ביקורת: הנבואה

ניקולס קייג. מתוך הנבואה.

ניקולס קייג'. מתוך "הנבואה".

אתם מכירים את התסריט הזה. הכל הולך חלק במשך כל הסרט, אתם אפילו מוצאים את עצמכם ממש ממש נהנים, ואז משהו משתבש ונראה שכולם ירדו מהפסים וחירבו את הסוף של הסרט. כן, כבר בודאי הבנתם שזהו בדיוק המקרה של "הנבואה". מותחן מצוין שהכל הולך בו כשורה (ואפילו הרבה מעבר) עד שמגיע הרגע המכריע שבו כל פיסות התצרף צריכות להסתדר יחד. [ספוילר אפשרי]אתם יודעים שלתסריטאים בימינו פשוט נמאס לכתוב אם הם פונים לאחד משלושת הסיומים השחוקים: נאשים את הכל בחייזרים / נאפשר לדמויות לנסוע בזמן / זה בעצם הכל היה חלום. וזה לא שאני לא מרשה להשתמש בסיומים האלה.[/ספוילר אפשרי] אני פשוט מצפה שאם התאמצו כל כך עד אותו רגע סיום, ישקיעו עוד כמה דקות בשילוב פינאלה הולם. כזה שיניח את הדעת, ולא יהיה הפתרון הקל והבדרך-כלל מאכזב.

אני מתקשה להפנות את האצבע המאשימה כלפי הבמאי, אלכס פרויאס, שעשה עבודה טובה כל כך לאורך כל הסרט. הדפוס הקבוע של אוירה קודרת, בתים מפחידים עם חלונות גג עגולים וגברים עם איפור לבן על הפנים חוזר – איך לא – גם ב"הנבואה". יש כאן, אם חושבים על זה, יותר מאשר סתם דפוס וחותמת קבועים של הבמאי. כמו אותם גברים חיוורים ולא אנושיים ב"עיר אפלה" [ספוילר ל"עיר אפלה"]שניסו לרכוש את ה'תכונה' היחידה שחסרה להם על מנת לשרוד – נשמה – והיו מקובעים על הגיבור יוצא הדופן[/ספוילר], גם ל"נבואה" יש את האנשים החיוורים שלה, שלהם איזהשהו קיבעון לילדון הצעיר של גיבורנו כאן, שיחשף לו ההסבר המופרך במיוחד בסוף הידוע לשמצה של הסרט.

אנשים חיוורים מפחידים. מתוך הנבואה.

אנשים חיוורים מפחידים. מתוך "הנבואה".

עלילת "הנבואה" מתמקדת בפרופסור ג'ון קוטלר (ניקולס קייג') ובנו, קיילב (צ'נדלר קנטרבורי). לידיו של קיילב מתגלגל מכתב שנכתב 50 שנה מוקדם יותר, בידי ילדה בגילו שנחשדה במרוצת השנים כמי שיצאה מדעתה. המכתב, גדוש כולו בספרות חסרות פשר לכאורה, מפוענח בידי ג'ון ומסתבר שמדובר בנבואה דקדקנית לאסונות גדולים ורבי קורבנות שאירעו ב-50 השנים הבאות וימשיכו לקרות גם בתקופה הקרובה, עד לאירוע מכריע כלשהו. ואם לא די באסונות הצפונים לאנשים התמימים שהוא לא מכיר – אל בנו, קיילב, מתחילים להתקרב אנשים חיוורים ומפחידים שמדברים איתו בלחשושים מהירים וקשורים באופן זה או אחר למכתב.

התפקיד שנטל על עצמו ניקולס קייג' כאן לא עושה לו טוב לאורך כל הדרך, וזה ניכר בהפגנת הכישורים שלו. הבעת הרגשות שלו בתחילת הסרט איננה אמינה בכלל, ולא קיבלתי את מנת הקייג' המהנה שלי מהר ומיד. 'למזלנו', בהמשך הדרך תופיע רוז בירן שתיטול מידיו של זה את שרביט המשחק הירוד, וקייג' יתפנה לעשות את מה שהוא יודע הכי טוב: פרצופים מפוחדים, פרצופים כועסים, ופרצופים לחוצים. ואין מה לעשות, זה עובד, וזה עובד טוב.

על אף אותה פתיחה שהזכרתי לניקולס קייג', הכל בהמשך הדרך מתוקתק ומצוין (נו, חוץ מבירן), כולל צילום משובח של סיימון דוגן, שגם צילם לפרויאס את "אני, רובוט". לקח שלושה תסריטאים – ריין דאגלאס פירסון, ג'ולייט סנודן וסטילס ווייט – כדי לעשות עלילה טובה לאורך רוב הדרך ואז לקלקל אותה בסוף.

דירוג: ★★½☆☆

הנבואה
ארה"ב, 2009
130 דקות.
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-28.05.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
אלכס פרויאס
תסריט:
ריין דאגלאס פירסון
ג'ולייט סנודן
סטילס ווייט
שחקנים:
ניקולס קייג'
צ'נדלר קנטרבורי
רוז בירן

עדן

אני חושב הפוך לגמרי: רוב הסרט היה בסדר ואז מגיע שליש אחרון מעולה עם סוף נפלא והופך את הסרט להרבה יותר טוב.

מאיה

סרט מעולה לדעתי, נהנתי מכל רגע , ניקולס קייג' לא היה כזה שחקן גרוע בהתחלה. אבל מה שכן, הסוף באמת הרס .

ההתחלה – מותחת וגורמת לך לרצות לראות עוד.
התוכן – מעולה, לא השתעממתי לרגע .
הסוף – ממש הרס , לא מפתיע ולא קשור . בשביל סרט באמת באמת מוצלח, צריך סוף טוב, כדי לצאת עם חיוך מהאולם קולנוע .

קומיקס גירל

כמה ז'אנרים בסרט אחד?!מתח, אימה, מלודרמה. וואו. מפחיד זה כן, מותח זה כן – הגיוני? לא ולא . גם לא ברור או קוהרנטי. והסוף…נו טוב , אמרת הכל.
העיקר שהפעלולנים זהו יום חגם הסרט הזה. ואנשי האפקטים יהנו גם , עבודה חזקה בצד הזה.

לילי

סרט גרוע, בזבוז זמן משווע. נכון שהוא מפחיד ומותח אבל חוץ מזה סתם מטופש.

אור

בדיוק נכון
כל הסרט מותח מעניין עשוי מצויין ואז מגיע הסוף המפגר הזה שהוא פשוט כל כך הרבה רמות מתחת ביחס לשאר הסרט

עינב

אני דווקא חושבת שהסרט ממש מענין ומותח…
למרות שעצבן אותי איך הוא עלה על זה שזה תאריכים כל כך מהר ..אבל לא נורא.. אחרי הכל זה סתם סרט נחמד
בקיצור שווה לראות!!!

כל כך לא מסכים לגבי הסיום ! אחד מסצנות הסיום הטובות והמדהימות שראיתי בקולנוע אי פעם.הסרט משאיר אותך פעור פה ומעורר מחשבות שנשארות איתך ימים ארוכים.

ענבר

ראיתי אתמול ובגדול מאוד נהניתי מהסרט.
הסוף היה באמת טיפה מאכזב (הם היו מלאכים לדעתי, היו להם כנפיים, אבל לא עקרוני), אבל זה לא פגם לי בחווית הצפייה.
שני דברים שפגמו לי בחוויה היו האבנים הקטנות השחורות וזה שהיו שלושה סופים. הקטע עם האבנים לא באמת מוסבר, ואני לא מבינה למה שמים פרטים קטנים ומיותרים ולא מסבירים אותם. זאת איזו נטייה של סרטי מתח/אימה.
והסוף, פשוט עצבן אותי שהוא היה בשלושה חלקים של סוף כזה, אני חושבת שהחלק האחרון היה טיפה מיותר.

אבל בסך הכל הסרט היה עשוי בצורה טובה, שהחזיקה אותי על קצה הכיסא וגרמה לי להפריע לשאר יושבי האולם כל רגע 😀
ובכלל, השימוש בבטהובן היה גאוני בעיני…

שלמה צין (צןצן)

זה סרט שמשאיר בך מחשבות באשר לתכלית קיומיינו. כבר בתחילת הסרט הוא חופר בתור מרצה על המחלוקת המפורסמת בין הדתיים והחילונים. בין מאמינים ולא מאמינים. האם העולם תוכנן ומתוחזק ע"י בורא או שהוא תוצאה של טעויות כימיות וכו מה שעושה אותנו לסוג של מוטציות.. הסיום של הסרט זה מבול מספר 2. רק שהפעם לא היה נח ותיבה והפעם זה היה מבול אש. המצחיק הוא שהבמאי הליצן הזה שם את שני הילדים להיות אדם וחוה והוא לא שכח את עץ הדעת אבל הוא בהחלט שכח שבשלב הזה הם אמורים להיות ערומים.

מיכל

מסכימה איתך לגמרי! נהננו מכל הסרט ואז בסוף פשוט הסתכלנו אחד על השניה והתפוצצנו מצחוק, וככה רוב העולם. פאתטי ברמות… ורק תוספת אחת לשילוש הקדוש שלך של סופים אפשריים ומחרבי סרטים – נתלה את הכל באמונה דתית.. גם בנבואה יש סממנים כאלה כמובן.
אידיוטי.

אור

אני ממש לא מבין מה אתם רוצים…ראיתי את הסרט פעמיים ונדהמתי מהסוף בדיוק כמו בפעם הראשונה. פשוט סוף גאוני, אחת מסצינות הסיום הכי מדהימות שראיתי אי פעם.
אני באמת לא מבין מה כל כך "לא קשור" בו. מה ציפיתם שיקרה?

ליטל ואבישי

סרט טוב
מותח, ומודים שהיה מפחיד- לא נשחק אותה…
ניקולאס קייג' אהוב כמו תמיד
אבל..הסוף היה מאכזב
עדיין שווה צפייה

דניאל

סוף מאכזב ללא ספק, פשוט תלוש משאר הסרט.

חבל…אבל עדיין שווה צפייה

מיכאל

ובכן אני מאד אהבתי את הסוף של הסרט – משום שפה אפשר היה לראות שההפקה לא הלכה לקלישאה הגדולה מכולם – אלא דווקא יצרה סוף יצירתי מאד לדעתי.
כדה"א מושמד לחלוטין ומיליארדי בני אדם שחיים עליו מתאדים אבל הסרט לוקח את הצופה למחוז אחר ביקום שמאפשר לילדים מכל הגזעים להתחיל אנושות חדשה.
ולכן אני אומר שהסוף הוא נהדר ולא קלישאי אלא אמיתי וגם מעביר מסר עוצמתי במיוחד לצופים בו.

מיכאל

עוד דבר ששכחתי לציין הוא: שבמציאות שבה אנו חיים ארוע נורא כזה יכול לקרות כל יום ולהרוס ולהשמיד את העולם שבנינו כאן ולכן טוב שיש מי שהולך נגד הזרם ומעניק תובנה אמיתית ונכונה לעומת מי שנאחז בקלישאות עלובות מבחינה קולנועית ומבחינת הסיפור.

מיכאל

עוד דבר נוסף : למר אלי שגב – שמו של בן דמותו של קייג' הוא ג'ון קסלר ולא קוטלר.

סיון

איזה סרט אדיר! גדול, אחד הטובים. אז הבן המקסים של ניקולס (בסרט) והבת של ההיא הפכו כאילו לאדם וחווה, הזוג שמתחיל את הכל, בעולם אחד, רחוק, שונה, וחדש. הכל מחדש, מהתחלה, נקי וטהור. ועם כל תחלואי העולם הזה, אולי זה בעצם מה שצריך?

הילה

אני אל מבינה מה גאוני פה?!
ככ התאכזבתי
שום מסר, שום כלום
רק מיליון שאלות בלי פתרון!!
מאיפה האנשים האלה, מי הם, למה דווקא כיילב ועוד מלא
פשוט סרט בלי סוף!
אם תשאלו אותי- יותר גרוע מ"ספק"
במיוחד שניקולס שיחק שם
אפילו אל טרחתי לבדוק יותר מדי את הסרט. לניקולס קייג' יש סרטים עולים לא משנה מאיזה סגנון
בכלל ככ התאכזבתי מסרטים לאחרונה, שנראה שהכל מדרדר

נוסטרדמוס

אחד הסרטים המדהימים שראיתי לאחרונה.
יש המון שלבים של מתח הולך וגובר עם הפתעות כל פעם מחדש.
סוף הסרט הוא מאוד מפתיע כי בכל זאת אתה מצפה לסוף טוב אבל הוא משאיר אומנם עצב בגלל שזה בעצם מראה לנו אפשרות שיכולה לקרות כאשר יגיע "סוף העולם".
הסרט השאיר בסופו חומר למחשבה שאני מאמין שהוא יהדהד לי בראש במשך כמה שבועות לפחות על כל מה שקורה לנו בעולם הזה ביום יום ומה המשמעות של חיינו ובמה אנחנו עוסקים ובמה אנחנו באמת צריכים לעשות בעולמנו הקטן.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?