נפטר במאי הסרט "שואה", קלוד לנצמן

קלוד לנצמןנפטר במאי הקולנוע התעודי היהודי-צרפתי קלוד לנצמן, הידוע בעיקר בזכות הסרט "שואה" (1985), והוא בן 92. פרט לעיסוקו בפרויקטים תיעודיים הנוגעים לישראל ולשואה, היה גם סופר, עיתונאי ופילוסוף, בן תרבות ידוע בפריס.

לנצמן נולד ב-1925 בבואה-קולומב שבצרפת, למשפחה יהודית ששורשיה במזרח אירופה. משהוריו התגרשו ב-1934, עבר עם אחיו ואחותו להתגורר עם אביהם בבריאוד, עד שעברו כעבור 4 שנים לפריס. בגיל 18 הצטרף קלוד לתנועת ההתגדות הצרפתית והשתתף בלחימה בנאצים במהלך מלחמת העולם השניה. לאחר המלחמה עסק בעיקר בעיתונות.

סרטו הראשון היה "ישראל, למה" (1973) ובו הציג ריאיונות עם אישים ישראלים על חצי היובל הראשון למדינה. סרטו השני, בן 9 השעות, "שואה", קנה לו את תהילתו – בין היתר בשל היעדר חומרי ארכיון, התבססות על צילומים עכשיווים במקומם, וריאיונות עם ניצולים כמו גם עם נאצים ועם משתפי פעולה שלהם. חומרים שצילם לסרט ההוא ונערכו החוצה, שימשו אותו לסרט "אחרון הלא צדיקים" (2013), ואשתקד הוציא את סרטו האחרון "ארבע אחיות" שיעלה אצלנו אוטוטו כמיני-סדרה ב-HOT.

בשנת 2001 קיבל לנצמן פרס מפעל חיים מטעם סינמטק ירושלים, וב-2015 קיבל פרס מפעל חיים מפסטיבל חיפה. הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים (בנו הרביעי נפטר אשתקד בגיל 23 ממחלת הסרטן).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?