"המדריך לסינגלס" – ביקורת

מאת רותם יפעת
10 בפברואר 2016 בשעה 18:00
"המדריך לסינגלס". רבל ווילסון, דקוטה ג'ונסון.

"המדריך לסינגלס". רבל ווילסון, דקוטה ג'ונסון.

הקומדיה הרומנטית מתה. אני לא אומר את זה כי אני ציניקן שחושב שהטכנולוגיה הרסה כל טוב בעולם. פשוט לי הרגשה שכבר לא פוגשים סרטים כאלה על המסך הגדול כמעט – אם כי טרם בדקתי את זה עובדתית. וחבל לי שזה המצב, כי השילוב הזה עבד מצוין פחות או יותר מאז שהקולנוע התחיל לדבר: לוקחים את הדבר הכי יפה בחיים וצוחקים עליו ואיתו – מה רע? ולמרות שציפית שהוא יהיה כזה, "המדריך לסינגלס" אינו כזה. הוא רומנטי וקומי, אבל הוא לא פועל לפי חוקי הז'אנר: הוא לא מגולל את ההתאהבות של זוג כולל שלב הרמייה, הפרדה וההשלמה. הוא יותר כמו ספר עזרה עצמית עם אלמנטים קומיים-רומנטיים מאשר סרט. הוא עדיין מצחיק ועדיין מרגש, אבל הצד ההסברי-חינוכי בו מונע ממנו להפוך לסרט טוב באמת.

למרות זאת, הספר עליו הסרט מבוסס הוא הוא רומן בדיוני. אם כי הסופרת שכתבה אותו – ליז טקסילו – כן כתבה ספר עזרה עצמית שגם כן נהפך לסרט "הוא פשוט לא בקטע שלך". בנוסף לספרים אלו היא גם כתבה ל"סקס והעיר הגדולה", דבר שמסביר חלק מהעצות שמחולקות בסרט ומי קהל היעד המובהק של הסרט. זו גם אולי הסיבה שהדידקטיות שלו הפריעה לי, אני פשוט לא בקטע שלו. אבל הסרט לא נופל לתהומות של סנכריניות, רק מלטף אותם קלות.

"המדריך לסינגלס". אנדרס הולם, אליסון ברי.

"המדריך לסינגלס". אנדרס הולם, אליסון ברי.

גיבורת הסרט, אליס (דקוטה ג'ונסון מ-"50 גוונים של אפור" ששוב מגלמת בוגרת קולג' צעירה אבודה מבחינת מערכות יחסים) יוזמת "הפסקה" במערכת היחסים שלה עם ג'וש כדי להרגיש איך זה להיות לבד. היא עוברת לניו יורק ויוצאת לחוות את חיי הרווקות בעזרתה של רובין, חברה למשרד עו"ד בו היא עובדת (רבל ווילסון, בדמות שהיא למעשה איימי השמנה מ"פיץ' פרפקט", אחרי הקולג'). חלק מהחניכה שלה בעולם הרווקות עובר בבר ובמיטה של טום (אנדרס הולם) – קריקטורה של גבר שהמחשבה על התמסדות יכולה לגרום לו התקף חרדה. בעוד אליס בוחנת את מהות הלבד, אחותה מג (לסלי מאן) עסוקה בקריירה שלה כרופאה מיילדת שאין לה זמן לזוגיות ומחליטה להביא תינוק בהפרייה. אבל כמו ב"תוכנית גיבוי", זה גם השלב בו היא פוגשת את הגבר המתאים (ג'ייק לייסי). ולעומתן, לוסי (אליסון ברי) היא סטריאוטיפ של הרווקה הנואשת שאף יצרה אלגוריתם למציאת הגבר האידיאלי.

אחת הבעיות של הסרט זה שמצד אחד הוא עוסק במספר רב של דמויות, אבל מצד שני אליס היא הגיבורה הבלעדית. וכך יוצא שהסיפור שלה נמתח ולצידו משובצים סיפורים אחרים. זה גם מה שיוצר את השילוב בין הרומנטי לקומי. אליס היא הציר הדרמטי וכמעט ואין בו משהו קומי, הכל רציני ומאופק. לא ברור אם זה המטרה של הדמות שלה להיות העוגן הדרמטי בסיפור שלצידו לווינים קומיים או שזו תוצאה של הליהוק, שכן דקוטה ג'ונסון לא משכנעת בתור דמות קומית. לעומת זאת השחקניות שלצידה: לסלי מאן, אליסון ברי ורבל ווילסון – מביאות איתן קריירות של קומדיות מוצלחות. אם כי במקרה של ווילסון, השטיק של לתת לה לאלתר כבר מתחיל להמאס.

אבל לא כל ההומור הוא אילתורים של ווילסון, וההומור מגוון וכולל התייחסויות רבה לתרבות פופולארית, אבל מישהו שכח להגיד עצור לחלק מהבדיחות, והן נמשכות ונמשכות. דבר דומה קורה עם הלבטים של אליס. באיזשהו שלב כבר לא איכפת לי מה יקרה איתה, ושוב הדבר קשור כנראה לג'ונסון שלטעמי היא פשוט לא שחקנית טובה.

הדמות שמשלבת הכי טוב בין שני צידי המטבע היא זו שמגלם ג'ייק לייסי: גבר הצעיר ביותר מעשר שנים מזוגתו ההריונית – ולא ממנו. הוא מצחיק, מוזר על גבול הקריפי אך חמוד וממיס. מבין כל הדמויות בסרט הוא ללא ספק זו שהיא קל וכיף להתאהב בה. והחיבור שלו עם לסלי מאן הוא הכי משכנע בסרט.

"המדריך לסינגלס". ג'ייק לייסי.

"המדריך לסינגלס". ג'ייק לייסי.

למרות שהוא קרוב מאד לכך, הסרט הוא לא קלישאתי וכתוצאה מכך גם לא קיטשי. אך הוא כן מפלרטט עם הקיטש, וזה בעיקר ברגעים בו אליס מקריינת את אשר על ליבה. אין שום דבר רע בסרט עם מוסר השכל. אין שום בעיה עם מוסר השכל שהוא כביכול נדוש או קיטשי. אבל סרט שמתעקש להאכיל לצופים את מוסר ההשכל שלו בכפית – זה כבר מעצבן ואף מזלזל. וחבל כי רגע אחרי שאנחנו מקבלים עוד נאום של הבנה מצד הגיבורה, היא משירה מבט את המצלמה וחושפת לנו משהו מעצמה. דומה בקצת למבט של ליאונרדו די-קפריו בסוף של "האיש שנולד מחדש". מבט בו הדמות אומרת בשתיקה שהכל ברור ומכאן היא כבר תסתדר. זהו הקולנוע בשיאו – מספיק קלוז אפ אחד כדי להחליף מלל של בלתי פוסק.

דירוג: ★★★☆☆

המדריך לסינגלס (ארה"ב, 2016)
בימוי: כריסטיאן דיטר | תסריט: דיינה פוקס, אבי כהן, מארק סילברשטין, ליז טקסילו | משחק: דקוטה ג'ונסון, רבל ווילסון, אליסון ברי, לסלי מאן, אנדרס הולם, דיימון וויינס ג'וניור
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-11.02.2016 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון: