראל מזה שנים רבות. פעילותו הבימתית המגוונת הנחילה כבוד רב למדינת ישראל. פעילותו הטביעה חותם על היסודות והתשתיות הבימתיות שהובילו להתפתחות התחום כולו והשפעתם ניכרת עד היום בהווי, בזמר, במשחק ובבידור הישראלי. בנוסף חיים טופול יזם והקים את 'כפר נהר הירדן', כפר נופש לילדים החולים במחלות חשוכות מרפא הנמצא בגליל התחתון. הוא חבר במועצת המנהלים של עמותת וראייטי ישראל – עמותה העוזרת לילדים ובני נוער עם צרכים מיודים ללא הבדל דת, גזע ומין."

טופול, שיציין בספטמבר הקרוב יום הולדת 80, החל את דרכו המקצועית בלהקת הנח"ל, והיה ממקימי להקת בצל ירוק וממייסדי תיאטרון חיפה. בשנת 1961 שיחק לראשונה בקולנוע בסרט "איי לייק מייק", ומאז כיכב בסרטים נוספים כגון "סלאח שבתי" עליו זכה בפרס גלובוס הזהב לתגלית השנה, "אלדוראדו", "ארבינקא" ו"כנר על הגג" שזיכה אותו בפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר בסרט מוסיקלי או קומי, והעמיד אותו לפרס האוסקר לשחקן הטוב ביותר.

התפקיד ב"כנר על הגג" בגרסת התיאטרון שלו פתחה את הקריירה של טופול לחו"ל, ומאזן הופיע בתיאטראות ברודווי ולונדון. כמו כן, כיכב בסדרות של ה-BBC כגון "זה טופול", "ישראל על פי טופול", "חיים יסדר" ו"רוחות מלחמה".

אתמול (א') הוכרז כי פרס ישראל 2015 בתחום הקולנוע יוענק לצלם דוד גורפינקל.

"".

חיים טופול מוביל בתור "סלאח שבתי".

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?