"עשינו את הבלתי יאמן בהשמשת הטנקים": ריאיון עם המעצב האמנותי של "שעת נעילה", ניר אלבה

"שעת נעילה". ניר אלבה.

"שעת נעילה". ניר אלבה. צילום: ורד אדיר.

"שעת נעילה" שמשודרת ב'כאן 11' היא סדרה מרשימה, בסדר גודל חריג בנוף הישראלי. מתוך עלות של 23 מיליון ש"ח (!), הושקעו מיליונים בשחזורם של התקופה ושל המרכיבים במלחמת יום כיפור, החל מטנקים אמיתיים שהיו בשימוש אז, דרך אפקטים ויזואלים שמציגים אותם באלפים, השמשת סטים לצילום שמשחזרים מקומות אמיתיים, ועד פיצוצים וקרבות עקובים מדם. להשיג את האביזרים ואמצעי הלחימה – בטח ובטח טנקים אמיתיים – שהיו בשימוש לפני כמעט יובל זה לא דבר של מה בכך. אחד מהטנקים הגיע מאנדרטה של צה"ל, אבל כמו כל דבר שדומם במשך שנים הוא דרש שיפוץ. ומה עם מוצב החרמון שצריך להיראות כמו שהוא נראה ב-1973? ומכשירי ההאזנה שעמדו בו בפרק הבכורה הכפול? אלה רק דוגמאות לאתגרים בהפקה שכזו.

מי שאחראית ליצור בסרטים ובסדרות את כל השחזורים האלה היא המחלקה האמנותית שבראשה עומדים המעצבים האמנותיים. כשכל כך הורשמתי מהעבודה שנעשתה ב"שעת נעילה", הייתי חייב לשמוע פרטים מהמעצב האמנותי שלה, ניר אלבה.

אלי: ספר לנו קצת רקע – מה התפקיד של מעצבים אמנותיים?

ניר: "מעצבים אמנותיים הם בעלי תפקיד יצירתי מרכזי ביצירת סרטי קולנוע וטלויזיה, ואחראים על הרעיון הויזואלי על המסך. העיצוב מעניק לצופים מימד נוסף של תחושות זמן ומקום, עבודתם מצריכה להיות בדיאלוג מול הבמאי, הצלם והמפיק. המעצב האמנותי אחראי בין השאר על בניית תקציב לפרויקט, פתרונות יצירתיים, וגיוס אנשי מפתח למחלקתו – מחלקת ארט [המחלקה האמנותית, א.ש.]. המעצב יחליט על גווני הצבע, חומר, טקסטורה, תאורה מצטלמת, והמראה הסופי."

וממה מורכבת מחלקת הארט?

"מחלקת ארט בנויה מצוות בהתאם לגודל הפרויקט וצרכיו: מעצב אמנותי, ארט דירקטור (מנהל אמנותי), סט דרסר שאחראי על עיצוב הפנים ו'הלבשת החלל', צוות עוזרי דרס, פרופס מאסטר שאחראי על האביזרים, צוות פרופס, ולפי הפרויקט גם אנשי צבע וטקסטורה, גרפיקאים, קונסטרקשן [בניית סט הצילום, א.ש.], ספקים שונים, אנשי נשקים ואפקטים, רכבים ועוד."

איזו עבודת רקע עשיתם כדי לשחזור את שנת 1973 עבור הסדרה?

"כארבעה או חמישה חודשים לפני הצילומים התחיל שלב קריאת התסריט ועבודת מחקר מרתקת – אינדיבידואלית ומחלקתית. כל רפרנס מהשנים 1966-1973 ברמה העיצובית והצבאית – רלוונטי לסדרה. נדרשנו ללמוד ולהכיר את התקופה, לחקור, לחפש כל חומר גרפי, תמונות סטילס, וידאו, פונטים, צבעוניות, מצב אקונומי, ציוד, ריהוט ועוד. אחראית חומרי הארכיון דפנה פוזן עזרה לנו מאד בשלב התחקירים."

ואחרי עבודת רקע כזו?

"בארצנו הקטנטונת כמות הציוד מתקופות אלו ובמיוחד ציוד צבאי לא ממש בנמצא ולכן נאלצנו ללקט במשך זמן רב ממקומות שונים, להיעזר באנשים טובים על הדרך, שמאד התחברו לפרויקט ורצו לעזור עם אביזר כזה או אחר. גם עיצבתי וייצרתי ציוד שאמור להיות אך אין להשיג בארץ. אני מקוה שהצלחנו להעביר את תחושת המקום והזמן."

"שעת נעילה". ניר אלבה.

"שעת נעילה". ניר אלבה. צילום: אוהד אוסטרו.

ספר על האתגרים בהפקת ענק כזו.

"כשאתה קורא תסריט כזה שמחכה לצאת במשך 10 שנים, ורואה בדמיונך את גודל העבודה אתה מבין מהר מאד שאין דבר כזה אתגר אחד בסדרה. כל ההפקה הזאת היא אתגר ענק להמון מחלקות שאמורות להיות מסונכרנות בפרטי פרטים קטנים."

תן דוגמה.

"הבמאי ירון זילברמן, הצלם עמית יסעור ואנוכי הבנו מהר מאד שעל מוצב החרמון והטנקים תקום ותיפול הסדרה. על גיוס הטנקים ניצחה המפיקה בפועל נועה גביש בהצלחה מטורפת, ומוצב החרמון היה זקוק למתחם שאין בנמצא בארץ והחלטנו 'לפרק' אותו למספר לוקיישנים. המוצב מורכב מהמון חללים – כניסות, יציאות, רחבה, תעלות – ובנוסף חייבים לתת תחושה שיש מפלסים במתחם, של כ-4 קומות. כך שכל מתחם מוצב החרמון שנראה בסדרה מצולם במקומות שונים בצורה כזאת שלא נרגיש את החיבורים וחילופי מקום. חלק מהסצנות צולמו באולפן שנבנה במיוחד, חלק צולמו בנס ציונה, חלק צולמו בתל סאקי, וחלק צולם ליד אבו גוש."

אחרי שגויסו הטנקים הם הופיעו כמו שהם בסדרה?

"בפרויקט הכרתי חבר חדש לחיים, נח פארן [היועץ הצבאי בסדרה]. עשינו – מחלקת ארט, איתו ועם הצוות שלו – את הבלתי יאמן בזיווד, צביעה והשמשת הטנקים ושינויים בהתאם לסצנות. עבודת ארט על טנקים מאתגרת במיוחד – טיפלנו בכולם ברמת הצבע, גימורים, השלמות של חלקים לאחר פיצוץ, אביזרי פנים-טנק."

"שעת נעילה".

"שעת נעילה". צילום: אוהד אוסטרו.

ובתוך מוצב החרמון?

"למשל חדר ההאזנה של אבינועם היה אחד מהסטים המעניינים והעדינים – כל מכשירי הטייפ סלילים נארזו ונשמרו כמו מטילי זהב בכדי שיצליחו להגיע שלמים ועובדים לצפון רמת הגולן."

אילו עוד אתגרים זכורים לך?

"חדר החמ"ל [בו אנו מכירים את הדמויות של תום אבני וג'וי ריגר, א.ש.] הצריך את כל המשאבים שלנו להביא כמות בלתי נדלית של ציוד קשר צבאי ישן, טלפונים, אוזניות, מפות – כדי ליצור אווירה שהכאוס הולך וגובר שם מדקה לדקה ויוצא משליטה בימים הראשונים. גם בנינו את הבונקר 'תצפית 87' על תל טרשים באמצע שום מקום עם רוחות צפוניות, שאמור להראות כאילו הוא נמצא שם עוד מלפני מלחמת ששת הימים."

איך הפכת להיות מעצב אמנותי?

"החוויה הראשונה שלי על סט צילומים היתה בשנת 1981 בסרט גמר של דודי. בדיעבד, שם נדלק הניצוץ. 18 שנה אחר כך, שנת 1999, התחלתי את עבודתי הראשונה כחלק מצוות הארט בסדרת הדרמה המשובחת 'טירונות'."

"שעת נעילה". עופר חיון, אימרי ביטון.

"שעת נעילה". עופר חיון, אימרי ביטון. צילום: ורד אדיר.

יש איזשהו דימיון בין הפרויקטים?

"'שעת נעילה' שונה בהתייחסות שלה מעצם המטען הרגשי, הסיפורים האמיתיים של האנשים שחיו באותה תקופה, המטען הלאומי של מחדלים, גבורה ואבל. היא מחייבת המון רגישות, אמינות ואותנטית."

מה עושה בזמן הקורונה והסגר(ים)?

"הסגר היה נפלא מבחינתי. הצלחתי להנות מהשקט ומהפנאי, לטפל בעצמי, להיות עם המשפחה 24/7. אך צריך לחזור ליצירה. מקווה שכולם יחזרו לשגרת החיים."

שעת נעילה (ישראל, 2020)
משודרת ב'כאן 11' בימי שני, בשעה 21:15. יצרו וכתבו אותה רון לשםעמית כהן ודניאל אמסל; ומככבים בה אביב אלושליאור אשכנזיג'וי ריגרשחר טבוךמאור שוויצרלי בירןעופר חיוןאימרי ביטוןעומר פרלמן סטריק, ואחרים. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?