"פן" – ביקורת

"פן". לוי מילר.

"פן". לוי מילר.

בכל דור ועשור יש גרסה נוספת לסיפור פיטר פן. "פן" הוא סיפורו של פיטר שמגיע לארץ לעולם לא כמה שנים לפני שהוא פוגש את וונדי ואחיה בסיפור המוכר. הסרט אינו משעמם, אך הוא לא ממש מעניין, הוא לא מלהיב, מצחיק, מקורי או מיוחד. הוא מבוים רע והחלקים השונים שלו לא מתחברים יחד.

בקריינות (המיותרת בפתיחה בלבד) מסבירים לנו שזהו סרט מקדים (prequel). הילד היתום פיטר סובל בבית היתומים בלונדון שבו התגורר מאז שהיה תינוק. הימים הם ימי מלחמת העולם השנייה (אין סיבה או משמעות לכך, אבל שיהיה). כמו ילדים רבים בבית היתומים הוא נחטף בספינה מעופפת אל ארץ לעולם לא. ופיטר לא כל כך כועס או מפחד כי שם הוא מקווה למצוא את אמו שמסרה אותו לאימוץ (אמנדה סייפרד מ"מאמא מיה" בתפקיד קטנטן). יש גם שודד ים שכועס ולא ברור מה הוא רוצה (שאותו מגלם יו ג'קמן ויש לו איזה קטע עם להיראות צעיר, שחתכו או שאינו מפותח כמו שצריך), את טייגר לילי (רוני מארה, "נערה עם קעקוע דרקון") ודמויות נוספות המוכרות מהספר "פיטר פן".

הבימוי של ג'ו רייט ("כפרה", "האנה") נוראי. הוא לא מצליח לביים אי-סדר בקטעי פעולה כפי שעושים במיומנות סטיבן ספילברג, ג'יימס קמרון ורידלי סקוט, למשל. יש חורים בעלילה בגודל של ספינת שודדי-ים: פתאום הוא שם, אחרי רגע הם על המצוק, ואז הוא לבד על ספינה באופק. גם הדיאלוגים איומים. גארט הדלנד ("טרון: המורשת") מגלם את ג'יימס הוק כהכלאה בין אינדיאנה ג'ונס והאן סולו, רק שאין לו את הדיאלוגים, המצבים או דמויות נוספות לצורך כך. בכלל, נראה שהוא דמות שנקלעה לאתר הצילומים מסרט אחר.

עם פיאה מגוחכת יו ג'קמן בסדר בתפקיד משנה כשודד הים בלאקבירד (Blackbeard). במשך שנים לא עשו סרטים על שודדי ים כי כל הסרטים שנעשו נכשלו, עד "שודדי הקריביים: קללת הפנינה השחורה" (2003). באותה שנה, אגב, יצא גם "פיטר פן" עם ג'ייסון אייזקס כקפטן הוק, ושנה לאחר מכן יצא "למצוא את ארץ לעולם לא" שבו ג'וני דפ גילם את ג'ון אם. בארי שכתב את הספר (וההכנסות מהתמלוגים שלו עברו במשך עשרות שנים אל בית יתומים). זהו סיפור קלאסי שתמיד יעשו לו גרסה חדשה מזווית כלשהי. בעתיד הקרוב נוכל לראות "טינקרבל" בשר ודם בכיכובה של ריס ו'יתרספון.

במסגרת מתקפת סרטי ההמשך וגרסאות חדשות לסרטים אנחנו זוכים גם לסרטים מקדימים (prequel), כמו "אוז" על הקוסם מארץ עוץ בכיכובו של ג'יימס פרנקו. הסרט הבינוני ההוא הצליח אך לא זכה להערכה ולא היה שובר קופות מספיק גדול כדי להביא לסרטי המשך (התקציב שלו התנפח הרבה יותר מדי אל מעבר ל-200 מיליון דולר). כעת מנסים עם "פן" לעשות דבר דומה, כשגם הסרט הנוכחי נגמר בתחושה ש(רוצים ש) המשך יבוא. קשה להאמין שזה יקרה.

"פן". יו ג'קמן.

"פן". יו ג'קמן.

כרגיל, אני נאלץ לדווח שלא עושים שימוש מעניין בתלת ממד. המוסיקה של ג'ון פאוול צפויה ונשכחת, מלבד בקטע הראשון שבו מגיעים לארץ לעולם לא ויש גרסה של שיר שבחיים לא הייתם מצפים לשמוע בסרט כזה.

דירוג: ★★½☆☆

פן (ארה"ב, 2015)
בימוי: ג'ו רייט | תסריט: ג'ייסון פוקס, ג'יי. מ. בארי | משחק: לוי מילר, יו ג'קמן, גארט הדלונד, רוני מארה, נונסו אנוזי | מוסיקה מקורית: דריו מרינלי, ג'ון פאוול | צילום: ג'ון מת'יסון, סימוס מק'גרבי
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-08.10.2015 בבתי הקולנוע (הקרנות טרום בכורה מ-01.10.2015). לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?