"הגיבורים של בוסטון" – ביקורת #1

מאת גל בין
"הגיבורים של בוסטון". מארק וולברג.

"הגיבורים של בוסטון". מארק וולברג.

"הגיבורים של בוסטון" הוא סרט אמריקאי-פטריוטי בכל רמ"ח איבריו, המנסה לספר על האדם הפשוט והקהילה, ועושה זאת בהצלחה מוגבלת. זאת, משום שהוא מנסה להיות שני דברים בו זמנית: גם סרט מתח אודות תפיסת המפגעים במרתון בוסטון, וגם דרמה אנושית קורעת לב אודות הנפגעים מפעולת הטרור וחוזקה של הקהילה האנושית בעיר. שני הדברים הללו לא קשורים זה לזה והניסיון לשלב בניהם יחדיו כושל, אם כי לא מספיק כדי להכריע את הסרט לכף החובה.

פיטר ברג יושב בכיסא הבמאי בהוליווד כבר למעלה מעשור ועדיין מתקשה לשחזר את ההצלחה של "אורות של שישי בערב". בשנים האחרונות שיתוף הפעולה שלו עם מארק וולברג ב"שורד האחרון" ו"אסון בלב ים", מעיד על שינוי כיוון חיובי מבחינתו. גם ב"גיבורים של בוסטון" הוא ממשיך להשתפר, ומצליח להחזיק את הצופים על קצה הכיסא ברגעי האקשן. למרבה הצער דווקא הניסיון להביא למסך כמה סיפורי קורבנות – כושל, משום שאלה מסופרים בצורה מבולגנת. יחד עם הצילום הזוועתי, נראה שלמרות שאולי לברג ישנו הכשרון, הוא עדיין לא בליגה של הגדולים באמת.

במרכז הסרט נמצאים אירועי ה-15 באפריל 2013, שהוא יום שלא יישכחו בבוסטון גם עוד הרבה שנים. לכאורה זה היה אמור להיות "יום פטריוטים" רגיל למדי (היום בו מתרחש המרתון המסורתי של העיר), והסרט מתחיל בסקירת חייהם של כמה וכמה אנשים רגילים החיים בעיר. מבין הדמויות, סמל המשטרה טומי (וולברג), זוכה לתשומת הלב הרבה ביותר ומיד אחריו האחים צ'רנייב, שני הטרוריסטים שביצעו את הפיגוע.

לאחר שליש סרט מבולגן ולא ברור, מגיע רגע התפנית בו שני פיצוצים ליד קו סיום המירוץ מרעידים את האוויר, ולפתע הסרט כבר מקבל קצב אחר. אל התמונה נכנסים סוכן ה-FBI דורייה (קווין בייקון), ומפקח המשטרה המקומי (ג'ון גודמן) שלוקחים פיקוד על החקירה, ואת האווירה הנינוחה מחליף הלחץ העצום שישנו על אנשי רשויות החוק למצוא את המפגעים לפני שאלו יכו שוב.

טומי, דמותו של וולברג, היא היחידה מבין אנשי המפתח שלא התקיימה באמת. טומי נכתב לתוך הסרט כדי להיות האדם הפשוט שמחבר בין הסיפורים והדבר מורגש. העובדה שוולברג מופיע בכל אירוע, עם או בלי קשר למתרחש וכמעט ולא תורם, צורמת בעין. נכון, הוא לא פוגע בסיפור אבל דמותו הבכיינית שנדחפת לכל מקום נראית במקרים רבים כמו ילד קטן ומעצבן ליד השחקנים הגדולים שנותנים לסרט את האיכות לו הוא זקוק.

"הגיבורים של בוסטון". ג'ון גודמן, מארק וולברג, קווין בייקון.

"הגיבורים של בוסטון". ג'ון גודמן, מארק וולברג, קווין בייקון.

אני מדבר בעיקר על השלישייה הותיקה שכוללת את קווין בייקון, ג'ון גודמן וג'יי.קיי. סימונס. חבורת השחקנים המנוסה הזאת, שמובילה את רגעי המתח בסרט עושה את עבודתה על הצד הטוב ביותר ומעלה את רמתו לאין שיעור. כמו כן אלכס וולף ות'מו מליקידזה הלא מוכרים, שמשחקים את האחים צ'רנייב, מכניסים לכל אחד מהם אופי שונה ומעניין מה שהופך את הצפייה בהם לחלקים הטובים ביותר בסרט.

בעזרת ההתמקדות במותחן המשטרתי הנמצא בחלקו השני של הסרט, מתאושש "הגיבורים של בוסטון" מפתיחה המכילה יותר מידי סיפורים לא קשורים זה לזה וצילום זוועתי ברמות יוצאות דופן. אמנם המצלמה הרועדת מלווה אותנו לאורך כל הסרט במטרה לתת תחושה דוקומנטרית לא הכרחית אבל במרדף המשטרתי היא נראית יותר קשורה למציאות ופחות מורגשת. לבסוף, כמו בספרינט המגיע בסיום המרוץ שולף ברג בסוף הסרט שפן אחרון מהכובע שמצליח להצדיק, לפחות באופן חלקי, את הברדק שכלל סיפורים כה רבים בתחילת הסרט.

"הגיבורים של בוסטון". מישל מונאהן, מארק וולברג.

"הגיבורים של בוסטון". מישל מונאהן, מארק וולברג.

"הגיבורים של בוסטון" מצליח להתמודד בכבוד עם האתגר שניצב מולו. הסרט אמנם לא מצליח לספר סיפור קוהרנטי אחד ויפה אבל חלקיו הטובים רבים-במעט מהרעים בכדי להצדיק את קיומו לכל הפחות כסרט מתח. עבור מי שאוהב את התרבות האמריקאית הפטריוטית וסרטים בהם יחסי הטובים-רעים ברורים מהרגע הראשון יהנה עד מאוד. אך מי שמחפש לקבל מעט מקורית אודות האירוע שזיעזע את עירם של הרד-סוקס לפני כמעט 4 שנים, או ערך נוסף מעבר לקשת הרגשות השגרתית לא יימצא זאת פה.

דירוג: ★★★☆☆

הגיבורים של בוסטון (ארה"ב, 2016)
בימוי: פיטר ברג | תסריט: פיטר ברג, מאט צ'רמן, מאט קוק, אריק ג'ונסון, פול טמסי, קייסי שרמן, דייב וודג' | משחק: מארק וולברג, ג'ון גודמן, מישל מונאהן, ג'יי.קיי. סימונס, קווין בייקון, רייצ'ל ברוסנן, לאנה קונדור, קנדי אלכסנדר, מייקל ביץ', ג'ון אנוס השלישי | מוסיקה מקורית: סטיב ג'בלונסקי
הפצה: פורום פילם, החל מה-19.01.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?