פרס ישראל יוענק לצלם הקולנוע דוד גורפינקל

"".

דוד גורפינקל משמאל, על סט הצילומים של "האסונות של נינה". צילום: יוני המנחם

פרס ישראל לשנת 2015 בתחום אמנות הקולנוע יוענק לצלם הותיק דוד גורפינקל. את הפרס, שעמד השנה במרכזה של סערה פוליטית, בחרה להעניק לגורפינקל ועדה שבראשה עמד השחקן והזמר יהורם גאון, ולצידו הבמאי פרופסור רם לוי, מנכ"ל רשות השידור לשעבר מרדכי שקלאר והבמאי דרור סבו. הועדה נימקה את בחירתה באומרה כי "הפרס מוענק לו על כברת הדרך המפוארת וחותמו הבלתי מעורער בתעשית הקולנוע הישראלי. דמות שמלווה כצלם יוצר את הסרט הישראלי מיום היווסדו. דוד הוא צלם צייר המשתמש באור הקשה, הארץ-ישראלי, כתשתית צילומית אמנותית. פס קול מצולם של רוב התחנות המשמעותיות בהיסטוריה הישראלית. דוד הוא אמן שעסק ועוסק במשך חייו המקצועיים בשטח הקולנוע המסחרי לצד הנסיוני והחתרני."

גורפינקל בן ה-76 החל את דרכו המקצועית זמן קצר לפני שירותו הצבאי, כשעבד כשוליה לעוזר צלם באולפני גבע. הוא התגייס ליחידת ההסרטה של דובר צה"ל, ולאחר שחרורו שב לאולפני גבע כצלם של יומני גבע וסרטים הסברתיים תעמולתיים. בגיל 26 החל בצילום סרטי קולנוע עלילתיים, בהם "חור בלבנה", "הקרב על היעד" ו"דליה והמלחים". אחרי אלו, צילם בין היתר "חגיגה בסנוקר", "הצילו את המציל", "מחץ הדלתא", "שחור", "עץ הדומים תפוס",  ו"האסונות של נינה".

באמתחתו של גורפינקל פרסים רבים לאורך שנותיו בתעשיה, כולל 4 פרסי אופיר והפרס לאמנים ותיקים על שם אריק איינשטיין, שהוענק לו רק לפני כחודשיים.

"". אורי זוהר, אלי ירקוני.

דוד גורפינקל על סט הצילומים של "התרנגול" (1971). צילום: אסא דברת

"". מנחם גולן, אלי ירקוני.

דוד גורפינקל עם מנחם גולן (מימין) ואלי ירקוני, על סט הצילומים של "כץ וקרסו" (1971). צילום: יוני המנחם

[…] אתמול (א') הוכרז כי פרס ישראל 2015 בתחום הקולנוע יוענק לצלם דוד גורפינקל. […]

[…] מרט: הפספוס הכי גדול שלנו עד כה הוא הצלם דוד גורפינקל, חתן פרס ישראל הטרי, שידוע כסרבן ראיונות. מכיוון שהפרויקט בנוי כפאזל, […]

[…] פרס ישראל לשנת תשפ"א 2021 בתחום אמנות הקולנוע יוענק לבמאית-תסריטאית-מפיקה-ושחקנית מיכל בת-אדם ("המאהב", "ריטה שם זמני", "אני אוהב אותך רוזה"). בת-אדם בת ה-75 (בעוד שבוע בת 76) היא הבמאית הראשונה שזוכה בפרס והאישה השני שזוכה בתחום הקולנוע, אחרי גילה אלמגור ב-תשס"ד 2004 (יצוין שאשת הקולנוע ליה ון ליר זכתה גם היא בשנת 2004, אך בתחום מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה). כזכור, התחומים בהם פרס ישראל מוענקים משתנים בין שנה לשנה על מנת ללכוד כמה שיותר תחומים, והפעם האחרונה שבה הפרס הוענק היתה 2015. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?