אליסיה ויקנדר – הכוכבת הבאה

"אקדח עצבני (ש.ל.ר)". אליסיה ויקנדר.

אליסיה ויקנדר, מתוך "אקדח עצבני" – Son of a Gun.

זוהי שנת הפריצה הענקית של אליסיה ויקנדר בת ה-27. השחקנית השוודית עבדה בלי הפסקה בשנתיים האחרונות, וכל הסרטים הללו יוצאים השנה. אחרי שגילמה ב-2012 את התפקיד הראשי בדרמה ההיסטורית הדנית "סיפור מלכותי" ואת אחות של אנה ב"אנה קרנינה" עם קירה נייטלי, ויקנדר השוודית משחקת השנה ב-8 סרטים(!) שיוקרנו בארצות הברית במהלך 2015. כולם באנגלית, עם שלל מבטאים ובמגוון שנע בין מדע בדיוני, דרמות תקופתיות וסרטי פעולה קומיים. קצת מזכיר את הקריירה של סקרלט ג'והנסון בתחילת שנות ה-2000 (או את ג'וד לאו ב-2004).

"אקס-מכינה"
סרט מדע בדיוני שבו ויקנדר מגלמת רובוטית בעלת אינטליגנציה מלאכותית. את הסרט כתב וביים אלכס גרלנד (סרטו הראשון כבמאי), שאחרי שדני בויל ביים את הסרט "החוף" על פי ספרו, כתב את התסריטים של "28 יום אחרי" ו"שמש" שבויל ביים. הסרט מוקרן בימים אלו בבתי הקולנוע בארה"ב וכבר צבר 10 מיליון דולר והיד עוד נטויה. (סרטי מדע בדיוני שאינם פעולה בדרך כלל לא זוכים להצלחה גדולה, כמו במקרה של "שמש", למשל.)

"הבן השביעי"
סרט פנטזיה-פעולה שהוקרן גם בארץ השנה וכצפוי נכשל קשות על אף שלצדה של ויקנדר מככבים ג'ף ברידג'ס, ג'וליאן מור ובן ברנס (הנסיך כספיאן ב"סיפורי נרניה").

"שם קוד: מלא"ך"
סרט פעולה קומית, על פי סדרת טלוויזיה משנות ה-60, שביים גאי ריצ'י (סרטי "שרלוק הולמס"). ויקנדר בתפקיד הנשי הראשי (כגרמנייה) לצד שני הכוכבים: הנרי קאוויל (הוא סופרמן הנוכחי) וארמי האמר (התאומים ב"רשת חברתית"), עם יו גרנט וג'ארד האריס.
ויקנדר היא הדבר הכי טוב בסרט הנוראי הזה.

"אקס-מכינה (ש.ל.ר)". אליסיה ויקנדר.

"אקס-מכינה". אליסיה ויקנדר.

Testament of Youth
דרמה שמתרחשת במלחמת העולם הראשונה. ויקנדר בתפקיד הראשי על פי האוטוביוגרפיה שכתבה הבריטית ורה בריטיין על סיפור האהבה שלה עם רולנד (קיט הרינגטון, "משחקי הכס" ו"הבן השביעי") בזמן ששירתה כאחות צבאית במלחמה. עם דומיניק וסט ("הסמויה"), היילי אטוול ("קפטן אמריקה") ואמילי ווטסון ("לשבור את הגלים"). [הסרט כנראה לא יוקרן בבתי הקולנוע בארץ.]

Tulip Fever
דרמה שמתרחשת במאה ה-17 באמסטרדם. צייר מתאהב בסופיה (ויקנדר), אישה נשואה שמגיעה אליו כדי שיצייר את דיוקנה. הבמאי הוא ג'סטין צ'אדוויק, שביים את "נערת בולין האחרת" ואת "מנדלה: הדרך הארוכה אל החופש". את הספר שעליו מבוסס הסרט עיבד טום סטופרד (אחד המחזאים המפורסמים כיום, שזכה באוסקר על "שייקספיר מאוהב"). עם כריסטוף וולץ ("ממזרים חסרי כבוד"), ג'ק אוקונל ("לא נשבר" של אנג'לינה ג'ולי), ג'ודי דנץ', מת'יו מוריסון ("גלי") ועוד.

משחק באש
סרט על מסעדה שכתב סטיבן נייט ("מסע של מאה צעדים", "לוק" ו…"הבן השביעי") וביים ג'ון ולס ("אוגוסט: מחוז אוסייג'"). תמצאו את ויקנדר בין שלל שחקנים מוכרים: ברדלי קופר (שמגלם שף בפקיד הראשי),עומר סיי ("מחוברים לחיים"), מת'יו ריס (הסדרה "האמריקאים"), סיינה מילר ("צלף אמריקאי", "פוקס-קצ'ר"), אמה תומפסון ועוד.
ויקנדר מופיעה בשני קטעים בלבד כצרפתייה בשם אן.

אור בין האוקיינוסים
דרמה שמתרחשת באוסטרליה על פי ספר שתורגם גם לעברית. מייקל פסבנדר ("בושה", "12 שנים של עבדות") וויקנדר מגלמים בעל ואישה שמוצאים תינוק נטוש. כתב וביים: דרק סיאנפרנס ("מקום בתוך היער", "בלו ולנטיין").
נדחה ל-2016.

"הנערה הדנית"
אדי רדמיין, שזכה באוסקר על גילום סטיבן הוקינג ב"התאוריה של הכול", מגלם את אחד הגברים הראשונים בהיסטוריה שעבר ניתוח לשינוי מין. מבוסס על הסיפור האמיתי של האמן הדני לילי אלבה. את הסרט ביים טום הופר ("עלובי החיים", שבו שיחק רדמיין) וויקנדר מגלמת את גרדה, אשתו של האמן. צופים לרדמיין מועמדות שנייה לאוסקר, ואם הוא יהיה מועמד לוויקנדר יש סיכוי טוב להשלים את השנה המדהימה הזאת במועמדות משלה לאוסקר.

[…] והופיעה ב"משחקי הרעב" האחרון בהחלט. והשנה החל מסע הכיבוש של אליסיה ויקנדר שיימשך בלי הפסקה גם בשנה […]

[…] שחקנית משנה רייצ'ל מקאדמס, ספוטלייט; קייט וינסלט, סטיב ג'ובס; רוני מארה, קרול; אליסיה ויקנדר, הנערה הדנית; ג'ניפר ג'ייסון לי, שמונת השנואים מארה וויקנדר מגלמות תפקידים די ראשיים בסרטים שלהן וזה נותן להן יתרון (ג'ניפר קונלי זכתה כשחקנית משנה על תפקידה ב"נפלאות התבונה") ונראה שזו תהיה ויקנדר גם בזכות הסרטים האחרים שעשתה השנה. […]

[…] היתה שנת הפריצה הגדולה של ויקנדר לתודעה, עם הזכיה באוסקר על "הנערה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?