"איילים" – ביקורת

מאת גל בין
"איילים". סיגורדור סיגוריונסון, תאודור יוליוסון.

"איילים". סיגורדור סיגוריונסון, תאודור יוליוסון.

הבמאי גרימור האקונרסון, ש"איילים" הוא סרט השני ("סאמרלנד"), מצליח להביא משהו שונה אל המסך הגדול, תוך שימוש בקצב האיטי והאווירה השתקנית והמהורהרת של הקולנוע האירופאי-האמנותי. הסיפור, שמתאר יפה כיצד חוואי אוהב מתייחס לכבשים שלו וכיצד בני אדם עיקשים מתייחסים זה לזה, וכל זאת באווירת החורף הקודר של האי הנידח, הוא חוויה קולנועית ותרבותית מיוחדת.

בעמק מבודד ונידח, גם בסטנדרטים של איסלנד, חיים גיבור הסרט, גומי (הקומיקאי סיגורדור סיגוריונסון) וקידי (תאודור יוליוסון, "מוכפש בדם") בשתי חוות סמוכות ומגדלים כבשים מגזע הבולסטאד שנחשב לנדיר ומיוחס. על אף העובדה ששני החוואים הם אחים מבטן ומלידה, הם לא מדברים זה עם זה כבר קרוב ל-40 שנה מסיבות עלומות, ומתקשרים רק כאשר ישנו צורך דחוף בשליחת הודעות זה לזה באמצעות הכלב המשותף.

"איילים". תאודור יוליוסון.

"איילים". תאודור יוליוסון.

כאשר בכבשיו של קידי מתגלה מחלת הסקרייפי, מחלת עצבים קטלנית ומדבקת, השירות הוטרינרי מחליט שכדי למנוע התפשטות יש לשחוט את העדרים ולשמור את העמק נקי מכבשים למשך שנתיים. קידי – האמוציונלי מבין האחים – כועס מאוד על הנעשה מחליט להילחם בהחלטה בכל כוחו. מנגד וחרף הקושי הרב, גומי – המחושב מבין האחים – מחליט בצער רב לקבל את רוע הגזרה.

הסרט תלוי במשחקם של סיגוריונסון ויוליוסון הלא-צעירים, ואלה נותנים הופעה יוצאת מן הכלל. בלי הרבה מילים, או עם מעט מלמולים המופנים כלפי הכבשים, השניים מציגים דמויות עמוקות ומעניינות. כמו כן האהבה שבה גומי מתייחס לעדר שלו, והצורה שבה הוא רואה את הטיפול בו כדרך חיים, ולא כעבודה, לא נעלמה מעייני והצליחה לגעת בי גם מבעד לשלג האיסלנדי.

"איילים". סיגורדור סיגוריונסון.

"איילים". סיגורדור סיגוריונסון.

את השתיקות הארוכות ממלאים צילומי נוף – שעל אף איכותם אינם מהמיטב שיש לאיסלנד להציע – ומוזיקה נוגה המשרה על הסרט אווירה דכאונית. כך, מהר מאוד אנו מוצאים את עצמנו חיים בעמק הנידח שבו אין אנשים צעירים ושמחים, אלא רק מגדלי כבשים זקנים ומרירים, החיים בקצב השונה משאר העולם. צופים שאינם מסוגלים לדמיין את עצמם חיים בצורה הזאת, יאבדו עניין במתרחש על המסך, בעוד אלו, שכמו הכבשים, מסוגלים לחיות בסבלנות ואיטיות עשויים למצוא בו קסם נסתר.

אם כן, "איילים" הוא סרט למיטיבי לכת. זהו סרט לאוהבי הקולנוע המתמקד באווירה ומאתגר את הצופה לחשוב על המתרחש בסרט בכוחות עצמו.

דירוג: ★★★½☆

איילים (איסלנד, דנמרק, נורווגיה, 2015)
בימוי: גרימור האקונרסון | תסריט: גרימור האקונרסון | משחק: סיגורדור סיגוריונסוןתאודור יוליוסון, שארלוט בובינג | מוסיקה מקורית: אטלי אוברסון
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-04.08.2016 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?