תמורות בזכאות למועמדות לפרס האוסקר לסרט הטוב: דרישה לגיוון עם קבוצות מוחלשות

פרסי האוסקר. צילום באדיבות Paul Hudson, cc-by-2.0-generic

פרסי האוסקר. צילום באדיבות Paul Hudson, cc-by-2.0-generic

האקדמיה האמריקאית לאמנויות הקולנוע הכריזה על תמורות בזכאות למועמדות על הפרס הנחשק ביותר בהוליווד – פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר – בניסיון ליצור יותר 'הכללה' (inclusion) ויצוג של קבוצות מוחלשות באוכלוסיה. בתיאום עם איגוד המפיקים האמריקאי, האקדמיה תדרוש מהסרטים המבקשים להתמודד על הפרס 2 מתוך 4 סטנדרטים חדשים, ומבוססים על סטנדרטים שדורש כבר היום המכון הבריטי לקולנוע כשפונים אליו בבקשת מימון וסטנדרטים שדורשים בפרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע ולטלויזיה (באפט"א, BAFTA).

הסטנדרטים החדשים ידרשו רק מסרטים שיבקשו להתמודד על פרס הסרט הטוב ביותר (כלומר בינתים לא על פרסי הסרט הזר, סרט התעודה או סרט האנימציה), ורק החל מתחרות האוסקר של 2024 (ה-96 במספר). בתחרות האוסקר הקרובה של 2021 לא ידרש דבר מהסרטים המתמודדים, ואילו בשתי התחרויות הבאות בתווך (של השנים 2022-2023, ה-94-95 במספר) הסרטים יתבקשו להצהיר בחשאי מול האקדמיה על עמידתם בסטדנרטים, אף על פי שאינם נדרשים (כנראה כדי להרגיל את ההפקות והאולפנים).

באקדמיה ציינו כי הסטנדרטים החדשים הם חלק מיוזמת 'צוהר האקדמיה 2025' (Academy Aperture 2025) ואינם סוף פסוק, כך שסביר שעוד קטגוריות בפרסי האוסקר יושפעו בעתיד. התמורות בדרישות של האקדמיה נולדו בעקבות תחרות האוסקר של 2016, אז אף לא שחקן שחור אחד היה מועמד בארבע קטגוריות המשחק כמו גם אף סרט של יוצר שחור היה מועמד לפרס הסרט, דברים שגררו ביקורת רבה על האקדמיה. נשיאת האקדמיה דאז, שריל בון-איזקס, התחייבה להכפיל את הגיוון האתני והנשי בקרב חברי האקדמיה (כדי שההצבעות תהינה מיצגות יותר) עד שנת 2020, והיעד הזה אכן הושג. אגב, האקדמיה שיפרה את הגיוון במועמדויות כבר בתחרות העוקבת ל-2016, כשהסרט "אור ירח" קטף את פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר של 2017, במקום המועמד המוביל "לה לה לנד".

4 הסטנדרטים של האקדמיה האמריקאית החל מהאוסקר של 2024 מתוכם ידרשו סרטים לעמוד לפחות בשניים:

סטנדרט 1: יצוג על המסך
לפחות אחד מבין שלושת הכללים הבאים:

1.1. שחקנ/ית ראשי/ת או שחקנ/ית משנה בולט/ת
לפחות אחד מהשחקנים הראשיים או שחקני המשנה הבולטים שייך לקבוצה אתנית או גזעית מוחלשת מהבאות: אסייתים, היספנים/לטינים, שחורים/אפרו-אמריקאים, ילידים אמריקאים (אינדיאנים, ילידי אלסקה), מזרח תיכוניים או צפון אפריקאים, ילידי הוואי או האיים הפסיפים באמריקה, או קבוצות מוחלשות אחרות.

"אור ירח". מהרשלה עלי, אלכס ר. היברט.

מהרשלה עלי מימין, זוכה האוסקר לשחקן הטוב ביותר 2017, עם אלכס היברט, מתוך "אור ירח", זוכה האוסקר לסרט הטוב ביותר 2017.

1.2. צוות שחקנים (אנסמבל)
לפחות 30% מכל השחקנים המשניים או בתפקידים קטנים יותר שייכים לקבוצה מוחלשת מהבאות: נשים, גזע או אתניות, להט"ב (LGBTQ+), אנשים עם נכות פיזית או קוגנטיבית או חירשים או כבדי שמיעה.

1.3. נושא הסיפור/העלילה העיקרי
הנושא העיקרי של הסרט או של קו עלילה בו או של סיפור/תמה בו שייכים לקבוצת מוחלשת מהבאות: נשים, גזע או אתניות, להט"ב, אנשים עם נכות פיזית או קוגנטיבית או חירשים או כבדי שמיעה.

סטנדרט 2: הובלה יצירתית וצוות יצירתי לפרויקט
לפחות אחד מבין שלושת הכללים הבאים:

2.1. הובלה יצירתית וראשי המחלקות היצירתיות
לפחות שניים מבין האוחזים בתפקידי המובילים יצירתית (creative leadership) וראשי המחלקות היצירתיות (department heads) – במאי/ת, אחראי/ת אפקטים ויזואלים (VFX), מנהל/ת ליהוק, מלחינ/ת מוסיקה מקורית, מעצב/ת תלבושות, מעצב/ת שיער, מאפר/ת, מעצב/ת הפקה, מעצב/ת תפאורה, עורכ/ת, פסקול, צלמ/ת, תסריטאי/ת –
הן שייכים לקבוצה מוחלשת מהבאות: נשים, גזע או אתניות, להט"ב, אנשים עם נכות פיזית או קוגנטיבית או חירשים או כבדי שמיעה;
והן אחד מהם שייך לקבוצה אתנית או גזעית מוחלשת מהבאות: אסייתים, היספנים/לטינים, שחורים/אפרו-אמריקאים, ילידים אמריקאים (אינדיאנים, ילידי אלסקה), מזרח תיכוניים או צפון אפריקאים, ילידי הוואי או האיים הפסיפים באמריקה, או קבוצות מוחלשות אחרות.

"פרזיטים".

"פרזיטים", זוכה האוסקר לסרט הטוב ביותר 2020.

2.2. תפקידי מפתח אחרים
לפחות שישה חברי צוות טכנים – כולל עוזרי הפקה, גאפר, נער/ת תסריט, וכן הלאה – שייכים לקבוצה אתנית או גזעית מוחלשת.

2.3. תמהיל כללי בקרב הצוות
לפחות 30% מכלל הצוות של הסרט שייכים לקבוצה מוחלשת מהבאות: נשים, גזע או אתניות, להט"ב, אנשים עם נכות פיזית או קוגנטיבית או חירשים או כבדי שמיעה.

סטנדרט 3: כניסה והזדמנות בתעשיה
על הסרט לעמוד בשני הכללים הבאים יחדיו:

3.1. הזדמנויות למתמחים ולעוזרים בתשלום
חברת המימון או ההפצה של הסרט שילמה למתמחים או לעוזרים ששייכים לקבוצה מוחלשת מהבאות: נשים, גזע או אתניות, להט"ב, אנשים עם נכות פיזית או קוגנטיבית או חירשים או כבדי שמיעה.
על האולפנים והמפיצים הגדולים לקיים התמחות ועזרה (קרי, עוזרים) ממשיים ומתמשכים בתשלום מהקבוצות המוחלשות לעיל של רוב המחלקות הבאות: הפקה/פיתוח, הפקה פיזית, פוסט-פרודקשן, לחן ומוסיקה, אפקטים ויזואלים (VFX), רכש (acquisitions), עסקים (business affairs), הפצה, שיווק ויחסי ציבור.
על האולפנים והמפיצים הבינוניים (mini-major) והעצמאים לקיים לפחות שתי התמחויות ועזרה מהקבוצות המוחלשות לעיל של לפחות אחת מהמחלקות הבאות: הפקה/פיתוח, הפקה פיזית, פוסט-פרודקשן, לחן ומוסיקה, אפקטים ויזואלים (VFX), רכש, עסקים, הפצה, שיווק ויחסי ציבור.

3.2. הזדמנויות לפיתוח כישורים ולהכשרות
חברת המימון או ההפצה או ההפקה של הסרט הציעה הזדמנויות להכשרה ו/או פיתוח כישורים לאנשים מתחת לרמת הידע הנדרשת ששייכים לקבוצה מוחלשת מהבאות: נשים, גזע או אתניות, להט"ב, אנשים עם נכות פיזית או קוגנטיבית או חירשים או כבדי שמיעה.

סטנדרט 4. פיתוח קהל
על הסרט לעמוד בכלל הבודד הבא:

4. יצוג בפרסום, שיווק והפצה
על האולפן או החברה מאחורי הסרט להכיל מספר מנהלים בכירים בהעסקה ישירה (in-house senior executives) בצוותי הפרסום, שיווק ו/או הפצה שלהם, ששייכים לקבוצת מוחלשת מהבאות: נשים, גזע או אתניות, להט"ב, אנשים עם נכות פיזית או קוגנטיבית או חירשים או כבדי שמיעה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?