"הבלתי נראים" – ביקורת

"הבלתי נראים".

"הבלתי נראים".

סרט הדוקו-דרמה "הבלתי נראים", מספר את סיפור השרדותם המרתק של יהודים שהסתירו את יהדותם ונשארו בברלין בזמן מלחמת העולם השניה. לכן, גם אם החלקים העלילתיים לא טובים מספיק, די בסיפור עצמו כדי לרתק ולהצדיק את הצפיה.

למרות הצהרות המשטר הנאצי, שהכריז רשמית כי ברלין נקייה מיהודים, בשנת 1943 חיו כ-7000 יהודים בברלין. על מנת לעשות זאת, יהודים אלו הפכו עצמם לבלתי נראים. אותם יהודים הפסיקו ללבוש את הטלאי הצהוב כשיצאו לרחובות ברלין ונעזרו בגרמנים שהסכימו להסתכן על מנת לעזור להם להשיג עבודה או מקלט.

הסרט מתמקד בארבעה ניצולים. סיומה שונהאוס (אותו משחק מקס מאוף, המוכר מ"גשר המרגלים" ומסדרת הטלוויזיה "סנס 8") הוא סטודנט לאמנות שמתמחה בזיוף דרכונים, דבר שמאפשר לו להשיג תלושי אוכל. האני לוי צובעת את שערה לבלונד ומסתובבת ברחבי ברלין בזהות ארית בדויה. אויגן פרידה מסתתר בבית משפחה קומוניסטית, ורות ארנדט (אותה משחקת רובי פי שאתם אולי מכירים מסרט הילדים "השדון הראשון שלי") מאמצת את דמותה של אלמנת מלחמה ועובדת במשק הבית של קצין גרמני.

"הבלתי נראים".

"הבלתי נראים".

הסרט עובר בין קטעים דקומנטרים בהם מוצגים ראיונות עם ארבעת השורדים, לבין קטעים עלילתיים שמציגים את סיפורם. הקטעים הדקומנטרים הם פשוטים מאוד. ראשים מדברים שמספרים סיפור, והסיפור הזה הוא ללא ספק מדהים. אולם רוב הסרט הוא השחזור העלילתי שמתבסס על הסיפור. החלק הזה, לצערי, בעייתי מעט. החלק העלילתי מצולם יפה, השחזור יפה, השחקנים עושים עבודה טובה, אבל חוסר הנסיון של הבמאי, קלאוס רפלה, בבימוי סרטים עלילתיים מורגש מאוד. זהו סרטו הקולנועי הראשון לאחר שעשה סדרה ומספר סרטים דקומנטריים לטלוויזיה.

אם לנסות להסביר מה מפריע בחלק העלילתי, אז זהו ללא ספק הפער בין הדרמה הגדולה שמתרחשת בסיפור "האמיתי", לבין העדרה הכמעט מוחלט בחלקים העלילתיים. הסצינות מוגשות בצורה רגועה מדי והכל מרגיש כמתנהל על מי מנוחות. גם בקטעים שמבחינה דרמטית אמורים להיות מותחים במיוחד, לדוגמה – רגעי חיפוש אחר גיבורי הסרט, או כאשר הם כמעט נתפסים, הצופה נשאר לשבת כמתבונן מהצד שלא באמת נשאב לסיפור.

"הבלתי נראים".

"הבלתי נראים".

אבל בסופו של דבר, ערכו של הסרט אינו בקולנועיות שלו, אלא בסיפור שלו. וזה נכון אף יותר כשקהל הצופים הוא ישראלי, ועל אחת כמה וכמה כשמועד יציאת הסרט הוא יום השואה ובסמיכות ליום העצמאות ה-70 למדינה. ככזה הסרט מספר סיפור מדהים של הישרדות כנגד כל הסיכויים ומעניין וחשוב מספיק כדי להצדיק את הצפיה בו.

דירוג: ★★★½☆

הבלתי נראים (גרמניה, 2017)
בימוי: קלאוס רפלה | תסריט: קלאוס רפלה, אלחנדרה לופז | הפקה: קלאוס רפלה | משחק: מקס מאוף, אליס דוויר, רובי פי,אהרון אלטאראס, ויקטוריה שולץ, פלוריאן לוקאס, אנדראס שמידט, לילה מריה וויט, סרגיי מויה, רוברט הונגר-בוהלר
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-12.04.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?