מי יזכה באוסקר 2016?

"האיש שנולד מחדש". ליאונרדו די'קפריו.

"האיש שנולד מחדש". ליאונרדו די'קפריו.

ביום ראשון (בלילה בין ראשון לשני) יתקיים טקס האוסקר ה-88 בהנחיית כריס רוק. נסגרה ההצבעה, הקמפיינים נגמרו וכולם כבר מתכוננים לטקס עצמו. את המועמדים מוביל "האיש שנולד מחדש" עם 12 מועמדויות ואחריו "מקס הזועם: כביש הזעם" עם 10 (בכל הקטגוריות הוא מתמודד עם "האיש שנולד מחדש" שמועמד גם לשחקן ראשי ושחקן משנה), והם צפויים לגרוף את רוב הפרסים בערב.

בכל קטגוריה לסרט שמועמד לסרט הטוב ביותר יש יתרון על שאר המועמדים. מאז 1998 לפחות זוכה אחד על משחק מגלם דמות שהיתה קיימת במציאות; השנה זו הולכת להיות אליסיה ויקנדר על "הנערה הדנית".

השנה, לראשונה, כל חמשת השירים המועמדים הם מתוך סרטים שזו מועמדותם היחידה ובאופן לא הגיוני יבוצעו רק שלושה מתוך חמשת המועמדים בטקס עצמו.
כנראה שייעשה צדק השנה ואניו מורקוני יזכה כמלחין "שמונת השנואים". הוא לא זכה מעולם באוסקר (קיבל אוסקר למפעל חיים) והוא אחראי לכמה מהנעימות המפורסמות בקולנוע, כולל "הטוב, הרע והמכוער" ו"סינמה פרדיסו". קצת אירוני שכשקווינטין טרנטינו לראשונה משתמש במוזיקה מקורית היא זוכה בפרס (מורקוני גם זכה בגלובוס הזהב ופס-קול היא אחת הקטגוריות עם הכי הרבה אי-התאמות בין האוסקר לגלובוס הזהב).

סרט
האיש שנולד מחדש, מקס הזועם: כביש הזעם, מכונת הכסף, ספוטלייט, חדר, ברוקלין, גשר המרגלים, להציל את מארק וואטני
אמנם "ארגו" זכה בפרס הגדול מבלי להיות מועמד לבימוי, אבל זה היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל. במיוחד בקטגוריה מורחבת של יותר מחמישה מועמדים, צריך להיות מועמד לבימוי כדי לזכות. אז יורדים שלושת הסרטים האחרונים ברשימה לעיל.
אמנם "בירדמן" זכה בלי להיות מועמד על עריכה (בניגוד לכל הזוכים מאז "אנשים פשוטים" ב-80') אך שם זה כביכול היה טייק אחד ארוך, אז צריך להיות מעומד לעריכה כדי לזכות בפרס הזה, מה שמותיר אותנו ללא "חדר" וארבעה מתמודדים אפשריים.
המועמדות של "מקס הזועם: כביש הזעם" היא דבר יוצא דופן כי מדובר בסרט פעולה אלים, שמתרחש בעולם עתידני, דברים שלא זועקים "סרט אוסקר" בדרך כלל. הסיכוי של הסרט לזכות בפרס הוא קטן מאוד. הוא מרשים בעשייה שלו אבל לא מחשיבים אותו כסרט רציני (עם או בלי מרכאות).
"מכונת הכסף" הוא סרט רציני עם הומור אך קר-משהו ולמספר מביני עניין קטן מאוד. אם "מכונת הכסף" יזכה (הוא לא) זה יהיה האוסקר השני של ברד פיט על הפקה (אחרי "12 שנים של עבדות").
על הנייר הקרב הוא בין "ספוטלייט" ל"האיש שנולד מחדש". יכולה להיות הפרדה בין הזוכים בסרט ("ספוטלייט") ובבימוי אבל אני לא מאמין שזה יקרה במקרה הזה.
למרות שלא כל סרט שמוביל במספר המועמדויות זוכה בפרס ולמרות היעדר המועמדות לתסריט, "האיש שנולד מחדש" נראה כמועמד המוביל לניצחון. הוא אפוס ארוך (שעתיים ו-36 דקות), הוא מרשים והוא צולם ברחבי העולם. נקודה לרעתו היא העובדה שהוא לא מועמד על תסריט (האחרון מבין השבעה שזכו בפרס הסרט הטוב ביותר ללא מועמדות כזאת הוא "טיטאניק"), אך "בירדמן" כבר הוכיח שאינאריטו יכולות לשבור את התבנית ולצאת מנצח. פעמיים בעבר קרה שבמאי זכה באוסקר שנתיים ברציפות, אך אינאריטו הראשון שיזכה פעמיים בבימוי על סרטים שזכו באוסקר לסרט הטוב ביותר. ג'ון פורד זכה (בין השאר) על בימוי "ענבי הזעם" ו-How Green Was My Valley שזכה בסרט הטוב ביותר, וג'וזף אל. מנקוויץ זכה על "מכתב לשלוש נשים" ועל "הכל אודות חוה" שזכה לסרט הטוב ביותר.

"האיש שנולד מחדש". ליאונרדו די'קפריו, אלחנדרו גונזלס אינריטו.

"האיש שנולד מחדש". ליאונרדו די'קפריו, אלחנדרו גונזלס אינריטו.

בימוי
אלחנדרו ג'י. אינאריטו, האיש שנולד מחדש; לני אברהמסון, חדר; טום מקארת'י, ספוטלייט; אדם מקיי, מכונת הכסף; ג'ורג' מילר, מקס הזועם: כביש הזעם
אלחנדרו, הזוכה של שנה שעברה שהיה מועמד גם על בימוי "בבל" (2006), מועמד מול ארבעה שזו מועמדותם הראשונה בקטגוריה זו. קשה להאמין שמישהו מהם יצליח לחטוף מהזוכה של שנה שעברה את הזכייה השנייה ברציפות שלו.

שחקן ראשי
מייקל פסבנדר, סטיב ג'ובס; ליאונרדו די-קפריו, האיש שנולד מחדש; בריאן קרנסטון, טרומבו; אדי רדמיין, הנערה הדנית; מאט דיימון, להציל את מארק וואטני
זו השנה שמרגישים שהגיע הזמן שדי-קפריו יזכה בפרס. הוא לא הראשון שזוכה על הופעה בסרט כשפחות מגיע לו מאשר בשנים קודמות.

שחקנית ראשית
קייט בלנשט, קרול; סירושה רונאן, ברוקלין; ברי לרסון, חדר; ג'ניפר לורנס, ג'וי; שרלוט רמפלינג, 45 שנה
לעומת אגף השחקנים, לשחקניות הם אוהבים לתת על תפקיד הפריצה הגדולה שלהן. והם אוהבים אותן צעירות. בעוד רק שחקן אחד מתחת לגיל 30 זכה באוסקר, גדול מאוד מספר השחקניות מתחת לגיל 30 שזכו בפרס. וברי לרסון הוכיחה בחודשים האחרונים שהיא גם יודעת לשאת נאומים מוצלחים.

שחקן משנה
מארק רופאלו, ספוטלייט; מארק ריילנס, גשר המרגלים; סילבסטר סטלון, קריד; כריסטיאן בייל, מכונת הכסף; טום הארדי, האיש שנולד מחדש
"קריד" מועמד רק בקטגוריה זו. שלושת שחקני המשנה האחרונים שזכו באוסקר כשזו היתה המועמדות היחידה של הסרט: פיטר יוסטינוב על "טופקפי" (1964), ג'ק פאלאנס על "תעצרו את העיר אני רוצה לרדת" (1991) וכריסטופר פלאמר על Beginners כ(2011). שני האחרונים היו מבוגרים מאוד, וגם סטלון לא צעיר. הוא כתב את "רוקי" (1976) שעליו גם היה מועמד לאוסקר כשחקן ראשי. זהו הסרט השביעי שבו הוא מגלם את דמותו של רוקי בלבואה, והוא הולך עם התפקיד של המתאגרף הזקן עד הסוף בסרט.
בייל כבר זכה באוסקר כשחקן משנה (על "פייטר"); ריילנס נחשב בעיני רבים לדבר הטוב ביותר ב"גשר המרגלים"; דניאל דיי לואיס הוא השחקן היחיד שזכה באוסקר על סרט של ספילברג; המועמדות של הארדי היתה הפתעה; ורופאלו (מועמדות שלישית, שלושתן כשחקן משנה) לא יצליח להפתיע ולגנוב את הניצחון מהמתאגרף. לא יוכלו לוותר בהוליווד על סטלון צועד לבמה לצלילי נעימת "רוקי" המופלאה, נחנק מהתרגשות על הבמה לפני הנאום שלו.

"קריד". מייקל ב. ג'ורדן, סילבסטר סטאלון.

"קריד". מייקל ב. ג'ורדן, סילבסטר סטאלון.

שחקנית משנה
רייצ'ל מקאדמס, ספוטלייט; קייט וינסלט, סטיב ג'ובס; רוני מארה, קרול; אליסיה ויקנדר, הנערה הדנית; ג'ניפר ג'ייסון לי, שמונת השנואים
מארה וויקנדר מגלמות תפקידים די ראשיים בסרטים שלהן וזה נותן להן יתרון (ג'ניפר קונלי זכתה כשחקנית משנה על תפקידה ב"נפלאות התבונה") ונראה שזו תהיה ויקנדר גם בזכות הסרטים האחרים שעשתה השנה.

תסריט מקורי
ספוטלייט, הקול בראש, גשר המרגלים, Straight Outta Compton, אקס מכינה
הפרס ילך ל"ספוטלייט" כי כתב אותו במאי הסרט וזו דרך לזכות אותו בפרס. אם "גשר המרגלים" יזכה (הוא לא) אז האחים כהן ישוו את השיא של שלוש זכיות על תסריט, שבו מחזיקים פרנסיס פורד קופולה, וודי אלן, בילי ויילדר, צ'רלס בראקט ופאדי צ'ייבסקי. "קומפטון" לא מועמד בקטגוריות נוספות והסרט האחרון שזכה על מועמדותו היחידה היה Designing Woman מ-1957. ארבע הפעמים האחרונות שבהן סרט זכה כשהיה מועמד רק לתסריט קרו בשנות ה-50.

תסריט מעובד
קרול, ברוקלין, חדר, מכונת הכסף, להציל את מארק וואטני
הפרס ילך ל"מכונת הכסף" גם כי אחד משני הכותבים שלו הוא הבמאי (אדם מקיי; יחד עם צ'רלס רנדולף, בעלה של מילי אביטל), והוא מצליח לעסוק בנושא מסובך מאוד בשילוב הומור.

"מכונת הכסף". ריאן גוסלינג, סטיב קארל.

"מכונת הכסף". ריאן גוסלינג, סטיב קארל.

סרט– האיש שנולד מחדש
במאי– אלחנדרו ג'י. אינאריטו, האיש שנולד מחדש
שחקן ראשי– ליאונרדו די-קפריו, האיש שנולד מחדש
שחקנית ראשית– ברי לרסון, חדר
שחקן משנה– סילבסטר סטלון, קריד
שחקנית משנה– אליסיה ויקנדר, הנערה הדנית
תסריט מקורי– ספוטלייט
תסריט מעובד– מכונת הכסף
עריכה– מרגרט סיקסל, מקס הזועם: כביש הזעם (היא אשתו של במאי הסרט ג'ורג' מילר)
צילום– עמנואל לוזבקי, האיש שנולד מחדש (זכייה שלישית ברציפות של לוזבקי)
עיצוב אמנותי– אדם סטוקהאוזן, רנה דה-אנג'לו וברנרד הנריך, גשר המרגלים (סטוקהאוזן זכה בשנה שעברה על "מלון גרנד בודפשט"; גם "לינקולן" של ספילברג זכה בקטגוריה זו) [אני מסתכן פה בהימור הזה, הרוב חושבים ש"מקס" יזכה גם בזה]
תלבושות– הנערה הדנית
פס-קול– אניו מורקוני, שמונת השנואים
עריכת צליל– מקס הזועם: כביש הזעם
ערבול צליל– מקס הזועם: כביש הזעם
אפקטים חזותיים– מלחמת הכוכבים 7: הכוח מתעורר (הם לא יכולים להתעלם מסרט שגרף מעל 900 מיליון דולר בארה"ב ומועמד לחמישה אוסקרים, הם חייבים לתת לו משהו)
איפור– האיש שנולד מחדש (…או מקס הזועם: כביש הזעם)
שיר מקורי– [אין לי מושג, את Til It Happens to You מתוך הסרט התיעודי The Hunting Ground ששרה ליידי גאגא, שכתבה אותו יחד עם דיאן וורן, שזו המועמדות השמינית שלה לאוסקר; היא היתה מועמדת, בין השאר, על להיטים מתוך "ארמגדון" ו"קון אייר"]
סרט זר– הבן של שאול (הונגריה)
סרט אנימציה– הקול בראש

[…] צליל, עריכת צליל ואיפור-עיצוב שיער. בפרסי המשחק זכו, 75% כצפוי, ליאונרדו די קפריו, ברי לרסון, מארק ריילנס ואלישיה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?