"החיים הטובים" – ביקורת

"החיים הטובים". ריי מילאנד, ג'ין ארתור, אדוארד ארנולד.

"החיים הטובים". ריי מילנד, ג'ין ארת'ור, אדוורד ארנולד.

זוהי ביקורת על "החיים הטובים" (Easy Living), סרט בן 80 שראיתי לאחרונה בפעם השנייה. ראיתי אותו מתישהו במאה ה-20 במסגרת "הצגה שנייה", רצועת הסרטים הישנים והקלאסיים ששודרה פעם בערוץ הילדים, כשהצופים המקוריים של הערוץ כבר הלכו לישון. מעבר לסרטים המפורסמים שודרו גם סרטים פחות ידועים, ושם התגלו לי סרטים נפלאים. היום אפשר למצוא סרטים רבים באינטרנט אבל צריך לדעת מה לחפש. חבל מאוד שעם כל הערוצים שיש היום אין מספיק במה לסרטים זרים ולסרטים ישנים.

את "החיים הטובים" (1937) כתב פרסטון סטרג'ס (במסגרת אותה רצועה גם נהניתי מ"הפייה הטובה" שהוא כתב; אולי גם אחזור לצפות בו בהזדמנות), שבשנות ה-40 כתב וביים 11 סרטים(!), ביניהם "ליידי איב" עם הנרי פונדה וברברה סטנוויק, "סיפור פאלם ביץ'" עם קלודט קלובר ו"מסעות סאליבן" המומלץ (שמתוכו לקוח שם הסרט של האחים כהן "אחי, איפה אתה?"). סטרג'ס התמחה בקומדיות שנונות, בדרך כלל על החברה הגבוהה, שהיה בהן גם תוכן, אמירה על החברה האנושית ורגישות אנושית.

עשרים הדקות הראשונות של "החיים הטובים" מצוינות. מיד מבינים מי הדמויות, המניעים שלהן, באיזה עולם אנחנו נמצאים, ומקבלים תחושה של העלילה המורכבת אך לא מסובכת, שמוצגת בצורה פשוטה ומובנת ובקצב מהיר עם דיאלוגים מושחזים ומצחיקים.

ג'יי-בי בול הוא בנקאי עשיר שלוקח את מעיל הפרווה האלף שאשתו קנתה ומשליך אותו מעבר למעקה המרפסת של דירת היוקרה שלהם. הוא נוחת על מארי הענייה, ומפה מתחילה שרשרת של אירועים שכוללים את האישה, בנם ומנהל מלון.

"החיים הטובים". ג'ין ארתור, לואיס אלברני, אדוארד ארנולד.

"החיים הטובים". ג'ין ארת'ור, לואי אלברני, אדוורד ארנולד.

בהוליווד של פעם היו שחקנים שהתמחו בעשיית נפלאות בתפקידי משנה קטנים, וכך המצב גם בסרט הזה. בתפקידים הראשיים שני שחקנים שכיכבו במספר סרטים של פרנק קפרה: ג'ין ארת'ור הנהדרת ואדוורד ארנולד, כולל "הן לא תיקחהו עמך" ו"מר סמית' הולך לוושינגטון", וריי מילנד, שבהמשך הקריירה זכה באוסקר כאלכוהוליסט על תפקידו בסרט הדרמה "סוף שבוע אבוד".

הכול צולם פעם בתוך אולפן בהוליווד על רקע תפאורה – לא יצאו משערי האולפנים. למרות שיכול להיות משהו תאטרלי בצילום כזה, יש משהו מרענן ומלהיב בטייקים הארוכים במקרה הזה. כמו כן, יש קטעים של הומור פיזי טוב וגם קטע שבו זה מוגזם ושטותי, ואחרי שמתגברים עליו רואים שיש פה רעיונות יפים על בני אדם, התקשורת ויחסי ציבור, מפורסמים והעולם הפיננסי. לקראת הסוף הסרט שוב עולה על הפסים הנכונים והממש-מצחיקים.

השחקנים, הדיאלוגים והקצב הופכים את הסרט ראוי בהחלט לצפייה גם היום, גם אם פה ושם יש בו דברים אנרכוניסטיים (בכל זאת סרט בן 80).

דירוג: ★★★½☆

החיים הטובים (ארה"ב, 1937)
בימוי: מיטשל לייסן | תסריט: פרסטון סטרג'ס, ורה קספרי | משחק: ג'ין ארת'ור, אדוורד ארנולד, ריי מילנדלואיס אלברני, מרי נאש, פרנקלין פנגבורן

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?