"מיסטר לינק" – ביקורת

"מיסטר לינק".

"מיסטר לינק".

"מיסטר לינק" של אולפני האנימציה לייקה, הוא סרט נפלא ותענוג ויזואלי יוצא דופן שיגרום הן לילדים והן להורים להנאה עצומה.

אולפני לייקה מפיקים מזה שנים רבות סרטי אנימציה בסגנון סטופ מושן. על מנת ליצור את סרט האנימציה שלהם הם בונים תפאורה ומייצרים בובות, אותן הם מזיזים בכל פעם קצת, ומצלמים. בעזרת הצגת התמונות הבודדות אחת אחרי השניה נוצרת אשליית התנועה (אני ממליץ להישאר לקטע הכתוביות, שם תוכלו לראות חלק קטן מהעבודה על הסרט ולהתרשם מהיצירתיות, הסבלנות והדיוק המושקעים ביצירת אומנות זו).

סגנון האנימציה הייחודי הזה יוצר תחושה שונה מזו שנוצרת כשצופים באנימציית מחשב או אנימציה קלאסית, אותה ציירו ביד. התנועה של הדמויות שונה, יש משהו פיזי וממשי בהן ובתפאורה בה הן פועלות. כמובן שיש שימוש במחשב, אבל הוא נועד לפעלולים ולרקעים בלבד. התוצאה היא יצירה ויזואלית יוצאת דופן שבזכות האנשים המוכשרים של לייקה – המעצבים, בוני התפאורה והבובות, מפעילי הבובות והצלמים – תמיד מהווה חוויה מסעירה שלא חווית לפני כן.

"מיסטר לינק".

"מיסטר לינק".

הסרט מתרחש בסוף המאה ה-19. התערבות שנערכת בין לורד פיגוט דאנסר, העומד בראש מועדון הרפתקנים סגור, ובין סר ליונל פרוסט, מניעה את העלילה.  פרוסט הוא הרפתקן שמוכן להגיע לקצה העולם ולסכן את חייו על מנת למצוא יצורים שנחשבים למיתוסים ואין שום הוכחה לקיומם. לעומתו, הלורד מייצג את הסדר הישן, החושש מכל איום על הסטטוס קוו. ההתערבות בינהם שולחת את פרוסט לחפש את הססקווטש האגדי. אם יספק הוכחות לקיומו, יתקבל למועדון היוקרתי.

רמז למקום הימצאו של  הססקווטש מגיע בדמות מכתב שמזמין את סר ליונל למקום ספציפי בו יוכל למצוא את היצור. בהגיעו לשם הוא מגלה כי הססקווטש אכן קיים. אבל לא מדובר במפלצת מפחידה אלא ביצור מתוק ועדין מאוד, על אף גובהו הרב (2.5 מטר) ומשקלו העצום (למעלה מ-250 קילו). הוא גם מדבר ומסוגל לכתוב. למעשה הוא זה שכתב את המכתב והוא צריך את עזרתו של פרוסט. הוא בודד מאוד, שכן הוא האחרון שנשאר מבני מינו. הוא מעוניין להגיע לשנגרילה, שם נמצאים, ככל הנראה, בני דודיו, הייטים. בתמורה הוא יתן לסר ליונל עדויות לקיומו אותם יוכל לקחת איתו.

כך יוצאים השניים למסע, ואליהם מצטרפת גם אדלינה פורטנייט, אשר בידה נמצא המפתח להגעה לשנגרילה. בדרך הם נתקלים במכשולים רבים, שכן הלורד שולח אחריהם בריון שיחסל את הססקווטש על מנת לסכל כל סיכוי להוכחת קיומו של יצור פלאי שכזה.

הסרט הזה כל כך יפה מבחינה ויזואלית שקשה להחליט איזה סט יפה יותר. יש חלק שמתרחש בעיירה במערב הפרוע והוא נפלא במיוחד. העיצוב ותשומת הלב לפרטים גורמים ללסת להישמט.

"מיסטר לינק".

"מיסטר לינק".

לתסריט ולבימוי אחראי כריס באטלר. באטלר כבר כתב בעבר שני סרטים עבור לייקה ("פארנורמן" ו"קובו – אגדה של סמוראי". שניהם סרטים נפלאים ומומלצים מאוד) וביים אחד ("פארנורמן"). הוא במאי נפלא. הסרט מצחיק ומסעיר ובאטלר יודע להגיע לטון המדויק בכל סצינה. בסצינה המותחת האחרונה של הסרט ישבתי על קצה הכסא, ולמרות שלא חשבתי שמשהו רע באמת יקרה, עדיין חששתי מאוד לדמויות.

רוב הסרטים של לייקה הם סרטים לילדים מבוגרים יותר – "קורליין", "פארנורמן" ו"קובו". את שני הראשונים אפשר להגדיר כסרטי אימה לילדים. הסרט היחיד שילדים קטנים יותר יכלו לראות היה "הקופסונים". "מיסטר לינק" מצטרף אל "הקופסונים" כסרט שיכול לפנות לקהל צעיר יותר – גיל 7 ומעלה. הוא אינו מפחיד במיוחד, הוא מצחיק והדמויות הן קריקטוריות מאוד.

"מיסטר לינק".

"מיסטר לינק".

אם יש דבר שמונע מהסרט הזה להפוך למושלם הוא התסריט. הסיפור נהדר, אפיון הדמויות מצוין ויש לסרט אפילו מסרים ליברלים חינוכיים. הבעיה היא שהדמויות מתפתחות בצורה מכאנית, וכך גם מערכות היחסים בסרט. זה מפריע בעיקר בתחום הרגש. הסרטים הקודמים של לייקה הכילו מימד רגשי חזק מאוד. פה הוא לא קיים. זה סרט הרפתקאות מסעיר, אבל לא מרגש.

עדיין, אין בזה כדי להוריד מההישג האדיר של לייקה בתחום הויזואלי, ומכך שבפעם החמישית ברציפות הם מוציאים סרט כל כך טוב. אם אתם מחפשים סרט ילדים אחד לחופשת הפסח – רוצו עם הילדים וצפו בסרט הנהדר הזה, שנועד לצפייה במסך הגדול. אין כרגע שום סרט ילדים שיכול להתחרות איתו.

דירוג: ★★★★½

מיסטר לינק (ארה"ב, קנדה, 2019)
בימוי: כריס באטלר | תסריט: כריס באטלר | קולות: יו ג'קמן, זואי סלדנה, טימוטי אוליפנט, אמה תומפסון, זאק גליפיאנקיס | מוסיקה מקורית: קרטר בארוול
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-11.04.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] ה-7 נהנה ממנו. נכון, לא כפי שהוא נהנה מ"מיסטר לינק" המצוין, אך עדיין, מבחינתו זה היה סרט מהנה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?