המיזוג בין רשת לערוץ 10 אושר בהגבלים העסקיים

לוגואים רשת 13 וערוץ עשר. באדיבות הערוצים

לוגואים רשת 13 וערוץ עשר. באדיבות הערוצים

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אישרה היום (ד') את בקשת המיזוג של רשת וערוץ 10, בכפוף למכירת החזקותיה של רשת בחברת החדשות (שבה היא מחזיקה במשותף עם שידורי קשת). הממונה התבססה באישורה על בדיקה שוידאה כי אין לערוץ 10 סיכוי לשרוד מבלי המיזוג, וכן שנעשו כל המאמצים למציאת רוכש של מניותיו שהיו מאריכות את חייו. מצב של סגירת ערוץ 10 היה משפיע על השוק בשתי דרכים עיקריות שעמדו לנגד עיניה של הממונה: האחת היא פיטורים נרחבים יותר של כלל עובדי ערוץ 10 (למול פיטורים מצומצמים יותר בשל המיזוג ותפקידים כפולים שאין בהם צורך) והשניה היא מותה של חברת החדשות של ערוץ 10, מה שהיה מותיר את חברת חדשות 2 כיצרנית החדשות היחידה בשוק הטלויזיה המסחרית (וגם ככה היא החזקה בטלויזיה מול החדשות של התאגיד, למשל).

הנפגעים העיקריים מהמיזוג הם המפרסמים והיוצרים. ההשפעה על המפרסמים באופן מידי היא שיהיה להם פחות זמן שידור, ועל כן מחירי הפרסום יעלו כתוצאה מביקוש שעולה על ההיצע. כמו כן, השוק יוותר עם שני ערוצים מסחריים עיקריים (ולא מפולחי קהל כמו ערוץ 24 וערוץ 20), ומכך שהדואופול יוכל לדרוש מחירים גבוהים אף יותר והמפרסמים יצטרכו לבחור אם להיענות למחירים הגבוהים או להימנע מהפרסום בטלויזיה (שעדין נחשבת אצלם לצינור החשוב ביותר לקהלים מחוזרים). השפעה שלילית על המפרסמים ככל הנראה תגולגל בסופו של דבר על הצרכן, שהעסקים ממנו הוא רוכש יצטרכו לממן את עלויות הפרסום הגבוהות בהעלאת מחיריהם. ההשפעה על היוצרים היא הפחתה בביקוש ליצירותיהם.

הממונה על ההגבלים, אם כן, העדיפה את העובדים ואת הפלורליזם, על פני עליית המחירים למפרסמים (ועל כן לצרכנים) ועל פני היוצרים.

הבעלים של הערוץ המשותף יהיו מבית 'רשת' – יושב הראש של הערוץ יהיה יוסי רוזן (כיום יו"ר רשת) והמנכ"ל יהיה אבי צבי (כיום מנכ"ל רשת) – והערוץ ימשיך לשדר מאפיק 13, בעוד אפיק 14 יזנח. מפת הבעלות בערוץ החדש תהיה 40% לחברת RGE (והחלוקה הפנימית האפקטיבית בין בעליה תהיה 13.3% ללן בלווטניק, אודי רקאנטי ואביב גלעדי, כל אחד) ו-60% לבעלים הקיימים של רשת (30.6% לאחזקה המשותפת של עידן עופר ואודי אנג'ל, שככל הנראה תמשיך לעת אתה; עוד 19.8% לחברת אנדמול, ו-9.6% למיכאל שטראוס). גלובס חושף במפתיע כי הכוונה המקורית היתה כי ערוץ 10 ישתלט על רשת, משעידן עופר רצה לצאת מאחזקותיו ברשת. עם זאת, לן בלווטניק מערוץ 10 מצא עצמו מעיד במסגרת חקירות ראש הממשלה והחליט שאינו רוצה עוד להחזיק בגוף תקשורת בישראל, וכך ככל הנראה ויתר על המשך ההשקעה בערוץ 10 ומתן השליטה בערוץ הממוזג לבעלי רשת.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?