"עולם היורה: נפילת הממלכה" – ביקורת

"עולם היורה 2: נפילת הממלכה".

"עולם היורה 2: נפילת הממלכה".

"עולם היורה: נפילת הממלכה" (שם לא טוב לַסרט ובאופן כללי) הוא סרט אימה, פחות טוב מ"עולם היורה" (2015) שהיה מבדר ונשכח. לצערי ראיתי אותו בתלת מימד וזה מיותר לגמרי כי -שוב- לא התחשבו באפקט הזה בעשיית הסרט, בניגוד ל"חיי פיי" ול"כוח משיכה", למשל.

באי שבו נחרב פארק השעשועים ב"עולם היורה" מתפרץ הר געש (רעיון מעולה לבנות פארק עם בעלי חיים במקום קטן יחסית ולהביא אליו אנשים כשיש שם הר געש פעיל). בני אדם, בהובלת אוֹון וקלייר (כריס פראט וברייס דאלאס האוורד מהסרט הקודם) ואיש הצבא קן ויטלי (טד לוין, "שתיקת הכבשים" והסדרה "מונק"), מגיעים לאי כדי לחלץ את הדינוזאורים מפני הכחדה נוספת. בנקודה הזאת שמחתי לחשוב שהולך להיות סרט עם עלילה פשוטה. זה מתחיל מרשים, גם אם לא באופן מקורי במיוחד מבחינת סיפור ובימוי, ואז… זה לא מסתבך או נעשה מסובך אלא הופך להרבה פחות מעניין ועם יותר מדי אלמנטים של אימה. בחלק האחרון של הסרט יש דינוזאור מאיים עיקרי, שאינו מבוסס על דינוזאור שהיה קיים, והוא רודף, תוקף ושואג בדומה לגודזילה והוא מזכיר מעט גם את היצור מהחלל מסרטי "הנוסע השמיני", בעיקר ברגעי האימה שבהם. הוא בלתי נלאה, לא מוותר ומחושב וגם מבהיל ומצולם כמו נבל בסרט אימה. הילדה -צעירה מכדי לראות את "צעקה"- אפילו רצה במעלה המדרגות כשהוא רודף אחריה.

עוד שם מהתחלה: איש זקן (ג'יימס קרומוול), נכדתו, האומנת שלה (ג'רלדין צ'פלין, בתו של צ'רלי צ'פלין) ונכדו של ג'ון המונד, דמותו של ריצ'רד אטנבורו מ"פארק היורה" (רייף ספאל, בנו הלא-מכוער של השחקן טימות'י ספאל) ועוד. אגב, לילדה הנכדה אין שום בעיה לחבק כל מבוגר זר שנחמד אליה לאורך כל הסרט.

מזל גדול שיש את כריס פראט בסרט. הוא כיכב בסרטי הקיץ הגדולים ביותר בשנים האחרונות: "שומרי הגלקסיה" ו"סרט לגו" (2014), "עולם היורה" (2015), "שומרי הגלקסיה 2" (2017) והשנה כבר הופיע בתפקיד גדול מאוד ב"הנוקמים: מלחמת האינסוף". ב"עולם היורה" הראשון נדמה שהוא שואף להיות האן סולו/אינדיאנה ג'ונס הבא וב"עולם היורה: נפילת הממלכה" הוא פעמיים קורא למישהו kid; אמנם הוא לא האחרון שעושה את זה והאן סולו לא היה הראשון שעשה את זה אבל בכל זאת זה הזכיר לי אותו. האן סולו הצעיר כבר לוהק ופראט הוא, בכל זאת, שומר גלקסיה, אז אולי עוד יגלם ארכיאולוג יום אחד.

"עולם היורה 2: נפילת הממלכה". כריס פראט.

"עולם היורה 2: נפילת הממלכה". כריס פראט.

לצדו של פראט חוזרת גם ברייס דאלאס הווארד, שאני לא מבין מה מוצאים בה מעבר לייחוס המשפחתי (בתו של הבמאי רון האוורד). היא רצה, יורה, מובילה ומצילה כמו דמות ראשית גברית, וזה נהדר. (כן, היא גם צורחת ובוכה לפעמים.) אך אין בה שום דבר נוסף, מיוחד, ייחודי, של כוכבת.

"פארק היורה" (1993) היה הסרט הראשון שחצה את קו מיליארד דולר הכנסות. במאה ה-21, ובעיקר בעשור הנוכחי, זה קרה הרבה פעמים. ההצלחה העצומה של "עולם היורה" (2015) הפתיעה את כולם. זה היה ברור שהוא יכניס הרבה כסף, אבל אף אחד לא ציפה שירוויח 1.6 מיליארד דולר, מה שמציב אותו כסרט החמישי הכי מצליח אי פעם (ארבעת אלו שמקדימים אותו הרוויחו מעל שני מיליארד: "אוואטר", "טיטאניק", "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" ו"הנוקמים: מלחמת האינסוף").

"עולם היורה 2: נפילת הממלכה". כריס פראט.

"עולם היורה 2: נפילת הממלכה". כריס פראט.

ב"עולם היורה: נפילת הממלכה" יש גם כמה דברים שקיוויתי שלא אראה יותר בקולנוע: רעם שנשמע בעת הבזק הברק ושימוש גרוע בהילוך אטי. כמו כן, יש דמות שמרכיבה משקפיים (אחרת איך נדע שהוא איש מחשבים חנון?) ואז הוא מאבד את משקפיו והוא מסתובב בלי בעיה בלעדיהם, כולל שימוש במחשב. מנפלאות עולם הקולנוע.

דירוג: ★★½☆☆

עולם היורה 2: נפילת הממלכה (ארה"ב, 2018)
בימוי: חואן אנטוניו באיונה | תסריט: דרק קונולי, קולין טרברו | משחק: כריס פראט, ברייס דאלאס האוורד, ג'יימס קרומוול | מוסיקה מקורית: מייקל ג'יאצ'ינו
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-07.06.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?