"משפטו של טד בנדי" – ביקורת #2

"משפטו של טד בנדי". זאק אפרון.

"משפטו של טד בנדי". זאק אפרון.

"משפטו של טד בנדי" הוא דרמת פשע אמריקאית המגוללת את סיפורו של הרוצח הסדרתי הידוע לשמצה טד בנדי מזמן הכרותו עם בת זוגו ועד תפיסתו והבאתו למשפט. מלבד סצינה אחת (שגם היא לא גרפית), לא רואים אלימות בסרט והיא רק באוויר. זה יכול היה להיות אלמנט מצוין אם הסרט היה מצליח לשמור על המתח שלו לכל אורכו. לצערי, הוא שומר על מבנה צפוי וארוך שלא לצורך ומשאיר אותו כסרט שיתרונו העיקרי באספקת פרטים נוספים על דמותו של בנדי, בלי מטען דרמתי משמעותי.

לאחר שביים סדרה תיעודית על הרוצח הסדרתי, ג'ו ברלינג'ר התפנה לביים את הסרט העלילתי אודותיו עם תסריט שהתבסס על ספרה האוטוביוגרפי של אליזבת' קנדל. לברלינג'ר ניסיון עשיר מאוד ביצירת סרטים וסדרות תיעודיות, אך דל בעלילתיים. זה עדיין לא תירוץ לשינוי הכיוון שקורה בשליש הסרט, בה הדמות הראשית כביכול הופכת להיות דמות משנית וחד מימדית כמעט לגמרי. זהו לא הסרט הראשון על בנדי (מארק הרמון מ-"NCIS" לקח סיבוב בשנת 1986 באחת הגרסאות), כך שאולי בעתיד יש סיכוי שנראה עיבוד יותר מותח ומעניין.

ליז קנדל (לילי קולינס, "עד העצם", "טולקין") היא אם חד הורית לילדה שמחפשת להתחיל מחדש את חייה ופוגשת במקרה גבר שרמנטי וטוב לב בשם טד בנדי (זאק אפרון, "האומן הגדול מכולם", "שכנים"). טד מרעיף עליה ועל בתה הרבה חום ואהבה, עד שחוסר הבטחון שלה מגברים מתפוגג. אבל בכל זאת איזשהו קול קטן באחורי הראש שלה מנקר לה שמשהו לא לגמרי מסתדר בהתנהגות שלו. במקרה (או שלא) בכל פעם שהוא מתרחק מביתה, יש מקרה רצח מחריד של נשים צעירות עם עדים שמתארים חשוד שדומה לבן הזוג שלה. חברתה גו'אנה (אנג'לה סרפיין, "ווסטוורלד") שבתחילה דחפה את ליז להיכנס למערכת היחסים מנסה להרחיק ביניהם, אך האהבה הגדולה לא מאפשרת לליז לברוח.

"משפטו של טד בנדי". לילי קולינס, אווה אינמן, זאק אפרון.

"משפטו של טד בנדי". לילי קולינס, אווה אינמן, זאק אפרון.

כשבנדי נתפס על ידי רשויות החוק מתחיל מחול שדים תקשורתי ומשטרתי נגדו וליז קרועה בין הרצונות הסותרים שלה, להיות שם בשביל אהובה לבין להתפכח ולנטוש אותו. הפוקוס עובר לשרטוט דמותו הכריזמטית והזחוחה של בנדי ורק מדי פעם מפציעה ליז כדי להזכיר לנו שהסיפור אמור להיות מוצג דרך העיניים שלה. הקטעים עם ליז מזכירים סרט טלוויזיה חינוכי על נשים במערכת זוגית מתעללת והם ממחזרים את עצמם לדעת. למרות ששם הרוצח מוכר ולא באמת משאיר מקום לספק באשר לאשמתו, יש ניסיון צולע לערער לצופה את הבטחון, שמיד אחריו נתמך בסצינה שגורמת לו להבין שזו לא באמת תעלומה.

איכויות המשחק טובות למדי. כאמור, לקולינס לא היה יותר מדי עם מה לשחק מנקודה מסוימת בסרט, אבל היא נשארת אמינה לכל אורכו. כמובן שהכוכב היה אפרון, שמעביר מצוין את דמות הגבר החם שמשהו באישיותו מריח לא בסדר ובהמשך הסרט את הטירוף הפסיכופתי של הרוצח הערמומי. קאיה סקודלריו ("סקינס", "הרץ במבוך") קולעת היטב לדמות המטרידה ומעוררת הרחמים של קרול אן בון שמוכנה לעשות הכל בשביל בנדי. ג'ון מלקוביץ' שמגלם את השופט הוא כרגיל תענוג לצפייה.

"משפטו של טד בנדי". ג'ים פרסונס, זאק אפרון.

"משפטו של טד בנדי". ג'ים פרסונס, זאק אפרון.

עיצוב התפאורה והתלבושות של שנות סוף שנות ה-60 ובמהלך שנות ה-70 מושקע ומעביר את רוח התקופה. בסוף הסרט רואים תמונות ארכיון של האנשים עליהם מבוססות הדמויות ובהשוואה אליהם ניכרת עבודת השחזור היסודית באיפור ובעיצוב השיער של השחקנים.

כשנכנסים לסרט שיודעים את סופו, חשוב שהדרך לשם תהיה מיוחדת או מלאת פרטים מעניינים. הסרט מסתמך יותר מדי על הסיפור הקשה שלו ושוכח להשתמש במתח או דרמה. אגב, שם הסרט באנגלית ארוך ושונה לחלוטין מתרגומו התמוה לעברית, אך בדרך פלא דווקא שמו בעברית משדר את אותו חוסר יצירתיות של הסרט עצמו.

דירוג: ★★☆☆☆

משפטו של טד בנדי (ארה"ב, 2019)
בימוי: ג'ו ברלינג'ר | תסריט: מייקל וורווי | משחק: זאק אפרון, לילי קולינס, ג'ים פרסונס, ג'פרי דונובן, בריאן גרטי, דילן בייקר, ג'ון מלקוביץ', קאיה סקודלריו
הפצה: סרטי שובל, החל מה-23.05.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?