סיכום העשור (2019-2010) חלק ה': קטעים של מוזיקה, ריקוד ושירים

"התחלה חדשה". קירה נייטלי.

"התחלה חדשה". קירה נייטלי.

סיכום העשור באידיבי ממשיך עם המאמר החמישי בסדרה מאת יונתן דורון. אם פספסתם חלק כלשהו בסדרה, לחצו כאן! ואחרי שתסיימו, תוכלו גם ליהנות מסיכום העשור הקודם.

למוזיקה תפקיד חשוב מאוד בסרטים. עוד לפני שהיו בסרטים דיאלוגים בקול היתה בהם מוזיקה. היא משרה אווירה, יכולה להפוך טון של קטע למותח, קליל או מאיים.
בעשור האחרון היו פחות סרטים עם נעימות מזוהות (כמו אלו מ"מלתעות", "חלף עם הרוח" ו"הפצוע האנגלי", למשל), אבל עדיין היו שירים, קטעי ריקוד ומוזיקה טובים. הרשימה הזאת מתחילה ונגמרת עם שירים לא מקוריים אבל השתדלתי להתמקד באלה המוצלחים מסרטי העשור האחרון שגם היו מקוריים (ושאפשר למצוא ביוטיוב).

נפתח בכתוביות פתיחה, מומחיות בפני עצמה של הבמאי דיויד פינצ'ר ("מועדון קרב", "החדר"). במקרה הזה לא מדובר בשיר מקורי (זו גרסת כיסוי ל-Immigrant Song של לד זפלין) אבל הדימויים מרהיבים והעריכה מושלמת. רק חבל שזה הדבר הכי טוב ב"נערה עם קעקוע דרקון".

בכל סרטי חבובות יש שירים. ב"החבובות" יש את השיר המקסים והכובש הזה.

אני לא יודע לחשב את זה מספרית אבל נראה שבעשור הנוכחי פחות נכתבו והקליטו שירים מקוריים לסרטים למרות שזו דרך מעולה לפרסם שיר ולפרסם סרט. השיר הזה מתוך "קרא לי בשמך" היה מועמד לאוסקר.

קווינטין טרנטינו מצוין במציאת קטעים מוזיקליים ושירים לסרטים שלו, וב"שמונת השנואים" הלך באופן יוצא דופן על מוזיקה מקורית. ואם כבר מקורית אז למה לא לפנות לאחד מהטובים ביותר שעדיין חיים? כבר עשרות שנים שאניו מורקוני הוותיק מלחין סרטים, ויש באמתחתו נעימות מפורסמות כמו "הטוב, הרע והמכוער", "סינמה פרדיסו" ו"המשימה". הוא זכה סוף סוף באוסקר על סרט זה.

האחים כהן לא רק שיכולים לעשות מה שהם רוצים (הם כותבים, מפיקים, מביימים ועורכים את סרטיהם), גם נותנים להם לעשות את זה. ספק אם מישהו זוכר משהו מתוך "יחי הקיסר!" ואם כן, זה צריך להיות הקטע הזה… (גם קטע המחווה לאסתר ויליאמס עם סקרלט ג'והנסון בבריכה טוב.)

הריקוד עצמו של אוסקר אייזק מתוך "אקס מכינה" מתחיל דקה אחרי התחלת הקטע הזה.

לא רק כי זאת גל גדות. זה אחד הקטעים הטובים ביותר ב"וונדר וומן", הרבה בזכות המוזיקה של רופרט גרגסון-ויליאמס. זה, אגב, קטע שצולם במסגרת צילומי ההשלמות, חודשים אחרי גמר ההסרטה, כשגדות כבר היתה בהיריון מתקדם.

"התחלה חדשה" הוא סרט על זמרה ושירים. השיר עצמו נשכח לחלוטין, אבל בקטע עצמו המעולה מארק רופאלו הוא מפיק מוזיקלי שמבין מה הוא יכול לעשות עם השיר של קירה נייטלי שהוא שומע.

המלחין הצרפתי אלכסנדר דספלה התחיל את הקריירה שלו במולדתו, על סרטים צרפתיים, וב-2009 עבד בין השאר על "נביא" ו"קוקו לפני שאנל" הצרפתיים, "ג'ולי וג'וליה" של נורה אפרון (עם איימי אדמס ומריל סטריפ) ו"מר שועל המהולל" של וס אנדרסון. הוא עבד המון בעשור האחרון. הוא המלחין הקבוע של אנדרסון, רומן פולנסקי, טום הופר ועוד, ובין סרטיו הבולטים: "נאום המלך", "משחק החיקוי", "פילומנה", "ארגו", "כוננות עם שחר" ו"קרוב להפליא ורועש להחריד". המוזיקה הוא אחד הדברים הטובים ב"צורת המים" של גיירמו דל טורו.

הגיע ל"פלונטר" המצויר של דיסני להצליח יותר (בוודאי יותר מ"לשבור את הקרח"), וגם בו יש שיר מוצלח (אולי אפילו יותר מאשר Let It Go) בקטע יפה מאוד.

בכל זאת עוד שיר לא מקורי, שהתפרסם בזכות "דרייב" עם ריאן גוסלינג.

מספר הצפיות של הקטע מהמופע המקורי הרקיע שחקים בעקבות "רפסודיה בוהמית" שהצליח מאוד. הקטע בסרט טוב כל כך לא בשל החיקוי המוצלח אלא בזכות הבימוי, העריכה והסאונד. בשבוע הראשון של הצילומים צילמו צילמו את כל ההופעה מה-Live Aid.

מתוך "גאטסבי הגדול" של באז לורמן.

לא מצאתי את הקטע הבא עם תרגום לעברית אבל זה עדיין קטע מרגש מתוך הסרט "משפחת בלייה" הצרפתי (שאינו חף מבעיות).

לא המוזיקה שאני בדרך כלל שומע, ובכוונה שמתי פה את הרצועה מהפס-קול ולא את הקטע מ"מקס הזועם: כביש הזעם", שהתאימה בצורה נהדרת לקצב התמונות המטורפות של המרדפים במדבר.

מתוך "מנועים קדושים" שלא סבלתי אבל מהקטע הזה נהניתי.

City of Stars, השיר זוכה האוסקר מתוך "לה לה לנד", הוא מקסים. סרט מוזיקלי שלא מבוסס על מחזמר או שירים מוכרים הוא משהו שלא רואים הרבה בימינו. והקטע הזה יפה ומוצלח, קלאסיקה מיידית.

לא ראיתי את הסרט הבא, "מהיר ועצבני 7", אבל כמו מעל ארבעה מיליארד אנשים (שצפו בזה ביוטיוב בלבד; הקליפ השלישי הכי נצפה באתר אי פעם) אהבתי את השיר. הסרט הרוויח מעל מיליארד דולר בזכות מותו המוקדם של פול ווקר.

ולסיום, קטע (לא מקורי, כאמור) שהושמע על רקע כתוביות הסיום של "ממלכת אור הירח" של וס אנדרסון.

 

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?