ביקורת #2: השומרים – ווצ'מן

כשעמדנו לפני "השומרים" חששנו כי הסרט יסבול מ"תסמונת הקדימון הממצה" ©. הכוונה היא שהאקשן המוצג בקדימון (הטריילר) הוא למעשה האקשן היחיד בסרט כולו, וכפי שנגזר משמה של תסמונת זו, לאחר צפיה בקדימון אין כל טעם לצפות בסרט היות ושאר הסרט הוא שעה וחצי של קטעי מעבר בין מספר מועט של קטעים מובחרים. על כן שמחנו לגלות שחששותינו התבדו, ולמרות שאנחנו כרגע רק בתחילת חודש מרץ, הרינו להכריז בזאת, בבטחה וללא כל היסוס, כי "השומרים" הוא סרט השנה של 2009. פשוט כך!

בקדימון (אותו גיא ראה בערך 'שבע-תלפים' פעמים) הבטיחו "הרומן הגרפי המהולל ביותר בכל הזמנים" וגם הבטיחו סרט "מבית היוצר של במאי עתיר החזון של 300" (הלא הוא זאק סניידר). ובכן איננו לגמרי בטוחים מה המשמעות של כל זה – אך התוצאה פשוט מדהימה, אשר תשאיר את הצופה פעור פה, נדהם, מחוסר רצון לקום מהכיסא בתום ההקרנה. יותר מזה – מרבית הצופים כנראה יחושו חשק עז להיכנס להצגה נוספת של הסרט ולצפות בו פעם נוספת (כמונו למשל).

את "השומרים" ביים זאק סניידר, אשר חתום כאמור גם על "300" הזכור לטובה לרובנו (ולרעה לחלקכם שלא מבינים כלום). במענה לשאלה אם סניידר הוא עתיר חזון או לא – לא נוכל לענות, אך כן נוכל לקבוע כי הוא יצר יצירת מופת מושלמת, רחבת היקף – ובעיקר מרתקת, כאשר כמו כל סרט אקשני איכותי, הוא נפתח בסצינת אקשן רווית אלימות כואבת ומפורטת ביותר (הכאב ממש עובר לצופה), ולאחריה הוא מתפנה לסיפור העלילה, כאשר בתוכה שזורות סצינות אקשן מדהימות נוספות.

לזכותו של סניידר נציין כי בחר להעביר לצופה חלק ניכר מהבסיס לעלילה באופן מאד מקורי, ממש לפני תחילת הסרט עצמו, בצורת תיעוד חדשותי של האירועים שהובילו את העלילה למקומה הנוכחי, וזאת בליוויו של בוב דילן – מעולה!
רק נציין שמשום שמעולם לא "קראנו" (אם אפשר לקרוא לזה כך) את הקומיקסים של "השומרים", אין לנו כוונה בכלל להתייחס לטענות כמו "הקומיקס יותר טוב".

אנחנו צופים כי השומרים יהיה מרסק קופות אמיתי, בארץ, ובעיקר בארה"ב – שם תרבות הקומיקס הרבה יותר רחבה – שכן לדעתנו מרבית הצופים כנראה ישובו ויראו את הסרט עוד פעם-פעמיים לפחות. הרי מדובר למעשה בהנאה צרופה וממושכת, פרט לסצינה מביכה רווית סקס, אשר מאד מזכירה סצינה דומה ב-"300".

עלילת השומרים מתחילה ברצח של "הקומיקאי", גיבור-על שנוי במחלוקת (לא בדיוק טוב, אבל גם לא רע), אשר בקלות יכול להיחשב כנבל. רצח זה מוביל לחקירת הנושא על ידי גיבור-על אחר בשם רורשאך, טיפוס אפל בפני עצמו, אשר אינו בוחל באמצעים לשם השגת האמת. חקירתו של רורשאך מעלה את קיומה של קונפירציה מפחידה אשר מסכנת את עתיד העולם כולו (לא נגלה עוד כדי לא להרוס)

כמו כן, העלילה מתרחשת במציאות מקבילה (פחות או יותר), בה התרחשו מספר אירועים שונים אשר הסיטו את מסלול ההיסטוריה שלה מזו שלנו, בשל הופעתם של סופר-גיבורים או גיבורי-על (נשמע כמו פסטיגל 2005). אותם גיבורי-על שינו באופן כזה או אחר את פני ההסטוריה, כגון הענקת יתרון לארה"ב במלחמת ויאטנם שהובילה לניצחונה של ארה"ב במלחמה. כל זה טוב ויפה, אך עיקר העלילה מתרכזת במאבק אשר מתרחש בין ארה"ב ובין בריה"מ, אשר במציאות זו מעולם לא התפרקה, ולכן המלחמה הקרה בינהן הינה על גבול מלחמה גרעינית כוללת, אשר לה פוטנציאל השמדה של כל היצורים החיים על-פני כדור הארץ. מפחיד.

פרט לבמאי, לא מעטרים את "השומרים" שמות מוכרים יותר מידי, אך אין לכך השפעה שלילית על הסרט. להיפך, משום שאין איזה דיווה או דיוון (הזכר של הדיווה), ניכר כי לא נאלצו לערוך שינויים בעלילה בכדי לתת יותר זמן מסך לדמות כזו או אחרת, וכך הצופה מתוודע לכל הדמויות, אשר כולן ככולן מגולמות באופן אמין ומשכנע ביותר. חוץ מזה – אנחנו מעודדים הצגת פנים חדשות על המסך, וממילא בוודאי כל הכוכבים המוכרים שפנו אליהם, סירבו משום שלא רצו להיזכר לעד כשהם לבושים בטייטס צמודים בצבעים לא מחמיאים.

בנוסף לשחקנים מעולים, עלילה מפתיעה ופתלתלה, ודמויות כיפיות ובלתי שיגרתיות, "השומרים" מתפאר בפסקול איכותי ומושקע, ובו משובצים קלאסיקות מכל הזמנים, המתאימות באופן מושלם לעלילה ומלוות את ההתרחשות באופן כזה, שיגרום לצופה לחשוב כאילו אותו שיר נכתב לפני שנים רבות, רק בכדי להתאים לאותה סצינה מדוברת.

לסיכום, לא מדובר בסרט המיועד לחובבי מד"ב בלבד ו/או אספני קומיקס אובססיבים ו/או יונקי אקשן חסרי עכבות, כי אם מדובר בסרט המיועד כמעט לכל אחד שיש לו ראש פתוח ורצון להנות. "השומרים" הוא סרט מעולה, וכיפי לצפיה – בעיקר בשל אפקטים ספטקולרים, ומייצר 163 דקות של אקשן, מתח, ומד"ב מוטרף לגמרי, אשר לידו "האביר האפל" נראה דווקא די לבנבן… ראו הוזהרתם: אתם אפילו עלולים להנות יותר מדי!

דירוג: ★★★★½

לחצו כאן לקריאת הביקורת של אלי שגב על "השומרים"

השומרים
ארה"ב, 2009
163 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-05.03.2009 בקולנוע.
בימוי:
זאק סניידר
תסריט:
דיויד הייטר
אלכס טסי
אלן מור (קומיקס)
דייב גיבונס (מאייר קומיקס)
שחקנים:
ג'קי ארלי היילי
ג'פרי דין מורגן
מיילין אקרמן
פטריק ווילסון
בילי קרודופ
מתיו גוד

מקס

איזה הבדל בין הביקור הראשונה שפשוט הרסה את כל הצפיות לבין זאת שפשוט קוראת לך לראות את הסרט!

לא יכול לחכות D:

יאקוזה

אחלה ביקורת, על זה בדיוק אני מדבר! צריך לשלוח מבקרי סרטים לז'אנרים שהם אוהבים ( ראו את הביקורת הקודמת).

אור

אחלה ביקורת..באמת סרט מצוין רק היה חסר רגש בסצינות (כמעט כולם)-היה ניסיון לעשות את הסצינות אמוציונליות אך הן לא ממש פגעו (כמו שצדי אומר-"זה לא בדיוק זה, זה ליד")
והסצינת סקס המטורפת על החללית מעל העיר הייתה די מוגזמת..כאילו הפכו את הסרט לסרט פורנו קשה..אשכרה הסצינה מ 300

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?