רשת וערוץ עשר מבקשות להתמזג, חדשות 2 תעבור לבעלות קשת

לוגואים רשת 13 וערוץ עשר. באדיבות הערוצים

לוגואים רשת 13 וערוץ עשר. באדיבות הערוצים

הערוצים 'רשת' (אפיק 13) ו'עשר' (אפיק 14) חתמו על מסמך הסכמות למיזוג בינהן, אותו הגישו לאישור רשות ההגבלים העסקיים. ההסכמות מגלמות את בליעתו של ערוץ 10, וביחוד חדשות 10, בידי רשת, כך שהמנכ"ל והיו"ר בערוץ הממוזג יהיו מבית רשת (אבי צבי ויוסי רוזן, בהתאמה). גם חלוקת האחזקה בערוץ הממוזג תנטה לטובת רשת: 60% לבעלי רשת (אודי אנג'ל ועידן עופר בעלי השליטה, ולצידם מיכאל שטראוס ואנדמול שיין) ו-40% לטובת  בעלי ערוץ 10 (קבוצת RGE – של לן בלווטניק, אביב גלעדי ומשפחת רקנאטי – בעלת השליטה ארנון מילצ'ן ויוסי מימן). הבעלות המשותפת של רשת ו'קשת' (אפיק 12) בחברת 'חדשות 2' תבוטל, והחדשות תעבורנה לקשת בלבד.

אופצית המיזוג בין רשת לבין ערוץ עשר מרחפת באויר כבר שנים, עוד כשערוץ 10 היה מתחרה של ערוץ 2 המופעל בידי שתי זכייניות, קשת ורשת (והפעם האחרונה היתה במאי אשתקד). שוק המדיה המצומצם בארץ הקשה על שלושה שחקני טלויזיה דומיננטים (שהחל מה-1 בנובמבר 2017 מפעילים שלושה אפיקים ולא שניים), אליהם יש לצרף גם שחקנים קטנים יותר כגון ערוץ 9 וערוץ 20, הנוגסים כולם בעוגת פרסום קטנה יחסית כדי להרוויח. בהודעה שפרסמו רשת וערוץ עשר נכתב: "שוק הפרסום המצומצם בישראל אינו מאפשר הפעלת שלושה ערוצי טלויזיה ללא הפסדים של מאות מיליוני שקלים בשנה. המיזוג של פעילות רשת 13, המתמחה בתוכן, פורמטים וריאליטי, וערוץ 10, המתמחה בחדשות, אקטואליה ודוקומנטרי, יאפשר לחברה הממוזגת לשמור על פעילות יציבה ולהציע לקהל הישראלי טלוויזיה טובה יותר, שתבוסס על השקעה משמעותית בתוכן איכותי ומקורי, כמו גם לשמר את הפלורליזם התקשורתי בכך שתובטח פעילותה של חברת חדשות עצמאית נוספת."

כבר שנים שערוץ 10 מדשדש ומתקשה שלא ליצר הפסדים לבעליו, ועמד מספר פעמים בפני סכנת סגירה. רשת התפצלה יחד עם קשת מהמותג העוצמתי 'ערוץ 2', אותו הפעילו השתיים כזכייניות, ושתיהן כיום משדרות את חדשות 2 (מותר להן לעשות זאת עד שנת 2020). יש הגורסים כי הרעיון מאחורי ביטול המותג 'ערוץ 2' ופיצול הזכייניות להפעלתם של אפיקים משל עצמן, נועד כדי להחליש את כוחה של חדשות 2. תקציבה יקטן בעתיד משתמומן בידי חברה אחת והרייטינג שלה יקטן בשל אובדן 'מדורת השבט' של המותג העוצמתי 'ערוץ 2', בו רבים היו צופים כברירת מחדל.

המיזוג עוד רחוק מלקרות בפועל (כאמור כבר היו ניסיונות בעבר למזג בין רשת לערוץ 10, שאף הם הגיעו לרשות ההגבלים), ועל רקע כל שאר הדברים שעלולים לקרות בדרך, ישנו גם הענין שאחד הבעלים של רשת (אודי אנג'ל) היו פעם שותפים של אחד מהבעלים של RGE וערוץ 10 (אביב גלעדי), והשניים נפרדו בטונים צורמים.

היתרון הבולט במיזוג הוא הניסיון להפסיק את ההפסדים למפעילי הערוצים – שבשלב מסוים עשוים היו לסגור את הערוצים ולפטר את העובדים שלהם מבלי מתן חבילות פיטורים נוחות. עקב הקטנת ההפסד, תשרור תחושת יציבות גבוהה יותר מהיום בקרב עובדי הערוץ הממוזג. מאידך, החסרונות הם: הפיצול בין קשת לרשת והמעבר שלהן לשידור של 7 ימים בשבוע העלה את הביקוש לתכנים מצד יוצרי הטלויזיה, וכעת הם יסבלו מירידה חזרה של הביקוש; בכל זאת עובדים מהערוצים יפוטרו (גם אם פחות וגם אם יקבלו חבילות פיטורים נוחות); ולצרכן הפשוט יהיו פחות תכנים חינמים לצריכה

[…] ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אישרה היום (ד') את בקשת המיזוג של רשת וערוץ 10, בכפוף למכירת החזקותיה של רשת בחברת החדשות (שבה היא […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?