הלך לעולמו יעקב אגמון, איש התיאטרון ומפיק "מצור" עם אישתו גילה אלמגור

"יונה". יעקב אגמון.

יעקב אגמון בפרימיירה של "יונה". צילום: רפי דלויה.

שדר הרדיו ואיש התיאטרון יעקב אגמון הלך לעולמו היום (ד') בגיל 91 כתוצאה מדלקת ריאות שהובילה לקריסת מערכות, ולאחר שהיה מורדם ומונשם במשך מספר ימים בבית החולים שיבא בתל השומר. הוא היה ממייסדי תיאטרון בית ליסין, ניהל את התיאטרון הקאמרי ואת הבימה, זכה לפרס מפעל חיים של פרסי התיאטרון הישראלי, והפיק את הסרט "מצור" שבו כיכבה אישתו גילה אלמגור.

אגמון נולד בפולין בשנת 1929, ובגיל 4 עלה עם משפחתו לישראל (1933). הוא החל את דרכו בעולם התרבות ככתב בשבועון 'רימון', ובתור מפיק אירועים לאחר שהפך חבר בקיבוץ הראל. ב-1958 היה בין מארגני חגיגות העשור למדינת ישראל, בהן הוקמו לראשונה באירוע במות בידור ליום העצמאות ונורו זיקוקי דינור. כאשר עזב באותה השנה יוסף מילוא את תיאטרון הקאמרי, התמנה אגמון למנכ"ל התיאטרון במקומו (הניהול האמנותי עבר להנהלת התיאטרון), ושימש בתפקיד 4 שנים. בן 31, הוא הכיר בתיאטרון את השחקנית גילה אלמגור בת ה-21, והם ניהלו רומן סודי למרות ששניהם היו נשואים (הוא למרים אגמון איתה חלק בן, והיא לשחקן אילי גורליצקי). ב-1962 יצאה אלמגור ללימודי משחק בניו יורק והוא עבר ללימודים שם בעקבותיה, ושימש במשך שנתיים יועץ לקרן התרבות אמריקה-ישראל. ב-1963 התחתנו, וב-1964 עם שובו הקים את תיאטרון בימות (שפעל עד 1972).

ב-1968 החל להגיש את תוכנית הרדיו "שאלות אישיות" בגלי צה"ל, והמשיך בכך למעלה מ-50 שנה. ב-1994 הוציא לאור את ספרו "שאלות אישיות: מבחר ראיונות מתוך התוכנית בגלי צה"ל".

ב-1969 הפיק את הסרט "מצור" שבו כיכבה כאמור אלמגור, והסרט היה מועמד לפרס דקל הזהב של פסטיבל קאן. בהמשך הנחה בטלויזיה את התוכניות "עלי כותרת" בערוץ הראשון ו"בירה ומצב רוח" בערוץ 2. בשנת 2017 תועדו אגמון ואלמגור בסרט התעודה "שאלות אישיות".

ב-1978 הקים את תיאטרון בית ליסין וניהל אותו במשך 8 שנים. ב-1990 יסד את פסטיבל 'תיאטרונטו' להצגות יחיד. הוא ניהל את פסטיבל עכו, וב-1995 מונה למנכ"ל ולמנהל האמנותי של תיאטרון הבימה עם היקלעו למשבר כספי. אגמון יזם שינוי בתדמית של התיאטרון עם מחזות פופולרים והעלאתם של מחזות זמר, בינהם "מרי לו" על פי שיריו של צביקה פיק. ההצלחה היתה גדולה בציבור, אך איתה באה גם ביקורת על הורדת האיכות של התיאטרון. ב-2005 נפתחה חקירה נגדו בגין הטרדה מינית של מזכירה בתיאטרון הבימה, אך התיק נסגר מחמת חוסר ראיות.

בשנת 2007 זכה בפרס מפעל חיים של פרסי התיאטרון הישראלי. אגמון הותיר אחריו את אישתו גילה, בתם המשותפת הגר ובן ובת נוספים שאימצו יחד, ועוד בן מנישואיו הראשונים, כמו גם נכדים ונינים.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?