שינוים באוסקר: פרס חדש לסרט הפופולרי, קיצור הטקס ושינוי התאריך

"הפנתר השחור". צ'דוויק בוסמן.

"הפנתר השחור". צ'דוויק בוסמן.

האקדמיה האמריקאית לאמנויות הקולנוע הכריזה על שינוים מעניינים בפרסי האוסקר שיכנסו לתוקף כבר בטקס ההענקה הקרוב של 2019: פרס חדש לסרט הפופולרי הטוב ביותר, קיצור טקס הענקת הפרסים לשלוש שעות (כך שהענקת חלק מהפרסים לא תשודר בשידור חי בטלויזיה) והעברת הענקת הפרסים לתחילת פברואר במקום סוף פברואר (החל מטקס שנת 2020). השינוים ינסו להתמודד עם הירידה המתמדת באחוזי הרייטינג של טקס האוסקר, שהגיע אשתקד לשיא שלילי של 26.4 מיליון צופים בשידור הטלויזיוני (אמנם ללא ספירת הצפיות באינטרנט, זו היתה הפעם הראשונה אי פעם שפחות מ-30 מיליון צופים צפו בו בשידור הטלויזיוני).

פרס הסרט הפופולרי הטוב ביותר תכניס ככל הנראה סרטים כגון "הפנתר השחור" (עבור הצופים מהמגזר השחור בארה"ב) ו"הנוקמים: מלחמת האינסוף" (עבור הצופים הצעירים) לטקס פרסי האוסקר, והוא כנראה הנשק החזק ביותר של האקדמיה במטרה להגדיל את אחוזי הצופים במשדר הטלויזיוני. עד כה התמקדה האקדמיה במנחים פופולרים לטקס (ויזכר הסלפי מושך הרייטינג של אלן דג'נרס). האקדמיה בישרה כי הקריטריונים להתמודדות בקטגוריה יוכרזו בהמשך. אך מה טוב אם יותר צופים ניסו לצפות בטקס, אך השתעממו ונטשו אותו באמצע? לצורך כך, האקדמיה תעביר את הענקת חלק מהפרסים (ככל הנראה מהקטגוריות הטכניות) לזמן הפרסומות שמשודרות במהלך שידור הטקס בטלויזיה, ולקראת סוף הטקס ישודר תקציר של הזכיות הללו.

שני השינוים הללו יחלו מבול של כיתונות על האקדמיה, שנראית כעת כ'מתמסחרת'. צריך לזכור, הרייטינג של שידור האוסקר הוא עדין גבוה בהרבה משל שידורי פרסי האמי (טלויזיה), הגראמי (עמוס המוסיקאים השחורים) והטוני (תיאטרון). מצד שני, את הטקס משדרת רשת ABC שבבעלותה של דיסני. קשה לחשוב על חברה שידה בנושא טמונה עמוק יותר מאשר דיסני: "הפנתר השחור" שלהם חצה את קו ההכנסות של 700 מיליון הדולרים בצפון אמריקה השבוע, ובדיסני ישמחו מאד אם יוכלו להצמיד לו תואר של 'זוכה אוסקר' לכשיגיע לצפיה ביתית. מצד שני, הם מבינים שיהיה קשה להשפיע על חברי האקדמיה בכלל להכניס אותו לחמישיה המתמודדת על פרס הסרט הטוב ביותר (שלא לדבר על זכיה, כי לא כל שנה היא שנה כמו של "נאום המלך" ו"שייקספיר מאוהב"), ולכן יסתדר להם טוב מאד להבטיח לו מקום עם קטגוריה יעודית שתתבסס על הכנסותיו.

"שייקספיר מאוהב". ג'וזף פיינס, גווינת' פאלטרו.

"שייקספיר מאוהב". בתמונה: ג'וזף פיינס, גווינת' פאלטרו. לרבים קשה לקרוא לסרט 'הטוב ביותר של 1999', שהראה להוליווד עד כמה השפעה יש למפיק הארווי ווינשטין.

לשינוי השלישי של מועד הטקס תהינה השלכות גדולות על שוק הקולנוע, ולכן הוא נדחה לשנת 2020. בעבר היו פחות ארגונים ואיגודים שהעניקו פרסים לפני פרסי האוסקר, והאוסקר היה המאסף והחשוב מכולם. אך עם השנים נוספו עוד ועוד פרסים שמחולקים לפניו, ועשויה להתגבר הרגשה בשוק של עייפות מעונת הפרסים שתביא את הקהל ואת המשתתפים עצמם בסרטים, להגיע לפרסי האוסקר עם הלשון בחוץ. כצעד מנע, הטקס יזוז אחורה קצת, והיות ומועד האוסקר מכתיב את עלייתם של סרטים רבים לקולנוע – הוא עשוי לדחוק את חלק מהארגונים ומהאיגודים להעניק את פרסיהם כבר אחריו מכיוון שלא יהיה חלון זמן לקיים את הטקס שלהם.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?